جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مديركل محيطزيست گيلان: عمق تالاب9متركاهش يافته است

زیست بوم

مديركل محيطزيست گيلان: عمق تالاب9متركاهش يافته است

برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا

در حالی که طی 50 سال اخیر عمق تالاب بین‌المللی انزلی به دلیل انباشت رسوبات و ورود انواع آلودگی‌های صنعتی و خانگی و کشاورزی از 5/11 متر به 2 متر رسیده است، سرانجام در حالی که این تالاب اخیرا در فهرست تالاب‌های با تغییرات شدید اکولوژیک کنوانسیون رامسر ثبت شده است، مسوولان تلاش‌های خود را برای نجات این تالاب بین‌المللی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروژه جایکا (آژانس همکاری‌های دولت ژاپن) که سال‌ها قبل پروژه احیای تالاب انزلی را با همکاری ایران بر عهده داشت اخیرا طی توافق جدیدی اجرای فاز جدید این پروژه را بر عهده گرفت. بر این اساس سفیر ژاپن از تالاب بین‌المللی انزلی بازدید کرد و کاهش 9 متری سطح آب این تالاب تعجب وی را برانگیخت و گفت که حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی حفاظت از محیط زیست کره زمین است. در این حال استاندار گیلان هم وعده داد که دولت 90 میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی اختصاص داده است.

 

پیرو توافق ایران و ژاپن؛

 

پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی (جایکا) مجددا آغاز می‌شود

حسین دیده بان، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست گیلان گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته با کشور ژاپن پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب بین‌المللی انزلی با کمک جایکا مجددا آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات آغاز به کار احیاء تالاب انزلی از 3 سال پیش شروع شده بود و بزودی شاهد فاز اجرایی آن خواهیم بود، افزود: پس از انعقاد قرارداد، استارت احیای تالاب زده خواهد شد.

 

استاندار گیلان:

 

دولت90میلیاردتومان برای احیای تالاب انزلی اختصاص داده است

مهندس روح الله قهرمانی چابک، استاندار گیلان نیز به ایسنا گفت: امسال 5/7 میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب انزلی پرداخت شده است.

وی در خصوص میزان اعتبارات اختصاص یافته در خصوص احیای تالاب انزلی گفت: 90 میلیارد تومان در دولت برای احیای تالاب انزلی در ردیف بودجه اجرایی کشور قرار گرفته است و این کار در مسیر درست در حال انجام است و در سال جاری 5/7 میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب تاکنون پرداخت شده است.

وی با اشاره به وقفه‌ای که در طرح جایکا پیش آمد، افزود: از ادامه اجرای این کار بسیار خرسندیم و برآنیم به گونه‌ای تالاب را احیا کنیم که پرورش هر نوع ماهی با رعایت کامل مسایل زیست‌محیطی انجام گیرد.

قهرمانی گفت: در مجموع 850 میلیارد تومان برای پروژه‌های تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب در استان هزینه می‌شود و اجرای پروژه‌های فاضلابی مهمترین پروژه‌های استان است که هدف اصلی آن حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی و دریای خزر است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست تالاب انزلی و زنده و سالم نگه داشتن آن نیز برای استان بسیار مهم است و همه ما دقت لازم را صرف خواهیم کرد و مشتاقیم با همکاری دولت ژاپن سرعت بیشتری به این کار دهیم.

قهرمانی با بیان این که از 13 سال پیش دولت ژاپن برای ساماندهی تالاب انزلی مشارکت خوبی داشتند و این امر دوباره از سر خواهد گرفت، گفت: لایروبی‌ها و پاکسازی رودخانه های سنتی به تالاب در حال انجام است و بزودی 700 هزار بچه ماهی به تالاب انزلی ریخته خواهد شد.

 

سفیر ژاپن در بازدید از تالاب بین المللی انزلی:

 

حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی حفاظت از محیط زیست کره زمین است

 

رسیدن عمق تالاب از 11 به 3 متر واقعا تعجب‌آور است!

آکیو شیروتا، سفیر ژاپن نیز در بازدید از تالاب بین‌المللی انزلی گفت: رسیدن عمق تالاب از 11 به 3 متر واقعا تعجب‌آور است!

وی در خصوص آغاز مجدد احیای تالاب انزلی که طی توافق دو کشور ایران و ژاپن صورت گرفت با اعلام استقبال دولت ژاپن و همکاری جایکا برای احیای تالاب انزلی گفت: ادامه این فعالیت کار بسیار ایده‌آلیست تا بتوانیم مسایل تکنیکی و فنی را پیش ببریم و از همگرایی و هماهنگی که بین مسوولان استانی و ملی بوجود آمده است، بسیار خرسندیم.

وی افزود: حفاظت از تالاب انزلی حفاظت از محیط زیست کره زمین است و هر چقدر همکاری ها منسجم‌تر باشد در حفظ کره زمین تلاش بیشتری انجام شده است.

 

مدیرکل محیط زیست گیلان:

 

عمق تالاب انزلی طی 50 سال گذشته 9 متر کاهش یافته است

مهندس زلفی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست گیلان نیز با بیان این که ورود هر گونه آلودگی‌های زیست محیطی به تالاب انزلی برای ساکنین همه کره زمین خطرناک است، اظهارامیدواری کرد که با حضور سفیر ژاپن و اجرای طرح جایکا شاهد همکاری‌های بیشتری در خصوص احیای این تالاب ارزشمند بین‌المللی باشیم.

وی افزود: طی 50 سال اخیر عمق تالاب از 5/11 متر به 2 متر رسیده است که این کاهش عمق 9 متری به دلیل انباشت رسوبات و ورود انواع آلودگیهای صنعتی و خانگی و کشاورزی بوده است.

مارکوتو اشیفو، مدیر جایکا نیز احترام به تالابها را به اندازه احترام به انسان‌ها با اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: امیدوارم با درک عمیق‌تر همکاری‌های موثری در جهت گسترش اطمینان اجرای این پروژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این پروژه توسط دولت ژاپن تامین می‌شود، افزود: جایکا، مردم و دولت ژاپن از احیای تالاب انزلی که متاسفانه عمق آن طی سی سال اخیر از 11 به 3 متر رسیده است حمایت می‌کنند.

دکتر باقرزاده کریمی، مسوول کارشناس تالاب‌های کشور نیز گفت: در همین اجلاس جهانی تنوع‌زیستی که در کره جنوبی برگزار می‌شود نماینده ایران نیز حضور خواهد داشت و طرح جایکا برای احیای تالاب انزلی مطرح خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بدین ترتیب با توجه به تهدیدات فراوان تالاب بین‌المللی انزلی که مهمترین آن ورود گونه آزولا به تالاب و پروژه کنارگذر انزلی با خاکریزی در بخش‌های حساس این تالاب است، باید منتظر ماند و دید که ژاپنی‌ها با همکاری مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌توانند این تالاب بین‌المللی را از مرگی که شمارش معکوس آن آغاز شده است نجات دهند؟

گفتنی است تالاب بین المللی انزلی به مساحت 15 هزار هکتار در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر پذیرفته شد. منطقه حفاظت شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات وحش سلکه و منطقه شکار ممنوع سرخانگل بخشهایی از تالاب بین المللی انزلی است.

این تالاب اخیرا در فهرست تالاب‌های با تغییرات شدید اکولوژیک در لیست قرمز کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

تاکنون در تالاب انزلی 78 پرنده شناسایی شده که 33 گونه آبزی و مهاجر و 45 گونه آن کنارآبزی بوده و در بیشه‌زارهای پیرامونی زیست می‌کنند از سوی دیگر مهمترین ماهیان تالاب انزلی سیم، اردک ماهی، سوف معمولی، کپور، اسبله، شاه‌کولی و ماهی سفید است؛ همچنین در بیشه‌زارهای اطراف این تالاب نیز پستاندارانی مانند گراز، تشی و شغال زیست می‌کنند.

از سوی دیگر احداث کنارگذر انزلی ، دپوی زباله شهری در حاشیه تالاب، ورود سالانه 500 میلیون تن رسوب از حوزه آبخیز، ورود فاضلاب‌های انسانی و آلودگی‌های صنعتی و ورود بی رویه سموم و کود‌های شیمیایی مهمترین فشارهایی است که هم اکنون به تالاب انزلی وارد می‌شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید