سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری روستای شهرک

گردشگری

روستای شهرک

دکتر محمد جعفر ملک‌زاده

 

شهرک روستایی است از بلوک ابرج و بلوک ابرج از بلوک‌های فارس واقع در شمال باختری دشت پهناور و حاصلخیز مرودشت است. شهرک در دامنۀ جنوبی کوه برکشیدۀ شهرک واقع شده است. تا سه چهار دهه پیش شهرک در میان باغ‌های میوۀ روستا قرار داشت امّا پس از آن مردم رفته‌رفته خانه‌های نوینی در پایین دست آن روستای قدیمی و باغ‌ها ساختند و روستای قدیم خود را رها کردند. روستای نوین شهرک چندین برابر روستای قدیمی است. آب مورد نیاز مردم و باغ‌های شهرک از چشمه‌ای تأمین می‌شود که از پایین دیوارۀ کوه می‌تراود.

 

در بلوک مرودشت و ابرج سه کوه برکشیده وجود دارد. یکی استخر، دیگری قلعه و سدیگر شهرک است. کوه شهرک نام خود را از روستای شهرک برگرفته است. کوه برکشیده به کوهی گفته می‌شود که بخش بالایی آن دیواره‌های قائم و بخش پایینی آن دامنه‌های شیبدار است. چیزی شبیه بنای کنونی در میدان آزادی تهران. در زبان مردم آمریکا به چنین کوه‌هایی «mesa type» گفته می‌شود زیرا در آنجا هم چنین کوه‌هایی که بالای آن‌ها مانند «میز» هموار است وجود دارد. ستیغ کوه شهرک دشتی نسبتاً هموار و دست نیافتنی است به طول 4700 متر و عرض متوسط 800 متر. روستای شهرک از سد نوین درودزن یا داریوش کبیر 8600 متر فاصله دارد. روستای شهرک در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتر از رودخانه کُر (به معنی کوروش) قرار دارد.

 

دشتی که بر فراز کوه شهرک قرار دارد حدوداً 2200 متر، روستای قدیمی شهرک 1800 متر و روستای کنونی شهرک 1650 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این دشت و دشت‌های فراز ستیغ کوه‌های استخر و قلعه همواره در طول تاریخ پادگان سربازانی بوده که در برابر بیگانگانی که کشور را اشغال کرده بوده‌اند ایستادگی می‌کرده‌اند. داستان این سه کوه در تاریخ‌ها آمده است.

 

مختصات جغرافیایی روستای نوین شهرک   ً58  َ10  ْ30  شمالی  و  ً51  َ29  ْ52  خاوری است. شهرک در  شمال باختری شیراز واقع شده و فاصلۀ آن از این شهر به خط مستقیم 62 و از راه جاده 80 کیلومتر است. شهرک همچنین در شمال باختری شهر مرودشت قرار دارد و فاصلۀ آن از این شهر به خط مستقیم 45 و از راه جاده 50 کیلومتر است.

 

آثار تاریخی برد بریدۀ شهرک مربوط به دورۀ هخامنشیان و چند تپۀ تاریخی دیگر در نزدیکی این روستا قرار داشته که در سال‌های اخیر با بولدزر تخریب شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید