پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری قلعه خرانق، نمایشگاهی از گل و خشت اردکان

گردشگری

قلعه خرانق، نمایشگاهی از گل و خشت اردکان

قلعه خرانق بر فراز تپه ای به جا مانده از دوران ساسانیان آرمیده است. قلعه‌ای پر از فریاد و آرامش هر دو با هم. قلعه‌ای بر فراز دشتی که نمایشگاهی از گل و خشت اردکان.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث فرهنگی - قلعه خرانق بر فراز تپه ای به جا مانده از دوران ساسانیان آرمیده است بر اساس قلعه‌ای بر فراز دشتی وسیع . قلعه خرانق یکی از بزرگترین قلعه های مسکونی روستایی استان یزد است و همانند نمایشگاهی است که غرفه های آن از خشت و گل ساخته شده است.
 
محمدمهدی شرافت افزود: مساحت این قلعه در حدود 1/1 هکتار است و اطراف قلعه حصارهایی است که آن را احاطه کرده اند و موجب استحکام آن می شود.
 
وی اظهار داشت: این بافت قدیمی دارای  80 خانه است که بیشتر آن دو یا سه طبقه است و متناسب با توانایی اقتصادی و موقعیت اجتماعی قلعه نشینان طراحی و ساخته شده است.
 
شرافت با اشاره به اینکه دیواره های قلعه از خشت و گل بوده و سقف آن از تیرهایی چون حصیرهای الیافی، چوب و پوشال است تصریح کرد: این خانه دارای سقف های گنبدی و گهواره ای و 6 برج نگهبانی است که به بدنه قلعه متصل می شوند.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین این قلعه دارای 4 دروازه به نامهای دروازه بالا، پایین، رضا خان سرداری و خالو می باشد و اطراف قلعه کوچه های باریکی وجود دارد  که معروفترین آن کوچه گرگ است.
 
وی در خصوص نامگذاری این کوچه به نام گرگ عنوان کرد: در گذشته موقع ورود غارتگردان به قلعه، مردم این روستا آنها را به دنبال خود به این کوچه می کشاندند و بعد به آنها حمله می کردند.
 
شرافت اظهار داشت: در استان یزد حدود 70 قلعه تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
قلعه تاریخی مذکور به شماره ثبتی 11509 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه