پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر نیمی از بیماران قلبی داروی اشتباهی می‌خورند!

نیمی از بیماران قلبی داروی اشتباهی می‌خورند!

روزنامه اطلاعات، شما چقدر درباره مصرف داروهایتان دقت دارید؟ محققان به تازگی اعلام کرده‌اند بعد از ترخیص از بیمارستان بسیاری از بیماران بخصوص بیماران قلبی حتی با کمک داروسازان هم در مورد داروهایی که باید مصرف کنند اشتباه می‌کنند. با وجود اینکه تحقیقات قبلی نشان داده بود حدود 20 درصد از بیماران درباره نسخه‌هایی که برایشان تجویز شده اشتباهاتی انجام می‌دهند اما بررسیهای تازه حاکی از این است که این اشتباهات خیلی گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلا به نظر می‌رسید.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | adidas chunky sneakers white gold women jeans size

متخصصین دانشگاه وندر بیلت در نشویل معتقدند حدود 50 درصد از بیماران بالقوه می‌توانند دچار مشکل قابل پیشگیری به نام تداخل دارویی شوند. و این مشکل اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است به سلامت آنها آسیب جدی برساند. آنها می‌گویند اغلب اشتباهات در این بررسی، کوچک بوده اما برخی تهدید کننده زندگی هستند. با این حال مرگی در اثر این اشتباهات رخ نداده است. متاسفانه این اشتباهات حتی در کسانی که با داروخانه چی‌ها مشورت کرده بودند هم وجود داشت. بر اساس آمار موسسه پزشکی انجمنهای ملی اشتباهات دارویی دست‌کم یک و نیم میلیون نفر در آمریکا را سالانه متضرر می‌کند.

در این بررسی تعدادی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی و حمله قلبی را که در بیمارستان مرخص شده بودند و حدود 60 سال سن داشتندبه دو گروه قسمت کردند. یک گروه اجبارا در یکی دو جلسه از داروسازان برای پیشگیری از اشتباهات دارویی کمک گرفتند. در این جلسات داروسازان به بیماران یاد دادن که چگونه اشتباهات دارویی را کم کنند، بررسی کردند که آیا بیمار نحوه استفاده از دارو را یاد گرفته و از او درباره دارا بودن حمایت‌های اجتماعی سوال کردند.علاوه بر این جعبه‌های مخصوص دارو که جدول مشخصی برای نحوه استفاده داشت به بیمار دادند. و یک تا 4 روز بعد از ترخیص هم با بیمار درباره مشکلاتش تماس تلفنی برقرار کردند.

اما گروه بعدی تنها از پزشک و پرستارش در هنگام ترخیص راهنمایی دریافت می‌کرد. محققان بعد از یک ماه اشتباهات دارویی را بررسی کردند و متوجه شدند که بیش از 50 درصد از بیماران در مصرف یک یا دوتا از داروهایشان اشتباه می‌کرده اند. در هر دو گروه این اشتباهات نزدیک به 400 نفر بود و 7 مورد از این اشتباهات در هر دو گروه خطرناک بود. اغلب اشتباهات در مورد داروهای بیماری قلبی، دیورتیکها( ادرار آورها)، داروهای ضد درد، داروهای کم کننده کلسترول،داروهای گیاهی و مکملهای ویتامینی،داروهای پایین آورنده قند خون و داروهای ضد لخته خون هستند.بعضی از اشتباهات با نظارت بیشتر پزشک و داروساز قابل پیشگیری هستند. اما برخی دیگر تنها به عهده خود بیمار است. مثلاً فراموش کردن و یا مصرف دارو در زمان نادرست، قطع دارو قبل از دستور پزشک، مصرف کمتر یا بیشتر از دستور پزشک.

با وجود اینکه جلسات اضافی و توضیحات داروسازان نتوانسته بود در کل اشتباهات بیماران را کم کند اما به نظر می‌رسد این جلسات مفید واقع شده اندبخصوص در مورد بیمارانی که لیست پیچیده دارو داشتند و در درک و کنترل بیماری خود بیشتر مشکل داشتند و یا دچار مشکلات شناختی بودند.

این بررسی نشان می‌دهد صحبت تنها در هنگام ترخیص نمی‌تواند راهنمای خوبی برای بیماران باشد و لازم است بعد از ترخیص از بیمارستان متخصصان داروساز با بیماران تماس حضوری یا تلفنی داشته باشند و نحوه مصرف دارو را در آنها کنترل کنند تا خدای نکرده این اشتباهات به سلامت آنها آسیب وارد نکند.

شما هم اگر می‌خواهید از این مشکل در امان بمانید بهتر است قبل از ترخیص سوالات خود را در مورد داروهایتان با پزشکتان مطرح کنید. توجه و دقت بیشتری به نحوه مصرف داروهایتان داشته باشید و از یک فرد مورد اطمینان مانند داروساز بخواهید طوری که شما متوجه باشید جدول داروهای مصرفی تان را برایتان روی کاغذ بکشد. تا اگر خدای نکرده فراموش کردید بتوانید از روی کاغذ دوباره به یاد بیاورید. اگر دچار ناتوانی خاصی هستید، از همسایه و یا کسی که در دسترس شماست برای مصرف داروهایتان کمک بگیرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید