پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری «کنگاکوش» رودخانه‌ای در استان کرمانشاه

گردشگری

«کنگاکوش» رودخانه‌ای در استان کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، شاید تاکنون کمتر کسی نام رودخانه «کنگاکوش» را شنیده باشد، اما این رودخانه خروشان در محدوده نفت شهر و قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه جاری است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Gran Canaria - nike shox fuse low beam - IwmsaShops - Maspalomas Marathon 2021 , Carreras populares

طول این رودخانه تا مرز ایران و عراق 60 کیلومتر و ‏ارتفاع آن از سرچشمه 900 متر است.

این رودخانه از آبخیزهای دامنه کوه های بندمیان و دربلوئی در 7 کیلومتری جنوب غربی ‏گیلانغرب سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دهستان ویژنان به نفت شهر وارد می‌شود.

رودخانه «کنگاکوش» در این دهستان تغییر مسیر داده و ‏به سوی جنوب غربی روان شده و پس از عبور از نفت شهر به سوی غرب متوجه شده و به مرز ایران و عراق وارد می‌‏شود.

در این منطقه با رودخانه کنه کبود مخلوط می‌شود و به صورت یک رودخانه مرزی تا 8.5 کیلومتری جنوب غربی نفت ‏شهر جریان می‌یابد و سپس به کشور عراق وارد شده و در دشت مندلی پخش می‌شود.

برای پی بردن به معنی «کنگاکوش» خبرنگار ایسنا، سراغ خیلی‌ها رفت، اما کسی نمی‌دانست که کنگاکوش یعنی چه؟ و به چه علت به این رودخانه کنگاکوش می‌گویند؟ تا در نهایت منوچهر پاشایی، مدیر پیشین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گیلانغرب و کارشناس فعلی معاونت گردشگری استان کرمانشاه معنی «کنگاکوش» را برای ما بازگو کرد.

او گفت: صدها سال پیش این رودخانه طغیان کرده و در قسمتی که دره مانند بوده، تعدادی از گاوهای عشایر منطقه را کشته است، به همین جهت به آن «کن گا کش» می‌گویند، یعنی یعنی رودخانه‌ای که گاوها را کشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید