سه شنبه, 11ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری گردشگری ورودی در سال 89 ـ آسيب‌پذير از تغيير ناگهانی

گردشگری

گردشگری ورودی در سال 89 ـ آسيب‌پذير از تغيير ناگهانی

به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی:

شاخه ارزآور صنعت گردشگری، یا گردشگری ورودی فراز و نشیب‌هایی را به دنبال تصمیمات ناگهانی در سال جاری پشت سر گذاشته است. بررسی این تغییرات از آنجا اهمیت دارد كه از سویی میزان ارز وارده مهم است و از سوی دیگر می‌توان نمایی از سال 1390 را نیز پیش‌بینی كرد.


گردشگر ورودی

 

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey


خبرگزاری میراث فرهنگی- گردشگری- گردشگری به عنوان دومین صنعت درآمدزا پس از صنعت نفت در دنیا در تمام كشورها از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه آن كه اگر صنعت نفت تنها متعلق به برخی كشورهاست،‌ صنعت گردشگری در همه كشورها قابل تعریف است. به همین دلیل نهادهای دولتی و غیردولتی نیز تلاش می‌كنند تا بهانه‌های مختلفی برای سفر ایجاد كنند.

از آن میان به دلیل آن كه گردشگر خارجی علاوه بر به حركت درآوردن چرخه اقتصادی،‌ نماد ارزآوری است،‌ از اهمیتی دوچندان در صنعت گردشگری برخوردار بوده و دولت‌ها را ترغیب به معرفی سرزمین و نیز استفاده از ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر در شاخه‌های اصلی اعم از فرهنگی، مذهبی، ‌طبیعی، و یا حتی شاخه‌های تخصصی مانند پرنده‌نگری و سنگ‌نوردی می‌نماید.

ارائه آمار استاندارد،‌ لازمه برنامه‌ریزی
با توجه به اهمیت دو چندان گردشگر ورودی به هر كشور كه به آن اشاره شد،‌ تعریفی واحد از گردشگر خارجی در سازمان جهانی جهانگردی شكل گرفت تا مقیاسی باشد برای مقایسه آماری كشورها با یكدیگر،‌ موضوعی كه به نظر می‌رسد در آمارگیری كشور دیده نمی‌شود زیرا منابع آمارگیری گردشگر ورودی اعم از اداره اتباع امور خارجه،‌ اداره اتباع خارجه پلیس،‌ هتل‌داران و در نهایت گمرك، كل اتباع خارجه‌ را كه وارد كشور می‌شوند در آمار محاسبه می‌كنند. بر همین اساس گردشگر ورودی در 9 ماهه سال 1389 رشدی معادل 40درصد را نسبت به سال قبل نشان داد.

علاوه بر این ‌تنها اطلاعات آماری قابل دسترس كه مربوط به اداره گمرك می‌شد و از طریق سایت در اختیار برنامه‌ریزان و پژوهشگران قرار می‌گرفت،‌ از اوایل سال جاری دیگر اعلام نشد.

تصمیمات ناگهانی،‌ عامل زیان به گردشگری
مسأله دیگری كه همواره گریبانگیر صنعت گردشگری است و سال جاری نیز در موارد مختلفی نمود یافت،‌ تصمیمات ناگهانی است اعم از آن كه به گردشگری اختصاص داشته باشند و یا در سطح كلی بوده و بر گردشگری تأثیرگذار باشند. مهم‌ترین این تصمیمات، ‌اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن نرخ سوخت،‌ آب،‌ برق و گاز بود كه افزایش بهای خدمات حمل و نقل و همچنین اقامت تورهای خارجی را به دنبال داشت. این در حالی است كه بهای تورهای ورودی از ماه‌ها قبل به گردشگران اعلام شده و مطابق عُرف بین‌الملل،‌ تغییر آن جایز نبوده و از همین تعداد معدود گردشگر ورودی می‌كاهد.
كمیته بررسی اثرات طرح هدفمندی یارانه‌ها
به دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها،‌ جامعه تورگردانان اقدام به تشكیل كمیته‌ای متشكل از اعضا و اقتصاد‌دانان كرد تا نتایج اجرای طرح را پیش‌بینی كرده و آماده رفع مشكلات احتمالی باشد. از سوی دیگر،‌ جامعه تورگردانان كه بازوی اصلی ورود گردشگر هستند،‌ اعلام كرد كه اقدام به برگزاری تورهای خروجی خواهد كرد.

رفت و برگشت نمایشگاه‌های بین‌المللی بین بخش خصوصی و دولتی
پدیده مهم دیگری كه تأثیر بسیاری بر تورهای ورودی داشته و می‌تواند نمود مثبت یا منفی داشته باشد،‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری هستند. تغییرات پی در پی سبب شد تا بهره‌برداری مناسبی از نمایشگاه‌ها كه در وهله اول جایگاهی برای معرفی ایران و پس از آن نمایشی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری كشور هستند،‌ صورت نگیرد. نمایشگاه فیتور مادرید كه ژانویه یا دی ماه برگزار شد به عنوان اولین و در حقیقت تنها نمایشگاهی بود كه بخش خصوصی تصدی برگزاری آن را بر عهده داشت و از آنجا كه روال واگذاری با تأخیر صورت گرفت،‌ سایر امور نیز طبق روال پیش نرفته و از سوی دیگر سفارت اسپانیا همكاری لازم را انجام نداده و در نتیجه ایران به نحو احسن شركت نیافت.

به دنبال آن نمایشگاه BIT میلان در ماه فوریه یا بهمن ماه و در نهایت نمایشگاه آلمان در ماه مارس یا اسفند است كه با تغییر فضای نمایشگاهی غرفه همیشگی ایران در این نمایشگاه و واگذاری آن به كشور مصر و كاهش متراژ آن همراه شد. لازم به یادآوری است كه در امور نمایشگاه‌ها تنها كشور میزبان مد نظر نبوده بلكه بازدیدكنندگان و یا به عبارتی كل بازار هدف را باید در نظر داشت كه به عنوان مثال در نمایشگاه فیتور مادرید كل كشورهای اسپانیایی زبان،‌ هستند كه زیان می‌بینند.

مورد دیگری كه همواره صحبت از طرح آنها در نمایشگاه‌هاست اما همواره نیز جایشان خالی است،‌ ظرفیت گردشگری ایران در شاخه‌های مختلفی چون پرنده‌نگری، گردشگری سلامت و نیز گردشگری مذهبی است.

سرویس‌ بهداشتی همچنان یكی از مشكلات گردشگران
یكی دیگر از امور وابسته به گردشگر ورودی گزارش‌هایی است كه راهنمایان موظف‌اند به دفتر هماهنگی سازمان متولی گردشگری ارسال كنند تا براساس آنها نسبت به رفع اشكالات اقدام شود. اما با وجود این مشكلاتی از قبیل سرویس‌های بهداشتی نامناسب و نیز غذاهای تكراری چلوكباب،‌ جوجه‌كباب رستوران‌ها در سال 89 همچنان پابرجا ماندند

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه