پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی گفت وگوی پوشکین با سعدی در آستانه روز بزرگداشت سعدی صورت می‌گیرد

گفت وگوی پوشکین با سعدی در آستانه روز بزرگداشت سعدی صورت می‌گیرد

برگرفته از تارنمای سعدی شناسی

 

برنامه های همایش سعدی و پوشکین اعلام شد. این همایش در آستانه روز بزرگداشت سعدی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود؛ برنامه ای که با همکاری مرکز سعدی‌شناسی، رایزن فرهنگی  ایران در روسیه و بنیاد روسکی‌میر روسیه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۱۵ اجرا می شود.

سعدی‌شناسان و پوشکین‌شناسانی که در این دو روز سخن می‌گویند و عنوان سخنرانی‌شان بدین شرح است: دکتر میرجلال‌الدین کزازی (دلیری سعدی، بی‌باکی پوشکین)، دکتر سعید حمیدیان (بت‌های شکستنی در خواندن غزل‌های سعدی)، استاد کامران فانی (پوشکین در ایران)، دکتر جان‌الله کریمی‌مطهر (پوشکین، سعدی جوان روسیه)، دکتر حسن بلخاری (مفهوم هنر در آثار سعدی)، دکتر مرضیه یحیی‌پور (تلالو مرواریدهای کلام سعدی در اشعار شاعران روسیه)، دکتر زهرا محمدی (دریچه‌های آشنایی پوشکین با شرق و ادبیات فارسی و مضامین مشترک اشعار پوشکین، سعدی و حافظ)، دکتر آبتین گلکار (عناصر «درام مدرن» در نمایش‌نامه‌های پوشکین) و علیرضا دولتشاهی (باغچه‌سرای، پیوندگاه ادب ایرانی و ادب اسلاوی).

در این همایش، اشعاری از پوشکین و سعدی به زبان روسی و فارسی خوانده می‌شود. ادامه‌ این همایش در نیمه‌ اول خرداد ماه در مسکو برگزار می‌‌شود.

گفتنی است پوشکین و سعدی در ادبیات روسیه و ایران و نیز در ادبیات جهان، اهمیت والایی دارند. پوشکین از آثار و اندیشه‌های شاعران و نویسندگان مشرق‌زمین به ویژه سعدی، فردوسی و حافظ تاثیر پذیرفته است و او را بنیان‌گذار زبان ادبی معاصر روسی و معیار سنجش زبان و ادبیات روسی می‌دانند همان‌گونه که سعدی و فردوسی معیار سنجش زبان و ادبیات فارسی هستند. سنجش آثار سعدی و پوشکین و جایگاه آن در ادبیات جهانی در شناخت این دو شاعر برجسته بسیار مهم است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸ مراجعه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید