سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری قلعه رستم عظیم‌ترین قلعه دوران اسلامی سیستان

گردشگری

قلعه رستم عظیم‌ترین قلعه دوران اسلامی سیستان

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: قلعه رستم عظیم‌ترین قلعه دوران اسلامی سیستان است.

ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: عظمت قلعه رستم در منطقه، به آن جنبه افسانه‌ای، تاریخی داده و بنام بزرگترین و نام آورترین شخصیت سیستان یعنی رستم نام‌گذاری شده است.

عضوهیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: عناصر اصلی معماری قلعه رستم عبارت است از سر در ورودی که درجنوب شرقی آن قرار دارد، برج‌های نگهبانی و تدافعی متصل به حصار قلعه، خندق، یخدان و از همه مهم‌تر قسمت شاه‌نشین آن و سایر تاسیسات مسکونی داخل قلعه که تا حدودی تخریب شده است.

به گفته وی، نخستین نشانی که از قلعه رستم بر مشتاقان دیدارش ظاهر می‌شود، هیبت و صلابت دروازه‌های ورودی و 14 برج تدافعی اطراف آن است که با شکوه تمام هم‌چنان استوارند.

وی بیان کرد: این قلعه درحدود 70 کیلومتری جاده زابل به زاهدان فعلی و در همان محدوده حوض دار و کندرک بنا شده است.

وی افزود: اوج دوران آبادانی آن به زمان صفویه و حاکمیت ملوک کیانی سیستان برمی‌گردد.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: اطراف قلعه در گذشته دارای خندق بوده که درحال حاضر به عرض 7.5 متر که دربعضی جاها اندازه آن تغییر می‌کند قلعه را در بر گرفته است به طوری که به دلیل انباشته شدن خاک، عمق خندق چندان مشخص نیست.

عضوهیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: با درنظر گرفتن متون تاریخی و آثار و شواهد باقی مانده ازمعماری قلعه رستم و دقت در سفالینه‌های سطحی آن، احداث این قلعه را می‌توان به اواسط قرون اسلامی نسبت داد که تا دوره صفویه نیز مورد استفاده مردم منطقه قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید