پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی ایجاد اتحادیه کشورهای فارسی‌زبان ضروری است

ایجاد اتحادیه کشورهای فارسی‌زبان ضروری است

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان ضمن تأکید بر لزوم تأسیس کمیته مشترک فرهنگی ایران و افغانستان، خواستار اجرایی شدن مفاد توافق‌نامه فرهنگی دو کشور شد.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike air force 1 6 inch boot forged iron - 150 - Cheap Air Jordan 1 Mid GS “Holiday” White/Black - Roma Green - University Red 2021 For Sale DM1208

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین نوش‌آبادی در سفری که به مناسبت برگزاری چهارمین نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان داشت، ضمن حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، با وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.


نوش‌آبادی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب با اشاره به اشتراک‌های عمیق و گسترده میان دو کشور دوست و برادر و همسایه ایران و افغانستان، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب و عرضه محصولات فرهنگی از سوی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را نشانه دوستی نزدیک و درک متقابل از همدیگر و اهتمام برای توسعه روابط فرهنگی عنوان کرد.


او با اشاره به اهمیت موضوع کتاب به عنوان ابزار انتقال فرهنگ و دانش و دروازه تمدن بشری و وسیله رسیدن به کمالات انسانی، از وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان خواست با سفر به جمهوری اسلامی ایران و تشکیل کمیته فرهنگی مشترک و اجرای مفاد توافق‌نامه فرهنگی امضاشده میان دو کشور، گام‌های محکم‌تری برای بسط مناسبات فرهنگی برداشته شود.


معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر حفظ و صیانت از زبان شیرین فارسی که ریشه در اعماق تاریخ سرزمین کهن و پهناور و حوزه تمدنی سلام در ایران دارد، خواستار تشکیل اتحادیه کشورهای فارسی‌زبان و گسترش تعاملات و تبادلات فرهنگی میان این کشورها شد.


نوش‌آبادی از تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در خصوص تقویت و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور مسلمان و همسایه ایران در افغانستان تشکر کرد.

او همچنین در دیدار اختصاصی با وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی و روابط دیرینه ایران و افغانستان اظهار کرد: تاریخ، زبان و دین مشترک باعث پیوندهای عمیق فرهنگی میان دو ملت بزرگ و فرهیخته شده است.

نوش‌آبادی گفت: بی‌تردید همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه‌های فرهنگی به نفع دو کشور و دو ملت ایران و افغانستان است.


او افزود: در سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان در اولویت قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه مناسبات و گسترش روابط در حوزه‌های مختلف بویژه در توسعه روابط فرهنگی قائل نیست.


نوش‌آبادی ادامه داد: افغانستان دارای ملتی فرهیخته، مقاوم، سخت‌کوش و مبارز است که در مقابل استعمار و استکبار ایستادگی کرده و تسلیم زیاده‌خواهی‌های بیگانگان نشده و عزت و منزلت فرهنگی و اعتقادی خودش را حفظ کرده است.


او با بیان این‌که ایران و افغانستان شخصیت‌های بزرگ علمی ، فرهنگی و ادبی را در طول تاریخ پرشکوه خود به جهان اسلام معرفی کرده‌اند، افزود: توسعه و گسترش زبان فارسی باید مورد اهتمام تمام کشورهای فارسی‌زبان باشد. زبان شیرین فارسی با یکصد میلیون نفر در جهان که به زبان فارسی تکلم می‌کنند، نیازمند حفظ، مراقبت و صیانت است و ما از ایجاد اتحادیه کشورهای فارسی‌زبان استقبال می‌کنیم و آن را برای حفظ این زبان ضروری می‌دانیم.


معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی و تقویت کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی را در این رابطه مورد تاکید قرار داد.


مختوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، هم ضمن خوشامدگویی و استقبال از نظرات و دیدگاه‌های معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو کشور اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و نژادی فراوانی دارند و بر همین اساس توسعه روابط فرهنگی را به نفع دو کشور است.


وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان افزود: تحیکم برادری، تحکیم همدلی و ارتقا و رشد روابط فرهنگی مورد تأکید ماست و آمادگی کامل خودمان را برای تشکیل کمیته مشترک فرهنگی اعلام می‌کنیم و در آینده نزدیک برای این منظور به تهران سفر خواهم کرد.


بنا بر این گزارش، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از موزه میراث فرهنگی شهر کابل دیدن کرد.

در نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 200 ناشر و بیش از 20 هزار عنوان کتاب و 700 هزار جلد کتاب و محصولات فرهنگی ارائه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید