چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی زبان و ادب فارسی از ارکان هویت ایرانیان است

زبان و ادب فارسی از ارکان هویت ایرانیان است

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برای انجمن بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی پیام ارسال کرد. وی در این پیام تاکید کرد که زبان و ادب فارسی یکی از ارکان هویت ما ایرانیان است و هر گامی که در مسیر تقویت این زبان برداشته شود اقدام مبارکی است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در متن این پیام آمده است:  «برای اینجانب مایه خوشوقتی است که می‌توانم برای چندمین‌بار، به اشاره استاد ارجمند، جناب آقای دکتر مهدی محقق، رییس محترم انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، با ارسال پیامی نسبت به شرکت‌کنندگان همایش سالانه این انجمن ادای احترام کنم.
 
زبان و ادب فارسی یکی از ارکان هویت ما ایرانیان است و هر گامی که در مسیر تقویت این زبان برداشته شود اقدام مبارکی است که می‌باید تحسین و تأیید شود.
 
برگزاری همایش سالانه انجمن زبان و ادب فارسی که اکنون شاهد برپایی نهمین دوره آن در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، هستیم از آن جهت که فرصتی برای تبادل نظر میان استادان و پژوهشگران پدید می‎آورد بی‌گمان به تحکیم پایه‌های آموزش زبان و ادب فارسی کمک خواهد کرد.
 
فرهنگستان زبان و ادب فارسی امیدار است این همایش، که از برکت حضور دانشمندان غیرایرانی نیز بهره‌مند است بتواند بهتر از همایش‌های قبلی انجمن، از نتایج تحقیقات زبان‌شناسان و ادیبان بهره گیرد و راه را برای پژوهندگان جوان و دانشجویان علاقه‌مند هموار سازد.
 
وظیفه خود می‌دانم علاوه بر سپاسگزاری از ریاست محترم انجمن از مسئولان دانشگاه پیام‌نور و همه مقامات و مدیرانی که در برپایی این همایش سهیم بوده‌اند تشکر کنم و برای همه میهمانان، به‌وِیژه میهمانان خارجی همایش از خداوند طلب توفیق کنم.»
 
همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان فارسی، چهارشنبه، پنجم شهریور با حضور اعضای هیأت علمی و رؤسای دانشکده‌های زبان و ادبیات فارسی ترکیه، مصر، پاکستان، هند، بنگلادش، سوریه، عراق، تاجیکستان و استرالیا در خراسان شمالی آغاز شد.

مهدی محقق، رییس انجمن مفاخر ایران، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای رییس بنیاد ایران‌شناسی، ابوالفضل فراهانی، رئیس دانشگاه پیام نور و سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی در این همایش حضور دارند.

 

 

***

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25957، شنبه 8 شهریور 1393

نهمین همایش‌ بین‌المللی انجمن ترویج زبان فارسی به کار خود پایان داد - انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی در دانشگاه‌های برتر کشور تشکیل می‌شود

نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با صدور بیانیه‌ای در دانشگاه پیام نور خراسان شمالی به کار خود پایان داد و رساله دکتری «تطور غزل‌های فارسی» دکتر حسن دلبری را به عنوان رساله برتر معرفی کرد.

بخشهایی از بیانیه پایانی همایش به شرح زیر است:

با عنایت پروردگار بزرگ و با همت دانشگاه پیام نور خراسان شمالی، مرکز بجنورد با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پژوهشکده فرهنگ و هنر ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و علمی، نهمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه پیام نور بجنورد در روزهای 5 ـ 7 شهریور 1393 و در چارچوب 23 نشست تخصصی 3 نشست عمومی، 2 میزگرد پژوهشی و یک کارگاه تخصصی با کامیابی در خور توجهی برگزار شد.

شرکت کنندگان و حاضران در این همایش بین‌المللی به این نکته‌ها تأکید می‌کنند:

زبان و ادب فارسی، به مثابه کانون همبستگی و یکپارچگی ملی اقوام ایرانی و پیوند دهنده میراث و سنت‌های فرهنگی گذشتگان، نسل معاصر و آینده، همواره جایگاه در خور توجهی در میان فارسی زبانان ایران و سراسر جهان داشته و دارد و از غنا و پویایی ارزنده‌ای بهره‌مند است.

زبان و ادب فارسی، همواره در گذرگاه تاریخ، عاملی پیوند دهنده بین تمام فارسی زبانان در ایران، افغانستان، تاجیکستان و نیز هندوستان، پاکستان، بنگلادش، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، عراق، مصر و دیگر کشورها بوده و هست و از این رو، کوشش‌های ارزشمند انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خارج از ایران، فعالیت‌های خود را گسترده تر، پویاتر، غنی‌تر و چشمگیر‌تر ادامه می‌دهد. تشکیل نهادی مشترک بین سه قطب زبان و ادب فارسی یعنی ایران، افغانستان و تاجیکستان، بی گمان به این غنا و پویایی کمک می‌کند.

با توجه به جایگاه زبان و ادب فارسی در سه اقلیم اصلی زبان و ادب فارسی و با عنایت به حضور شمار فراوانی از فرهیختگان و پژوهشگران غیرایرانی در این همایش از دیگر کشورها، پیشنهاد می‌شود این گردهمایی‌ها افزون بر ایران، با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از ایران، به شکل تخصصی‌تری برگزار شود.

با توجه به نقش ارزنده زبان و ادب فارسی در هویت ایرانی، لازم است آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه‌ ملی، رسانه‌های جمعی و نهادها و سازمان‌های دست اندرکار، به این مهم بیشتر بپردازند و به جایگاه زبان و ادب فارسی در امر تعلیم و تربیت، اهتمام ویژه‌ داشته باشند. در این میان، بی‌گمان، نهاد خانواده نقشی در خور توجه دارد. ضمن آن که حاضران در همایش از صدا و سیمای ایران مجدانه درخواست می‌کنند ضمن ارج نهادن و توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی، از به کار بردن فارسی شکسته در زیرنویس برنامه‌های گوناگون به ویژه برنامه‌های کودک و خانواده خودداری کند تا نسل جوان به زبان فارسی غیررسمی عادت نکند.

 شایسته است مراکز و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در امر آموزش‌عالی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، متولیان آموزش زبان و ادب‌فارسی در خارج از ایران به مواردی از جمله گزینش علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انتخاب استادان شایسته‌ برای تدریس در مراکز علمی داخل و خارج از کشور، برپایه معیارها و ملاک‌های دقیق دانشگاهی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

باتوجه به تخصصی‌تر شدن مباحث علمی و پژوهشی در تمام عرصه‌ها، شایسته است هرچه سریعتر، رشته زبان و ادب‌فارسی به سوی بهره‌مندی از گرایش‌های گوناگون‌ به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، و اجرای برنامه‌های جدید آموزشی زبان و ادب‌فارسی در مقطع کارشناسی، گسترش مجلات پژوهشی تخصصی مرتبط با گرایش‌ها، گام بردارند.

با توجه به تأکید ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی با هدف اجرای بیانیه‌های پیشین در هشت گردهمایی گذشته، شایسته است انجمن ترویج هرچه‌ سریعتر به تشکیل این دبیرخانه اقدام کند.

شرکت‌کنندگان در همایش نهم، باتوجه به اعلام آمادگی دانشگاه (محقق اردبیلی) برای برگزاری همایش دهم در سال 1394، از مسئولین دانشگاه درخواست می‌کند از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم را برای انجام باشکوه این همایش در اردبیل انجام دهند.

در پایان ضمن آرزوی رشد و بالندگی هرچه بیشتر زبان و ادب‌فارسی در ایران و خارج از ایران، از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری نهمین‌ همایش انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی و دانشگاه پیام‌نور خراسان‌شمالی قدردانی و سپاسگزاری می‌شود.دکتر مدرس‌زاده، قائم‌مقام انجمن ترویج زبان و ادبیات‌فارسی در این همایش به تشکیل انجمن ترویج زبان و ادبیات‌فارسی در سال 1385 اشاره و ابراز خرسندی کرد که این همایش برای اولین‌بار در اصفهان برگزار شد و امروز در سایه‌سار این سرو بالیده و آراسته‌کار علمی انجام داده‌ایم.وی با تقدیر و تشکر از استاد فرهیخته، استاد محقق که مایه افتخار فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، تصریح کرد: به همین منظور در سال اول برگزاری این همایش با 150 مقاله کار آغاز شد که امسال به بالای 1100 مقاله رسیده است.دکتر مدرس‌زاده از آمادگی میزبانی همایش دهم این همایش از سوی سه‌ دانشگاه کشور خبر داد و افزود: این نشان می‌دهد که جایگاه انجمن و اعتبار آن در جای‌گیری اذهان در مسیر درستی قرار گرفته است و آرزومندیم هر دانشگاه ایرانی یک انجمن ادبیات‌فارسی داشته باشد.قائم‌مقام انجمن ترویج زبان و ادبیات‌فارسی با اشاره به چاپ 50 جلد کتاب توسط انتشارات این انجمن، از میزبانی همایش دهم از سوی اردبیلی‌های در این شهر خبر داد.وی افزود: در همایش دهم بنا داریم در اردبیل انتخاب برترین دکتری ادب ‌فارسی را داشته باشیم.

دکتر مدرس‌زاده برگزاری همایش زبان‌فارسی در یکی از جزایر خلیج‌فارس و طرح اردوی فرهنگی در کشور تاجیکستان در نیمه‌اول 94 را از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سال دهم این همایش اعلام کرد.

وی تشکیل انجمن ترویج زبان و ادب‌فارسی در دانشگاه‌های فعال و عمده کشور را از برنامه‌های جدید این انجمن ذکر کرد.

* زبان‌ فارسی، عنصر هویتی ایرانیان

دکتر جلیل مسعودی فرد، دبیر اجرایی نهمین همایش بین‌‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خراسان شمالی در آیین اختتامیه این همایش زبان فارسی را عنصر هویتی ایرانیان دانست و گفت: درخت ادبیات فارسی با شاخه‌های عرفانی و غنای فرهنگی همواره سبز خواهد بود و از ارزش‌های ایرانیان دفاع خواهد کرد.

وی با بیان این که این آیین فرصتی برای دیدار با استادان فرهیخته و اساتیدی بود که به گونه‌ای سال‌های عمر خود را برای گسترش فرهنگ ایرانی و تقویت هویت دینی اسلامی تلاش کرده‌اند، افزود: بر این اساس مایه افتخار ما است که دانشگاه پیام نور خراسان شمالی میزبان برگزاری این همایش بوده است. در این همایش اعضای هیات‌های علمی و روسای دانشکده‌های برجسته زبان و ادبیات فارسی از کشورهای تاجیکستان، مصر، پاکستان، هند، بنگلادش، سوریه، عراق، ترکیه و استرالیا حضور داشته ومقالات خود را ارائه کردند. ‏

به گزارش خبرنگار ما، همچنین علی اکبر کمالی نهاد، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی کشور درباره برگزاری این همایش اظهار داشت: برگ زرین دیگری از تلاش و پویایی محققان و اندیشه‌وران حوزه‌ی زبان و ادبیات فارسی توسط انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی و به همت دانشگاه پیام نور واحد خراسان شمالی ورق خورد و در طی 3 روز (5 تا 7 شهریور 1393) حاصل عرق ریزان روح و پویایی فکر و نوآوری ذهن استادان،‌ پژوهشگران، معلمان و علاقه‌مندان ادب و زبان گرانسنگ فارسی در نشست‌های متعدد به سمع و نظر شرکت کنندگان رسید.

وی افزود: در این محفل ادبی و علمی وزین باز هم چون همیشه سهم قابل توجهی از پژوهش‌ها، سخنرانی‌ها، داوری و رهبری هیئت رئیسه را معلمان زبان و ادبیات فارسی و استادان دانشگاه فرهنگیان داشتند.کمالی اضافه کرد: اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی ـ آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی که عضو پیوسته انجمن ترویج است ، امسال نیز در گردهمایی در امر داوری، همکاری‌های علمی، سخنرانی‌ها، تألیف مقالات و هیئت رئیسه همکار علمی برگزار کنندگان گردهمایی بود. به طوری که سهمی حدود 20درصد از مقالات و سخنرانی‌های چاپ شده یا ارائه شده حاصل تلاش علمی اعضای محترم و محقق این اتحادیه بود.

برگزاری شب شعر ‏

در حاشیه نهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی، چهارشنبه شب با حضور شعرا و میهمانان خارجی و داخلی شب شعری در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد.

در این شب 14 تن از شاعران بنام داخلی و خارجی به خواندن سروده‌هایی با مضامین وطن دوستی، محبت، وحدت، حق، صلح و دوستی و معنویت پرداختند.

دکتر علی موسوی گرمارودی، محمدکاظم کاظمی، ابوطالب مظفری از شعرای افغان، دکتر راضیه اکبر شاعره پاکستانی و یک شاعر ازبک در این برنامه اشعار خود را قرائت کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید