جهان ربوده شده پیرامون غارت آثار فرهنگی
- توضیحات
- دسته: ميراث معنوي
- منتشر شده در 13 تیر 1390
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 3989
«جهان ربوده شده» نام نمایشگاهی از « بافتنیهای پاراکا » از کشور پرو در آمریکای لاتین است که در موزه فرهنگ جهانی در گوتنبرگ سوئد برپا است. شگفت اینکه شکلها، رنگها، نمادها و ترکیبهای این بافتنیها همانند فرشها و سوزندوزیهای ایرانی است.
باغ ایرانی: حسرتی برای گذشته، امیدی برای آینده
- توضیحات
- دسته: ميراث معنوي
- منتشر شده در 11 تیر 1390
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 4298
اگر بتوان برای وصف موجودی در کره زمین، بهترین لغات را در فرهنگها جستوجو کرد و به کار برد، آن لغات هم برای توصیف درخت و گل و گیاه ناکافی خواهد بود. متنوعترین، مفیدترین، زیباترین، بزرگترین، و دهها ترین دیگر نیز نمیتواند گویای ماهیت راستین آنان باشد.
«باغ ایرانی» جهانی شد
- توضیحات
- دسته: ميراث معنوي
- منتشر شده در 06 تیر 1390
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 4583
مسؤول تهیه پرونده «باغ ایرانی» اعلام کرد پرونده «باغ ایرانی» با اکثریت آرای اعضای کمیته میراث جهانی، بلافاصله پس از معرفی و بدون پرسش و پاسخ، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
سرنوشت یک کتاب: شاهنامه طهماسبی
- توضیحات
- دسته: ميراث معنوي
- منتشر شده در 28 خرداد 1390
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 6152
شاهنامه شاه طهماسب، نفیسترین نسخه از شاهنامه فردوسی است که تاکنون تصنیف شده است. این اثر با ٢٥٨ مجلس نقاشی از اساطیر و داستانهای شاهنامه و یکهزار و ٢٠٠صفحه از منظومهی حماسی شاهنامه به خط نستعلیق مجموعه بزرگی از انواع هنرهای ایرانی بهشمار میرود.
عدل مظفر در کتابخانه مجلس پیدا شد
- توضیحات
- دسته: ميراث معنوي
- منتشر شده در 05 خرداد 1390
- نوشته شده توسط Administrator
- بازدید: 5434
طی این سالها اکثر محققانی که به دنبال نشان این پلاک بودند گمان میبردند یا در حوادثی که بر آن رخ داده از بین رفته است و یا در مکان دیگری نگهداری میشود. در واقع کمتر کسی تصور میکرد عدل مظفر از محدوده مجلس شورای اسلامی ملی خارج و توسط مسؤلان کتابخانه مجلس حفظ و حراست شده است.
ثبت آوای عاشقانه کردی در فهرست میراث معنوی ایران
- توضیحات
- دسته: ميراث معنوي
- منتشر شده در 25 اسفند 1389
- نوشته شده توسط مهدی شمسایی
- بازدید: 5251
به نقل از کردستان امروز: کردهای منطقه غرب و به ویژه ایلام از دیرباز در شادی و غم و هنگام وقوع رویدادهای تاثیرگذار از جمله غربت، از دست دادن عزیزی یا در خلوت عاشقانه خود شروع به خواندن این آوا میکردهاند.