شنبه, 11ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر 24 و 25 فروردین 1391 نیشابور آکنده از شمیم هنر و عرفان عطار می‌شود

24 و 25 فروردین 1391 نیشابور آکنده از شمیم هنر و عرفان عطار می‌شود

همایش روز ملی عطار نیشابوری، روزهای 24 و 25 فروردین 1391 با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان در نیشابور برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سید جلال هاشمی، رییس ستاد اجرایی روز ملی شیخ فرید‌الدین محمد عطار نیشابوری، در جمع اعضای ستاد بزرگداشت اظهار کرد: شخصیت‌هایی مانند عطار و خیام نیشابوری، شناسنامه فرهنگی ایران و جهانند و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در جهان با وجود این ابرمردان شناخته می‌شود چون تاریخ تمدن ما را ساخته‌اند.

هاشمی افزود: نیشابور مفتخر است با برپایی جلسات متعدد در شهرستان و استان علاوه بر برگزاری سه روز ملی عطار، خیام و سالروز ورود امام رضا(ع) در بهار سال 1392 کنگره فضل بن شاذان محدث و متکلم بزرگ شیعه را نیز در نیشابور برگزار کند.

وی با بیان این‌که «ستاد بزرگداشت در سطح استان شکل گرفته است» یادآور شد: کمیته علمی نیز کار خود را آغاز کرده و چند اثر فضل بن شاذان را در حال آماده سازی و چاپ دارد. استاندار خراسان رضوی برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری فضل بن شاذان و بهسازی محل آرامگاه فضل بن شاذان قول مساعدت ویژه داده است.

رییس ستاد اجرایی روز ملی شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری افزود: با برنامه‌ریزی به عمل آمده، امسال با برپایی همایش علمی پژوهشی عطار نیشابوری به تمام ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران زمین پرداخته می‌شود و همزمان با این همایش، نمایشگاه آثار هنری در فرهنگسرای سیمرغ بر پا خواهد شد.

هاشمی بیان کرد: در ساعت هشت و سی دقیقه صبح همایش علمی و پژوهشی روز عطار، پنجشنبه (24 فروردین) در فرهنگسرای سیمرغ با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان صبح برگزار می‌شود و بعد از این مراسم، مقبره عطار نیشابوری گلباران می‌شود و نماز جماعت ظهر و عصر در بقعه امامزاده محمد محروق(ع) برگزار خواهد شد.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور خاطرنشان کرد: همچنین جمعه (25 فروردین) ساعت 9 صبح همزمان با سالروز ملی عطار نیشابوری در محل آرامگاه این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری «شعر و موسیقی» با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر نیشابور برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان اجرا می‌شود.

شیخ فریدالدین محمد ابن ابراهیم عطار نیشابوری شاعر و عارف فرهیخته حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شد و حدود سال 618 هجری قمری در قتل عام نیشابور توسط مغولان به شهادت رسید.

از آثار وی می‌توان به منطق‌الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، اسرارنامه، مختارنامه، مجموعه رباعیات، دیوان قصاید، غزلیات و تذکره الاولیاء اشاره کرد. همچنین امسال نیز همانند سال‌های گذشته بزرگداشت عطار نیشابوری در شهر کدکن با حضور تمامی فرهنگ دوستان برگزار و مقبره پدر این شاعر پرآوازه گلباران خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید