پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها خبر برگزاری همایش ملی دانشگاه ربع رشیدی

برگزاری همایش ملی دانشگاه ربع رشیدی

برگرفته از روزنامه اطلاعات

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: همایش ملی دانشگاه ربع رشیدی در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود.

مهندس تراب محمدی افزود: با توجه به تاکید معاون میراث فرهنگی کشور مبنی بر تهیه پرونده ثبت جهانی محوطه تاریخی ربع رشیدی به عنوان یک محوطه کم نظیر، همایشی ملی با محوریت این منطقه برگزار می‌شود.

وی ربع رشیدی را محوطه‌ای گویای رویدادهای تاریخی بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: در این نشست تخصصی تلاش می‌شود ابعاد و زوایای پنهان این محوطه بیش از پیش مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در همایش ملی ربع رشیدی صاحب‌نظران با ارائه مقالات و سخنرانی، داشته‌های ناشناخته این منطقه را بررسی خواهند کرد.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان یادآور شد: ربع رشیدی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که همه شاخصه‌های یک سایت طبیعی جهانی را دارد.

محمدی با اشاره به اقدامات مرمتی صورت گرفته در این محوطه تاریخی، اظهارداشت: اکنون ساماندهی بخش‌های مختلف مجموعه، استحکام بخشی، انتظام بخشی و اجرای خوانا سازی در کنار دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در ربع رشیدی در حال انجام است.

وی ادامه داد: کاوش‌های باستان‌شناسی این مجموعه تاریخی و با شکوه از سال 87 آغاز شده و کارهای مربوط به حفاظت آثار تاریخی حاصل از حفاری‌های ربع رشیدی در حال اجرا است.

محمدی با اشاره به قدمت این اثر تاریخی کم‌نظیر یادآور شد: محوطه‌تاریخی ربع رشیدی به دوره ایلخانی و صفویه تعلق دارد و بخش‌هایی از آن همچنان پابرجاست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: ربع رشیدی در واقع شهر بزرگی متشکل از 30 هزار خانه، 24 کاروانسرا و چندین حمام و باغ بوده که از محل درآمد وقف آنها برای خدمات آموزشی و علمی استفاده می‌شده است.

محمدی با اشاره به برگزاری همایش ملی ربع رشیدی خاطر نشان کرد: زمان و مکان دقیق برگزاری این همایش ملی به زودی اعلام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید