جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست ایران پژوهی جهان ایرانی انتخابات نمایشی در بحرین - مردم بحرین، خواهان برگزاری همه‌پرسی‌اند

جهان ایرانی

انتخابات نمایشی در بحرین - مردم بحرین، خواهان برگزاری همه‌پرسی‌اند

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 84، سال سیزدهم، آذر و دی ماه 1393، رویه 7


شورای نویسندگان


برگزاری انتخابات نمایشی در گله جزیره‌ی بحرین (مجمع‌الجزایر)، رژیم رسوای حاکم بر بحرین را رسوا تر کرد.

حوزه‌های خالی رای‌گیری، به جهانیان نشان داد که بیشینه‌ی نزدیک به همه‌ی مردم بحرین، به ندای تحریم انتخابات از سوی سازمان‌های سیاسی و مراجع پاسخ گفتند و در «خیمه‌شب بازی» به اصطلاح انتخابات شرکت نکردند.

حکومت زاده‌ی استعمار بریتانیا بر بحرین، برای فریب افکار عمومی جهانیان، مدت رای‌گیری را تمدید کرد و از سوی دیگر کوشید تا با جابجایی عناصر حکومتی میان حوزه‌های رای‌گیری گوناگون و نیز کسانی که به تازگی تابعیت بحرینی به آنان داده شده است، چند حوزه‌ی مشخص را پرو پیمان نشان دهد. در این میان، هزاران نفر نیز از سوی حکومت آل سعود برای یاری آل خلیفه و پررنگ کردن انتخابات نمایشی به بحرین گسیل شدند.

اما همه‌ی این تمهیدات در برابر حضور انبوه مردمی که به عنوان تحریم انتخابات تابلوهای راهنمایی رانندگی ممنوع را در دست داشتند، به کلی رنگ باخت و نشان داد که بیشینه‌ی نزدیک به همه‌ی مردم بحرین، با تحریم انتخابات در این نمایش شرکت نکردند.

از سوی دیگر نماز جمعه یکپارچه‌ی مردم بحرین به امامت شیخ عیسی قاسم، نشان داد که بیشینه‌ی نزدیک به همه‌ی مردم بحرین در انتخابات شرکت نکرده‌اند.

بدین ترتیب مردم بحرین «نه» رسای خود به انتخابات و نیز پشتیبانی کامل خود از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را به نمایش گذاردند.

مردم بحرین به دنبال اجرای نمایش نامه‌ی ناکام انتخابات از سوی حاکمان بحرین و نیز یورش ماموران امنیتی آل خلیفه به خانه‌ی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، با تعطیل کردن نمازهای آدینه در جای جای جزیره، همگان نماز آدینه را به امامت ایت‌الله شیخ عیسی قاسم در منطقه‌ی «الدراز» واقع در باختر منامه برگزار کردند.

در این نماز جمعه باشکوه رهبر مذهبی مردم بحرین تصریح کرد: نظام آل خلیفه میخواهد با سوء استفاده از نتایج انتخابات به خودش اطمینان دهد که اختلافات تمام شده است. شیخ عیسی قاسم  تاکید کرد با وجود فضای رعب و وحشت یا تطمیع، مردم میزان مشارکت واقعی (30 درصد) در انتخابات پارلمانی را درک کردند.
عیسی قاسم در مورد موج جدید تظاهرات و قیام انقلابیون بحرین اعلام کرد: مردم مصمم به ادامه تحرکات مسالمت آمیز خود تا تحقق خواسته‌هایشان هستند، بنابراین، این تحرکات تا زمان تحقق اصلاحات مورد نظر مردم، تداوم خواهد یافت.

همچنین مردم بحرین خواستار همه‌پرسی درباره‌ی تعیین سرنوشت سیاسی خود می‌باشند.

در این میان، بسیاری از مردم گله جزیره (مجمع‌الجزایر) بحرین، خواهان پیوستن به سرزمین « مادر» (ایران) هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه