جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی رونمایی از کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک»

رونمایی از کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک»

در آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام در موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی انجام می‌شود
رونمایی از کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک»

همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک (شبیه‌نامه‌های گنجینه خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک)» رونمایی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک» دستاورد پژوهش و نگارش «رضا کوچک‌زاده» است که با همکاری موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی و انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است.
نگارنده در دیباچه کتاب اینچنین آورده است «شبیه‌نامه‌ها، سندهای یادرفته‌اند؛ بازمانده‌ای از کهن‌دوره فرهنگ کشاورزی و باروری ایرانیان. گستره‌ای فراموش شده‌اند در بازشناخت ادبیات عامیانه و پیشینه‌ای توانمند در پدیداری ریشه‌های آغازین ادبیات نمایشی ایران. گنجینه خطی کتابخانه ملک از سال‌ها دور، نسخه‌های خطی گوناگونی گرد آورده که برخی از آن‌ها یگانه‌اند و نسخه همانندی ندارند. از آن میان، دو مجموعه شبیه‌نامه است که نه تنها نسخه‌ای در میان کتابخانه‌های دیگر ندارند، که در میان مجموعه‌های دیگر شبیه‌نامه‌ها نیز به دلیل شکل و ساختار نگارشی ویژه تاکنون بی‌مانندند». اشاره پژوهشگر و مولف به دو نسخه نفیس شبیه‌نامه است که به شماره‌های 4792 و 4816 در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شوند.
در پیشگفتاری نیز که ناشر بر این کتاب نگاشته، آمده است «شبیه‌نامه‌ها همانند تمام آثار هنری، نه تنها از آن‌روی که شبیه‌نامه‌اند و اثری هنری، بل از این منظر که دریچه‌ای هستند به فرهنگ و تاریخ و اجتماع، گنجی کم‌نظیرند. هم از باب این قدر و رتبه است که بنیان‌های نگاه‌بان میراث فرهنگ و تمدن انسانی از جمله کتابخانه‌ها و موزه‌ها، شوقی وافر برای گردآوری، نگاه‌داری و فرآوری آن‌ها برای پژوهندگان و علاقه‌مندان دارند. کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان موسسه‌ای زیر نظر یکی از خاص‌ترین بنیادهای فکر و فرهنگ و هنر شیعی- آستان قدس رضوی- و از همت بلند واقف نیک‌اندیش خود- حاج حسین آقا ملک- مفتخر به داشتن جلوه‌هایی از شبیه‌نامه‌ها است که می‌تواند در کنار سایر مجموعه‌های موجود در دیگر کتابخانه‌ها و موزه‌ها زمینه‌ای برای شناخت این هنر و تاثیرات بسیار آن باشد»
آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام از جمله آیین‌هایی است که به سفارش واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک در این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. این آیین گرامی‌داشت در روز چهارشنبه 22 خرداد 1392 خورشیدی از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود و کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک (شبیه‌نامه‌های گنجینه خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک)» در این مراسم رونمایی خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید