پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یک اتفاق جالب علمی در کشاورزی - کاشت آلوئه ورا در یک منطقه سوزان

زیست بوم

یک اتفاق جالب علمی در کشاورزی - کاشت آلوئه ورا در یک منطقه سوزان

به تازگی پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کرمان با اجرای پروژه مطالعاتی موفق شدند گیاه "آلوئه ورا" را در باغات خرمای منطقه سوزان شهداد کرمان سازگار کنند و پرورش دهند.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

محمد رضا کدوری- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر،  هدف از اجرای این پروژه تحقیقاتی را بررسی تاثیرات اقلیم بر روی گیاه آلوئه ورا یا صبر رزد در منطقه شهداد کرمان ذکر کرد و افزود: منطقه شهداد کرمان از نقاط گرم کشور است به گونه ‌ای که در تابستان دمای آن به 60 درجه سانتیگراد می رسد. ضمن آنکه دارای بادهای داغ و سوزان است.

وی با اشاره به ویژگیهای گیاه آلوئه ورا، خاطر نشان کرد: آلوئه ورا در مناطق حاشیه دریا مانند بوشهر است که دارای سرمای کم و رطوبت بالایی است کشت می شود و در این پروژه سعی شد تا این گیاه را در منطقه گرم شهداد سازگار و پرورش دهیم.
 
کدوری با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی اقدام به کشت و پرورش گیاه صبر زرد در منطقه شهداد شد، اظهار داشت: در این پروژه تحقیقاتی پس از 3 سال مطالعات سازگاری بر روی این گیاه مشخص شد که این گیاه قابلیت کشت و سازگاری در شهداد را دارد و می تواند مراحل رشد و نمو را به طور کامل طی کند.
 
وی به بیان نحوه پرورش این گیاه در منطقه شهداد کرمان پرداخت و یادآور شد: گیاه آلوئه ورا از زمان کاشت تا گل دهی و رشد 18 ماه طول می کشد و پس از انجام مطالعات امکان سنجی اقدام به کشت و پرورش این گیاه کردیم.
 
مجری طرح با تاکید بر اینکه آلوئه ورا در باغات خرما کاشته شد، توضیح داد: منطقه شهداد کشت خرما به صورت گسترده وجود دارد از این رو در باغات خرما اقدام به کشت این گیاه شد که پس از 18 ماه توانست رشد و مراحل رشد خود را کامل کند.
گیاه آلوئه ورا یا صبر زرد
 

وی با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی گیاه آلوئه ورا به راحتی در منطقه شهداد با وجود بادهای سوزان سازگار شد، افزود: این گیاه نسبت به سرما بسیار حساس است به گونه ای که در سرمای زیر 5 درجه سانتیگراد برگهای آن یخ می زند، رشد آن متوقف می شود و در نهایت کل گیاه از بین می رود.
 
کدوری با اشاره به اینکه در منطقه شهداد به ندرت دمای زیر صفر دارد، اضافه کرد: با اجرای این پروژه تحقیقاتی توانستیم گیاه آلوئه ورا را با هزینه های کم در باغات خرما کشت دهیم.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کرمان به کاربردهای این گیاه اشاره کرد و گفت: این گیاه در درمان سوختگی های نوع 2 و درمان اگزماهای پوستی کاربردهای فراوانی دارد.
 
وی بهترین زمان کشت این گیاه در شهداد را در فصل بهار و پایان خطر سرما زدگی یعنی از بهمن ماه به بعد دانست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه