سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر همایش اقبال لاهوری برگزار می‌شود

همایش اقبال لاهوری برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، به گفته‌ اعظم جنتی ـ مسئول دبیرخانه‌ همایش بین‌المللی اقبال لاهوری ـ این همایش در روزهای 30 و 31 فروردین‌ماه در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

وی گفت: در این همایش دوروزه، اقبال‌شناسانی از کشور‌های مختلف اروپایی و همچنین کشور‌های فارسی‌زبان همسایه‌ ایران مقاله‌هایی را درباره‌ این متفکر و شاعر معاصر ارائه خواهند کرد.

نیاکان اقبال از برهمنان و پاندیت‌های عالی‌مقام کشمیر بودند که در عهد سلطنت شاه زین‌العابدین ـ ملقب به بده شاه ـ به دین اسلام مشرف شدند.

اقبال در سن بیست‌‌وچهارسالگی موفق به گذراندن دوره‌ تحصیلی در کالج اسکاچ‌میشن شد و رشته‌ فلسفه را برای دوره‌ فوق لیسانس خود برگزید.

او در سال ‌١٩٢٦ نامزد نمایندگان مجلس استان پنجاب شد و به‌عنوان نماینده‌ مسلمانان، به آن مجلس وارد شد و در صحنه‌های مبارزه‌های مردم هندوستان با انگلستان، حضور فعالی داشت.

علامه اقبال در تشکیل دولت پاکستان، از محورهای اصلی به‌حساب می‌آید.

او در سال ‌١٩٣٧ به‌دلیل مبتلا شدن به ناراحتی کلیه، بینایی خود را از دست داد و بیست‌ویکم آوریل ‌١٩٣٨ درگذشت.

پیکرش را در جوار مسجد پادشاهی به خاک سپردند و بر آرامگاهش سنگی از مرمر افغانستان که هدیه‌ محمدظاهر شاه افغان بود، نصب شد.

از آثار اقبال لاهوری به اسرار خودی و رموز بی‌خودی، پیام مشرق، زبور عجم، گلشن راز جدید، بندگی‌نامه و جاویدنامه می‌توان اشاره کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید