جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری سفر به موزه‌ آجری ایران

گردشگری

سفر به موزه‌ آجری ایران

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول گفت: شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان جاذبه‌های فراوانی زیادی برای ماه‌های گرم سال دارد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Nike, adidas, Converse & More

نجمه نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: دزفول برای گردشگری شهر چهار فصل است. شاهد این مدعا وجود رود همیشه جاری و زلال دز است.
رود دز یکی از زلال‌ترین آب‌ها است و با وسعت و جریان خود در تمام سال شوری وصف‌ناپذیر در منطقه شمال خوزستان ایجاد می‌کند. فرصت شنا، قایق‌سواری، جت اسکی و انواع ورزش‌های آبی در چنین رود زلالی تجربه‌ای متفاوت و جذاب است که سال‌ها است مردم و علاقه‌مندان از آن بهره می‌برند و باعث می‌شود ساعت‌ها همنشینی با رود مهربان دز گرمای خوزستان را به احساس خنکایی دلنشین تبدیل کند.

وی ادامه داد: کت‌های دزفول در منطقه تال خانی و کوپیته نیز یکی از جاذبه‌های پر نشاط و فرح بخش روزهای گرم سال در حاشیه رودخانه دز هستند. کت به حفره‌های دست کند و غار مانندی گفته می‌شود که در حاشیه رود دز ساخته شده‌اند و فرصت گذراندن اوقات را در کنار جاری زلال دز فراهم می‌آورد. مردمی که از این نعمت باخبرند حتی در گرمای طاقت‌فرساب بالای 40 درجه برای ساختن خاطره‌ای خوش در این کت‌ها اقامت کرده و به شنا در خنکای رود دز می‌پردازند.

نوری با اشاره به اینکه آسیاب‌های تاریخی دزفول بخش مهمی از سازه‌های آبی این شهر هستند، خاطرنشان کرد: قدمت اولیه این سازه‌ها به دوره ساسانی و همزمان با شکل‌گیری شهر می‌رسد. این سازه‌های ارزشمند در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند و بخشی از آنها به عنوان موزه آب مرمت شده‌اند. در کنار این موزه رستوران ساحلی سنتی و کافی شاپ قرار گرفته و فضای خاطره‌انگیزی را در ساحل زیبای دز به وجود آورده است.

این دوستدار میراث فرهنگی همچنین با بیان قدمت پل تاریخی دزفول گفت: پل تاریخی دزفول در زمان شاپور اول ساسانی ساخته شده و قدیمی‌ترین پل استوار جهان است که نزدیک به 18 قرن است به حیات خود ادامه می‌دهد. این پل در سال 1310 با شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او از پارک‌های دزفول هم یادی کرد و گفت: پارک‌های ساحلی رعنا، علی مالک، ولی‌عصر، دووه و دولت از جمله بوستان‌های ساحلی زیبای دزفول هستند که در حاشیه رود دز فضایی زیبا و خاطره‌انگیز را به وجود آورده‌اند.

نوری ادامه داد: تفریحگاه ساحلی دز یعنی علی کله نیز یکی از مراکز گردشگری جذاب شمال خوزستان به شمار می‌رود و مردم استان خوزستان به خصوص در ایام تعطیل از سراسر استان به این محل سفر می‌کنند. وجود مجموعه آبی، سد تنظیمی، دیدنی‌های طبیعی و فضای سبز، رستوران و امکانات اولیه گردشگری از این تفریحگاه ساحلی مجموعه جذابی ساخته است. به دلیل تنوع فضاهای تفریحی، این مجموعه در همه ایام سال برای بازدید مناسب است اما در ماه‌های گرم سال گردشگران بیشتری از فضای آن بهره‌مند می‌شوند.

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول با اشاره به دریاچه شهیون اظهار کرد: دریاچه شهیون دزفول یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و جهان در شمال غربی دزفول زمینه مساعدی برای انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی، اسکی، شنا و... به وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آنها انبوهی از درختان کنار و بادام کوهی به چشم می‌خورد جلوه زیبایی به این دریاچه بخشیده است.

وی با بیان اینکه "چال کندی" یکی از مناطق طبیعی دیدنی زیبا و بکر شهرستان دزفول است افزود: "چال کندی" در 18 کیلومتری شمال شهر دزفول از مناطق نسبتا بکر و کمتر دست خورده رود زلال دز است. این منطقه یکی از تفریحگاه‌های ماه‌های گرم سال است و از ابتدای خرداد تا اواسط مهر تفریحگاه خوبی به شمار می‌رود. شنا، قایق‌سوای و ماهی‌گیری از تفریحات منطقه چال کندی هستند. ساختار زمین‌شناسی منطقه از سازند کنگلومرا (کَمَر) است. علاوه بر این دو دره طبیعی "توبیرون" و "کول خرسون" در بخش‌های شهیون و سردشت دزفول نیز با توجه به موقعیت خاص و شکل ویژه تفاوت دمایی قابل توجهی با سایر مناطق شهرستان در ماه‌های گرم سال دارد.

نوری ادامه داد: در شمال شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف به رودخانه زیبای دز، آستانه متبرکه امام‌زاده رودبند واقع شده است. این بنا آرامگاه سید علی سیاهپوش از نوادگان شیخ صفی‌الدین است که با چندین واسطه به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد. این بقعه دارای گنبدی سفید رنگ بوده و تاریخ ساخت این بنا به دوره تیموریان تعلق دارد که در دوره‌های بعد مرمت شده است. ساخت بقعه را نیز به دستور امیر تیمور گورکانی به خاطر ارادتی که به رودبند داشته نسبت داده‌اند. نمای رود دز و آرامش معنوی از این بقعه تاریخی فضای آرامش بخشی ساخته است. آستانه متبرکه امام‌زاده رودبند با شماره 2549 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دوستدار میراث فرهنگی دزفول خاطرنشان کرد: دزفول با قدمتی چند هزار ساله جزو شهرهای بااهمیت دارای بافت تاریخی است. اکثر بناهای این بافت آجری بوده و به همین دلیل این شهر به موزه‌ آجری ایران نیز شهرت دارد. در گذرهای بافت تاریخی دزفول و برخی بناهای آن آجرکاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد که اختصاصی این شهر بوده و "خوون‌چینی" نام دارد. بافت تاریخی دزفول سرشار از دیدنی‌ها است که از این میان می‌توان به خانه‌های تاریخی تیزنو، سوزنگر، فیروزی و گلچین اشاره کرد.

وی همچنین بیان کرد: آستانه متبرکه حضرت سبزقبا (ع) چون نگینی سبز، به شهر دزفول فضایی معنوی بخشیده است. مرقد مطهر حضرت محمد بن موسی الکاظم برادر امام رضا علیه‌السلام مشهور به سبزقبا در مرکز شهر دزفول واقع شده و در همه ایام سال پذیرای زائران و عاشقان اهل بیت علیه‌السلام است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید