پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر گربه عامل خودکشی

گربه عامل خودکشی

برگرفته از روزنامه اطلاعات

باور می‌کنید اگر بگوییم محققان متوجه شده‌اند که گربه می‌تواند عامل خودکشی انسانها بخصوص زنان باشد؟ حق دارید باور نکنید اما این تحقیق تازه نشان داده که زنانی که با انگلی به نام توکسوپلاسموگوندی آلوده شده اند، بیشتر در معرض خطر خودکشی و آسیب به خود هستند. این انگل در گوشت آلوده خوب پخته نشده و سبزیجات آلوده شده به مدفوع گربه (که خوب شسته نشده) و در مدفوع گربه‌های آلوده یافت می‌شود.

بنابر این اگر شما در منزل گربه آلوده نگه دارید و یا اگر بعد از باغبانی و کار با خاک دستتان را خوب نشویید و یا اگر گوشت را خوب نپزید ممکن است به این انگل آلوده شوید. البته در آمریکا بیشتر به علت خوردن گوشتی که خوب پخته نشده مردم به این انگل مبتلا می‌شوند اما در کشور ما که عادت داریم گوشت را حسابی بپزیم احتمالا کار با خاک آلوده به مدفوع گربه می‌تواند بیشترین علت ابتلا به این انگل باشد.

جالب است بدانید پیش از این محققان متوجه شده بودند که مبتلایان به این انگل بیشتر در معرض بیماری شیزوفرنی هستند.

این انگل معمولا سیستم عصبی را درگیر می‌کند. شاید علت 81 درصد اهتمام به خودکشی و 53 درصد دریافت درمان آسیب به خویشتن در مبتلایان به این انگل همین مساله باشد. متخصصان معتقدند دانش درباره اینکه چگونه عفونت پنهان توکسوپلاسموگوندی واکنشهای خودآزاری را در افرادی که در حال حاضر افسرده هستند تحریک میکند، می‌تواند به ما کمک کند تا روشهای تازه‌ای برای رویارویی با خطر، پیشگیری، و کاهش خطر ابتلا به خودکشی پیداکنیم.

البته این بررسی هنوز باید با بررسی‌های دیگری تایید شود اما بد نیست به واسطه این بررسی توجه بیشتری به این انگل شود. آمارها نشان داده که حدود یک سوم جمعیت جهان به این انگل آلوده اند. البته بیشتر مردم خودشان هم نمی‌دانند چون معمولا این انگل علائم واضحی در فرد مبتلا ایجاد نمی‌کند. متاسفانه زنان بارداری که تازه آلوده شده باشند ممکن است این انگل را به جنین خود منتقل کنند و در نتیجه موجب آسیب مغزی، کوری، عقب افتادگی شدید ذهنی در این کودکان شوند. افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند هم بیشتر در معرض خطر هستند. به همین علت به کسانی که در منزل گربه نگه داری می‌کنند توصیه می‌شود در زمان بارداری و در صورت ابتلا به بیماریهای نقص ایمنی ظرف مدفوع گربه را خالی نکنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید