جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه منصوری‌ها عزادار شد

یادمان

خانه منصوری‌ها عزادار شد

همه اهل راوند می‌دانند که خانه منصوری‌ها عزادار است. سال‌ها از وقف زیباترین بنای راوند به مردم روستا می‌گذرد، مالک آرزو داشت این خانه در عاشورا و روزهای محرم مکانی برای سوگواری‌های مردم باشد اما نشد. روزها از پی هم ‌گذشت و تبدیل به سال و سال‌ها دور و دورتر تا اینکه بالاخره خانه نه در غم عاشورا که در سوگ خود خراب و عزادار شد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ واگذاری خانه منصوری‌ها به اهالی روستای راوند به سال‌های دور برمی‌گردد، زمانی‌که برگزاری مراسم عاشورا و عزاداری‌ها در زیباترین خانه راوند آرزوی مالک بود. آرزویی که مالک حتی با وقف خانه به مردم هم به آن دست پیدا نکرد. حالا پس از گذشت سال‌ها خانه خراب و عزادار شده است.
 
اولین روزهای ماه رمضان بود که اهالی راوند طی تماس‌های مکرر با خبرگزاری CHN خبر از خرابی خانه‌ای دادند که روزگاری قرار بود خانه عاشورا شود. آن‌ها گله‌مند بودند از مسئولانی که نام خود را گذاشته‌اند متولی میراث‌فرهنگی. از تبعیض‌ها و نادیده‌گرفتن خانه‌ای که در روستاست، از بهانه‌ آوردن‌ها و مسائلی از این دست.
 
به‌گفته آن‌ها،خانه‌ منصوری‌ها یکی از زیباترین خانه‌های راوند در کاشان است و این خانه با تلاش‌ و پیگیری‌های مردم در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما باز هم شاهد بی‌توجهی و تخریب تدریجی این خانه تاریخی هستیم.
 
آن‌ها اعتقاد دارند، حال که این خانه به ثبت ملی رسیده اما مسئولان میراث‌فرهنگی کاشان حتی شماره‌ی ثبت خانه را اعلام نکردند و  پیگیری‌های تلفنی با اداره میراث فرهنگی استان اصفهان منجر به دریافت شماره تبتی  30626 در تاریخ 8/10/ 1390 شد.
 
 
میراثی شاخص راوند هم اکنون تبدیل به زباله دانی و محلی برای تجمع معتادان شده است 

اهالی راوند از خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌پرسند: مگر خانه‌ای که ثبت می‌شود حفاظت نمی‌شود؟ ما این خانه را ثبت کردیم تا حفظ شود پس چگونه است که هنوز هیچ فعالیتی برای بازسازی خانه منصوری‌ها انجام نشده و در بدترین وضع ممکن رها شده است. چگونه است که میراث‌فرهنگی کاشان در حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی کاشان همیشه بودجه دارد اما تماس‌های مکرر اهالی راوند همیشه با بهانه‌ها و نبود بودجه قطع شده است.
 
یتیم‌ها اولویت ندارند...
 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی، شکایات راوندی‌ها را به میراث کاشان منتقل کرد اما  «علیرضا یزدان مهر»رئیس اداره کل میراث‌فرهنگی کاشان می‌گوید: «خانه منصوری‌ها به‌تازگی ثبت شده و هنوز در ردیف اعتبارات قرار نگرفته ، با این‌حال میراث‌فرهنگی با در اختیار گذاشتن مصالح و کاهگل پشت‌بام به مرمت خانه مساعدت کرده است».
 
رئیس اداره کل میراث‌فرهنگی کاشان ادامه می‌دهد: خانه‌های کاشان با مشارکت مالک مرمت می‌شوند. میراث‌فرهنگی به‌تنهایی اعتباری برای این همه خانه تاریخی ندارد.
 
به‌گفته وی، 612 خانه تاریخی در کاشان وجود دارد که همگی به‌لحاظ وسعت، تزئینات معماری در دل بافت تاریخی و دارای اولویت هستند و اعتبارات میراث‌فرهنگی جوابگوی این خانه نیست چه برسد به خانه منصوری‌ها که در انتهای روستای راوند قرار گرفته و مالک حقیقی ندارد.
 
یزدان مهر می‌گوید، این خانه بدون صاحب است. سالها پیش مالکان  این خانه را به مردم واگذار کردند تا تبدیل به مکان مذهبی شود. و مردم راوند هم ادامه می‌دهند این خانه عزادار است اما عزای خودش را دارد.
 
 خانه منصوری‌ها یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی راوند یکی از شهر‌های شهرستان کاشان است. معماران و هنرمندان دوره قاجار و پهلوی این بنا را در سه طبقه و  مساحت  یک‌هزار متر مربع در بافت قدیم راوند به نام پاچنار بنا کردند. در حیاط آن یک حوض بزرگ ، چند باغچه و بادگیر وجود دارد که علاوه بر ایجاد سایه ، و عبور جریان باد مداوم ، کمبود رطوبت دراین منطقه کویری را جبران ، و لطافت هوا را افزایش می‌دهد .
 
اطاقها ، دیوارها ، سقفها و قسمتهای دیگر این بنا ، دارای گچبری و مقرنس کاری است. پنج دری و ایوان جلو ، محل پذیرائی میهمانان بوده و سقف گنبدی شکل و حیاط وسیع و زیبا ، نقش ویژه‌ای به این بنا بخشیده است.
 
یکی از اهالی راوند می‌گوید: هم‌اکنون 2خطر این خانه را تهدید می کند. از یک سو حفاری‌های غیر مجاز که در تصاویر ارسالی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی کاملا مشخص است. همچنین تخریب‌های جدی معتادان که در تصاویر دیوارهای آتش گرفته کاملا محسوس است.
 
این فرد راوندی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی تاکید کرد: من از شما درخواست دارم موضوع را از اداره ی میراث‌فرهنگی پیگیری کنید و بپرسید که چرا خانه‌ها در کاشان به‌سرعت مرمت می‌شوند اما هر زمان مردم راوند خواستار بازسازی خانه‌ی منصوری هستند مسئولان می‌گویند  بودجه نداریم.
 
در حال حاضر، قسمتهای مختلف این خانه ارزشمند که متعلق به اواخر دوران قاجار است ، به دلیل کم توجهی مسولین میراث فرهنگی کاشان تخریب شده،گفته می‌شود محله قدیمی پاچنار راوند کاشان ، دارای چندین اثر ارزشمند تاریخی از جمله چندین خانه ،گذر،معبر ، حمام، مسجدو آب انبار است که در صورت ساماندهی و بازسازی این منطقه محل مناسبی برای بازدید گردشگران خواهد شد.
 
مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه