جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری کیش، جزیره رویایی ایران

گردشگری

کیش، جزیره رویایی ایران

اگر برای اولین بار به جزیره زیبا و رویایی کیش سفر کرده باشی، عظمت و بزرگی خالق هستی را با تمام وجود حس خواهی کرد. حتی هوای شرجی و گرمای طاقت فرسای کیش و نفست که از این هوا به زور بالا می‌آید نیز نمی‌تواند چشم حقیقت تو را بر زیبایی‌های آن ببندد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike News

درختان نخل ‌کوتاه قد که نمادی از شهرهای جنوب بوده و به طرز بسیار زیبایی در کنار هم کاشته شده‌اند، سایه‌بان درختچه‌های گل‌های صورتی و شمشادهای کنار خیابان‌های بدون ترافیک، بدون چراغ راهنما و بعضا بدون پلیس راهنمای کیش هستند.

حرکت کشتی‌ها‌ی مزین به پرچم ایران بر روی آب‌های خلیج همیشه فارس شکوهی خاص به اسکله‌های این جزیره داده است و دست‌اندرکاران امر به عنوان میزبان با برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح اوقات شاد و مفرحی را برای مهمانان داخلی و خارجی فراهم کرده‌اند.

‌و اگر برای ساعتی سوار بر کشتی‌های تفریحی شوی و بر پهنه آب‌های خلیج فارس حرکت کنی، می‌توانی با صدای بلند فریاد بزنی این خلیج‌فارس و این آب از آن ماست نه هیچ کشور دیگری. اینجا خلیج نیلگون و همیشه فارس ایران باقی خواهد ماند و کسی حق ندارد این شکوه و عظمت ایرانی را از او حتی در کلام بگیرد و به نام خود مصادره نماید.

صدها ماهی زیبا و آکواریومی با پرتاب کوچکترین موادغذایی به سمت آب، دورتا دور آن را می‌گیرند و زیبایی خود را به رخت می‌کشند.


اسکله کیش
قدم زدن در اسکله آن هم در شب صفای دیگری دارد. حتی اگر از بالای اسکله به آب‌های جاری خلیج فارس نگاه کنی عمق آب را به خوبی می‌بینی و زیبایی ماهیان آن را به تماشا می‌نشینی و این زیبایی زمانی بیشتر می‌شود که برای چند لحظه آسمان بالای سرت نور باران شود.

کشتی‌های تفریحی از جمله کشتی اوستا به عنوان بزرگترین کشتی تفریحی خاورمیانه نیز جلوه دیگری دارند. سطح عرشه کشتی با میزها و صندلی‌ها و سایه‌بان‌ها تزیین شده تا تو برای مدتی از ساحل دور شوی و زیبایی جزیره کیش را از دور تماشاگر شوی و به حرکت سایر کشتی‌ها نگاه کنی. اجرای برنامه‌های شاد و تفریحی برای مسافران در طبقه بسیار زیبای پایین کشتی و در فضایی بسیار وسیع نیز تو را برای دو ساعت از همه خستگی‌ها و ناراحتی‌ها دور می‌کند و خاطرات شادی را برای همیشه در ذهنت باقی می‌گذارد.

حضور گردشگران خارجی از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی و چین در جزیره حکایت از آن دارد که ایران می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری نیز عرض اندام کند و البته این مساله نیازمند توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری دارد.

و معمولا شلوغ‌ترین جاهای جزیره کیش، پاساژها و مراکز خرید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جزیره زیبای کیش جزیره‌ای بیضی شکل با محیط ۴۴ کیلومتر با طولی در حدود ۱۵٫۴۵ کیلومتر و عرضی حدود ۷٫۵ کیلومتر و مساحتی معادل ۹۰ کیلومتر مربع در 18 کیلومتری کرانه جنوبی ایران و فاصله 300 کیلومتری بندرعباس‌ یکی از مناطق دیدنی جنوب ایران محسوب می‌شود. ‌

ارتفاع بلندترین منطقه این جزیره حدود ۳۵ متر از سطح دریاست. این جزیره فاقد رودخانه دائمی بوده و تعداد زیادی منابع آب شیرین زیرزمینی دارد.

موقعیت جغرافیایی کیش در سواحل جنوبی ایران، نوار باریکی از سرزمین رویش‌های خشک و گرمسیری دنیاست. اوضاع خاص جغرافیای اقلیمی جزیره که در آب‌های گرم و کم عمق دریا در تنگه هرمز قرار دارد به گونه‌ای وضع خاص فقر پوشش گیاهی جزیره را ایجاد و میزان بارش کم و تبخیر چندین برابر بارش سالانه و گرمای پایه بالا در بیشتر ایام و ماه‌های سال، اقلیم جزیره را خشک نیمه‌بیابانی و بیابانی کرده است.

پوشش سبز جزیره شامل دو گروه از گیاهان علفی یکساله چندساله و گیاهان نیمه‌چوبی و چوبی است و خزان گیاهان جزیره در آغاز فصل گرم و خشک تابستان شروع می‌شود.

رویش‌های جزیره با آغاز فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه کم‌کم خشکیده و زمینه‌ای زرد و خاکستری از آنها در گستره‌ی جزیره باقی می‌ماند.

علف‌های چند ساله جزیره عبارتند از بسیاری از گندمی‌ها، پیچک‌ها، گون‌ها، یونجه زرد و ...

در تابستان که گرما و خشکی بسیار شدید است، علاوه بر بوته‌های پایا، درختان و درختچه‌های جزیره نیز معمولا بخش‌های سبز هوایی خود را از دست داده و به ظاهر خشک و خاکستری به نظر می‌رسند.

جغرافیای گیاهی جزیره کیش

‌گیاهان خاص این دیار سندی بر خشکی پسندی و‌ حرارت دوستی(ترموفیل) هستند که ضمن تحمل تابستان‌های بسیار گرم، رطوبت بسیار زیاد و حرارت بسیار بالا، به هوا و دمای بسیار ملائم زمستانی نیز نیاز دارند. پوشش گیاهی این ناحیه که به ناحیه نوبو معروف است،‌ شامل عناصر درختی و درختچه‌های نیمه‌ بیابانی است.


 
کیش
‌منابع آبی جزیره کیش در گذشته و حال

جمال‌الدین ابوالفتح یعقوب الدمشقی معروف به این"مجاور" حدود 772 سال پیش در تاریخ مستنصر در مورد آب جزیره کیش مطالبی دارد از آن جمله وجود نخلستان‌های فراوانی که در جزیره وجود داشت، قناتی که از باغ امیر وقت جزیره می‌گذشت و چشمه‌ها و شهرهایی که آب آنها همراه با آب قنات، آب انبارها را پر می‌کرد و از این‌که اگر با دست، زمین جزیره را می‌کندند آب از زیرزمین بیرون می‌آمد.

در گذشته در فصول مختلف که جمعیت جزیره بین هزار تا دو هزار تغییر می‌کرد، آب موجود در جزیره برای شرب اهالی و حتی استفاده از آن توسط کشتی‌های عبوری و حتی امور کشاورزی محدود آن زمان کافی بوده است. در آن زمان جزیره در حد خود دارای تاسیسات آبرسانی مانند آب انبارها، برکه‌ها، چاه‌های بزرگ و کوچک با عمق مختلف در بخش شمالی - محوطه درخت سبز فعلی - بود و کمتر دچار بی‌آبی می‌شد.

در نوشته‌های سرتیپ علی رزم‌آرا نیز وضع منابع و ذخائر آبی کیش در سال 1320 این‌گونه توصیف شده است، آبی که از چاه‌های جزیره خارج می‌شود، دارای طعم خوب و شیرین است. کشتی‌ها برای آب مشروب غالبا به این جزیره متوسل می‌شوند. عمق چاه‌های جزیره بین 5 الی 10 متر است و بدون زحمت آب زیادی از آنها به دست می‌آید.

از جمله چاه‌های معروف کیش در زمان‌های قدیم می‌توان به چاه صفا در آبادی سجم، چاه ممذر در قصبه ماشه و چاه بالا بین آبادی ده و سفین اشاره کرد.

اما امروزه آب شیرین جزیره که در شبکه لوله‌کشی وجود دارد، استحصال از مجموع واحد‌های آب شیرین کنی است‌، ولی پساب آن به دریا موجب مشکل زیست محیطی است، به هرحال توسعه، تمدن و رفاه گاه همراه با پرداخت تاوان سنگینی است و عقل حکم می‌کند اولا بهره‌برداری از محیط نباید بیش از توان بازسازی طبیعی باشد ثانیا از روش و شیوه‌هایی باید استفاده کرد که تخریب ناشی از بهره‌برداری از محیط به حداقل رسیده و جبران‌پذیر باشد.

‌جاهای دیدنی کیش
 

کشتی یونانی

کشتی یونانی کشتی بزرگی است که در سواحل کیش لنگر انداخته است، به گفته راهنمایان جزیره، در تابستان گرم سال 45 این کشتی به گل نشست و علت به گل نشستن آن هنوز مشخص نشده است، ولی بعضا نبود فانوس دریایی در ساحل کیش و مه‌آلود بودن هوا را علت این مساله می‌دانند.

به گزارش ایسنا، این کشتی سال 22 توسط شرکت "ویلیام‌ها میلتون" در اسکاتلند ساخته شد و درچهارم مرداد‌ماه سال 45 به هنگام بازگشت از ایران در سفر دریایی خود به کشور یونان به گل نشست و با وجود 80 روز تلاش‌های بسیار برای بیرون کشیدن آن، کار به نتیجه نرسید و چون عملیات بیرون کشیدن آن مقرون به صرفه نبود بارهای آن تخلیه شد و سرنشینانش آن را ترک کردند. این کشتی در پارک ساحلی به نام کشتی یونانی همراه با مراکز تفریحی و گردشگری و... قرار دارد.


 
اسکله کیش
اسکله بزرگ تفریحی کیش

این بخش شامل امکانات تفریحی مثل جت‌اسکی، قایق‌های ماهیگیری و غواضی و... است که می‌توان لحظات شادی را برای مسافران و گردشگران فراهم کند.

‌پارک ساحلی مرجان

این پارک زیبا در کنار بازار مرجان کیش واقع شده و این بازار را به دریا ارتباط می‌دهد. زیبایی این ساحل با آلاچیق‌ها و محوطه‌سازی زیبا، بر جذابیت این بخش بیشتر افزوده است.

روستای باغو

ساکنان کیش در قدیم در سه منطقه روستایی در بخش جنوب غربی، شرق و شمال شرقی جزیره زندگی می‌کردند و تنها روستای به جا مانده از دوران کهن روستای باغو است که بافت سنتی آن تا امروز حفظ شده است.

در حال حاضر تنها چند خانوار دامدار در این روستا ساکنند. البته بخشی از دام زنده کیش از این روستا تامین می‌شود، تولید عسل و فروش آن نیز زمینه‌ی رونق اقتصادی این روستا را تا حدودی فراهم کرده است.

هم‌چنین ساخت آبشخورهای ویژه آهوان در سال‌های گذشته که عامل حضور گله آهوان در این آبادی شده و بر پایی سیاه چادر‌های سنتی و به نمایش گذاشته آداب و رسوم مردم کیش در این روستا آن را گردشگرپذیر کرده است.


 
کیش
شهر حریره

باقی‌مانده‌های این شهر در کنار ساحلی زیبا بسیار دیدنی است. این شهر 800 سال قدمت داشته و روزگاری شهری بزرگ و آباد بوده است، تاق‌ها و پوشش و سقف‌های سالم هنوز در این شهر دیده می‌شود.

تاکنون عملیات باستان‌شناسی بقای این شهر تاریخی در سه مجموعه مجزا انجام شده است. این شهر دارای خانه‌های اعیانی و بخش کارگاهی و صنعتی مجموعه حمام بوده است.


 
کیش
شهر زیرزمینی کاریز

با وجود گرمای طاقت‌فرسای کیش اما خنکای متوسط شهر زیرزمینی کاریز حضور مسافران در این شهر زیرزمینی را امکان‌پذیر کرده است. هرچند در برخی قسمت‌های این شهر زیرزمینی به علت گرما، عرق انسان ‌را در می‌آورد، ولی نسبت به آب و هوای جزیره کیش دلچسب است.

قنات کیش که در این محدوه واقع شده بیش از 2500 سال قدمت دارد و آب شیرین جزیره را تامین می‌کرده است. وجود این قنات نشان از پیشرفته‌ترین روش‌ها برای حفر قنات بوده است. شهر زیرزمینی کاریز بیش از 10 هزار مترمربع وسعت داشته است و مسئولان امر با بازسازی کاریز سعی کرده‌اند بافت تاریخی آن را حفظ کنند.

کاریز در عمق 16 متری زیرزمینی واقع شده و سقف آن هشت متر ارتفاع داشته و مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که به گفته باستان‌شناسان 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارند و تک‌تک آنها دارای شناسنامه رسمی است‌.

به گفته کارگزاران شهر کاریز این شهر تنها شهر واقع شده در جزیره مرجانی بوده و تنها بنایی است که سقف آن مملو از صدف و مرجان است. هم‌چنین خاک‌های برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است.

به دلیل وجود قنات در کاریز بومیان محل در گذشته با کوزه از این محل آب شرب خود را تامین می‌کرده‌اند.


 
فسیل 570 میلیون ساله لاک‌پشت
از جمله بخش‌های دیدنی کاریز فسیل 570 میلیون ساله لاک‌پشت است که در دوران بازسازی و بی‌احتیاطی کارگران این فسیل از بین رفته است و تنها عکسی از آن باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، پارک تفریحی ساحلی میرمهنا، پارک ساحلی سیمرغ، کلبه هور، آب انبار، درخت سبز، پارک دلفین و باغ پرندگان از جمله‌ جاهای دیدنی کیش است. پرواز‌های تفریحی بر روی خلیج فارس، ورزش‌های آبی، غواصی، پلاژ آقایان و خانم‌ها و کشتی‌های تفریحی و پیست‌های دوچرخه‌سواری و موتورسواری از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی این جزیره است.


 
ساحل مرجان
همان طور که عنوان شد آب و هوای کیش گرم و خشک و تحت تاثیر آب و هوای بیابانی بوده و دارای تابستان طولانی و گرم و زمستان کوتاه و ملائم است. نام جزیره کیش به مفهوم تیردان یا ترکش است وعلت نام‌گذاری آن این بوده که وقتی بر بلندی‌های اطراف جزیره می‌ایستادند، چون تیری که در ترکش باشد، به نظر می‌رسیده است. برخی نیز نام قدیم کیش را کیان می‌دانند. در سال 49 کیش مورد بازدید هیات کارشناسی قرار گرفت و به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژی مناسب به عنوان مرکز بین‌المللی توریستی تجاری مورد توجه قرار گرفت و در سال 71 با تاسیس سازمان منطقه آزاد کیش دوران توسعه خود را شروع کرد.

کیش از توابع بخش شهرستان بندرلنگه است و سالانه بیش از یک میلیون گردشگر را جذب می‌کند و در مجموعه جزیره‌ای اقامتی و اقتصادی است.

کلام آخر

متاسفانه ‌موج خشکسالی که بر سر ایران سایه افکنده، خلیج همیشه فارس را نیز در بر گرفته است. اگر کنار سواحل آبهای این خلیج بزرگ بایستی پایین رفتن و کم‌شدن آب آن و اضافه شدن به ساحل ماسه‌ای‌اش را به خوبی به نظاره خواهی نشست و این مساله برای همه ما هشدار است.


گزارش از : زهرا حبیب پورزواره، خبرنگار ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید