جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری سلام نخجیر 70میلیون ساله به گردشگران - دومین غار زیبای جهان چشم به راه

گردشگری

سلام نخجیر 70میلیون ساله به گردشگران - دومین غار زیبای جهان چشم به راه

خبرگزاری مهر: غار نخجیر شگفت انگیزترین خلقت خدادادی است که سالها بعد از کشف و آماده سازی اولیه آن، چند سالی است به شگفت انگیزترین خاطره گردشگران مبدل می شود و اکنون در بهار چشم به راه گردشگران نوروزی است.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | Nike Dunk Low "Vintage Green" - 100 - DQ8580 , LacollesurloupShops - nike lunar apparent price today

به گزارش خبرنگار مهر، غار نخجیر شگفت انگیزترین خلقت خدادادی است که سالها بعد از کشف و آماده سازی اولیه آن، چند سالی است یکی از شگفت انگیزترین خاطره گردشگران می شود و اکنون در آستانه بهار چشم به راه گردشگران نوروزی است، خاطره ای که همه حیرت است از خلقت های خداوند.

غار نخجیر استان مرکزی بی شک یکی از جالب ترین دیدنی های استان است که سالانه هزاران گردشگر را از دور و نزدیک به سمت خود فرا می خواند، غاری که شاید نمونه آن را در کارتن های دوره کودکی دیده باشیم.

دومین غاز زیبای جهان با قندیل ها و کریستال های آهکی

این غار زنده و آهکی است و دومین غار زیبای جهان محسوب می شود و حاوی کریستال های براق و سفید با راهروهای تنگ و تاریک، که البته نفس در آن تنگ نمی آید و در اوج شگفتی بدون داشتن روزنه ای مشخص دارای سامانه تهویه هواست.

12 کیلومتر از غار تاکنون کشف شده و هنوز انتهای آن مشخص نیست و تاکنون 1200 متر آن برای بازدید عموم آماده شده است.

غار نخجیر از اعجازهای خداوند است، خداوندی که دنیا را در اوج شگفتی خلق کرده است و غار نخجیر گوشه ای از آن است.

غار دست ساخته طبیعت

غاری که به دست طبیعت در دل طبیعت ساخته شده است و مشتاقان برای رسیدن به آن باید از جاده دلیجان نراق عبور کنند تا بهار خداوندی را با لحظه ای تفکر در هم آمیزند.

در برخی نقاط آب از سقف غار به پایین می چکد که در فصول بارندگی این موضوع بیشتر می شود که این محل ها به آب چکان معروفند و باعث ایجاد رسوبات دیواره ای در کف غار شده اند.

در قسمتی از غار که به سالن کنفرانس نامیده شده صدا می پیچد و اکسید آهن باعث ایجاد رنگ قهوه ای سوخته شده است.

این اثر منحصر به فرد طبیعی اواخر سال 60 کشف شده و از آن زمان اقداماتی مانند ثبت غار، شناسایی بیش از دو کیلومتر از غار، نورپردازی، کف سازی، ایجاد راه مناسب در غار برای حرکت با لحاظ اینکه به غار و دیواره های شکننده غار آسیب نرسد در آن انجام شده است.

غاری که خود زخم هایش را می بندد

غار خودجوش است، یعنی اگر جایی خراب شود یا ترک بخورد با رسوبات آهکی پر می شود. مثل التیام یافتن زخم در بدن انسان.

غار نخجیر نه تنها زمینه گردشگری داخلی دارد و به اتفاق دیدنی ها و معماری های شگفت شهرستان های دلیجان، نراق و حتی محلات و اطراف غار زمینه ایجاد منطقه گردشگری وجود دارد بلکه خود غار از نظر طبیعی جزو غارهای نادر جهان است و با کمی تبلیغات می تواند جای خود را در بین گردشگران خارجی باز کند.

نخجیر، زیبای خفته تخت کوه

این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان، یکی دیگر از عجایب طبیعی است که در دل کوه کم‌ ارتفاعی به نام "تخت" آرمیده و حکایت‌هایی چند میلیون ساله در دل خود دارد.

غار نخجیر استان مرکزی در حد واصل شهرستان های دلیجان و نراق قرار دارد و مجموعه ای زیبا، کم نظیر، متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده ‌های انگشت شمار جهان به‌ شمار می ‌آید که توسط گروهی از کوهنوردان بومی شناسایی شد.

دهانه اصلی این غار دارای 10 متر عرض و بین 10 تا 40 متر ارتفاع است که هر بیننده ‌ای با گذر از این دهانه و ورود به غار به حیرت و تفکر فرو می ‌رود.

این غار دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است که تا کنون توسط افراد محلی و غارنوردان مجرب در حدود چهار کیلومتر از آن شناسایی شده و پیش بینی می شود حدود هشت تا 10 کیلومتر عمق داشته باشد.

تاکنون بالغ بر دو هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده ‌است که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب ترین نمونه‌ های موجود جهان است.

دیدن حیوانات مختلف در غار

دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال با مدد از شرایط خاص‌ آب و هوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه‌ های بی ‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلورکلسیت در کنار آویزه ‌های پر حالت آن هر بیننده ‌ای را متحیر و مبهوت می‌ کند.

در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ‌ های تزیینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس های عظیم ‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

دریاچه هنوز کشف نشده غار

وجود یک دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره ‌های اسرارآمیز آن را سنگ‌ های عجیب محاصره کرده، زیبایی زاید الوصفی به این غار داده ‌است.

بنابر آخرین اطلاعات تاکنون 600 متر از این دریاچه شناسایی شده و وسعت آن بیش از سه هزار متر تخمین زده می‌ شود و دورن غار تالارهایی زیبا وجود دارد که به نام های عروس، گل کلمی، آبشارگلی ، فرسنگ و هیولا نام گرفته است از جمله بخش های دیدنی این غار است.

غاری بدون روزنه و دارای سیستم تهویه

این غار دارای تهویه ‌طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان است که یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیز به شمار می آید بطوریکه در تابستان خنک و در زمستان گرم بوده و هیچ گاه در این مجموعه بازدید کنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی ‌شوند.

رسوبات دولومیتی با رنگ آمیزی جاذب در جای ‌جای غار پتانسیل عظیمی ‌از اسفنج های بلورین و کریستاله، باغهای مرجانی و مخروط های گل کلمی شکل را خلق کرده است.

سهولت دسترسی به آن از جمله مزیتهای آن است چنانچه در مورد بهره برداری از آن اقدامات لازم و بایسته انجام شود می توان از آن به عنوان یکی از جاذبه های اصلی اکوتوریستی در مقیاس بین المللی یاد کرد، این غار در سال 84 توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان اثر ملی تعیین شد.

و بالاخره.... شنیدن کی بود مانند دیدن

سخن گفتن از غار نخجیر، به مانند مثال شیرین فارسی است که می گوید، شنیدن کی بود مانند دیدن.
 
اکنون بیش از آنکه در زمینه غار نخجیر مطلب وجود داشته باشد تصاویر در مورد این پدیده و خلقت شگفت انگیز خدادادی سخن می گویند.
 
این غاز 70 میلیون ساله و دویمن غاز زیبای جهان در طول سال دارای بازدید کننده است اما اوج این بازدیدها تعطیلات نوروز است که میلیون ها مسافر از مسیر مواصلاتی دلیجان به اقصی نقاط ایران سفر می کنند و لحظات آرامش خود را به بازدید از این غار سپری می کنند.
 
این غاز چون سالهای گذشته آماده بر چشم نهادن قدوم گردشگران نوروزی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه