جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها رویدادهای فرهنگی برگزاری همایش سعدی و پوشکین در مسکو

برگزاری همایش سعدی و پوشکین در مسکو

به گزارش شورای گسترش زبان و ادب فارسی، همایش سعدی و پوشکین در مسکو برگزار می شود. این همایش با همکاری رایزنی فرهنگی ج.ا.ا در مسکو، مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و شهر کتاب مرکزی در تاریخ 18/3/91 (7  ژوئن 2012) در شهر مسکو با حضور مقامات ایرانی و روسی، جناب آقای دکتر ابراهیمی رایزن فرهنگی ج.ا.ا در روسیه،‌ جناب آقای ضیاء موحد و جناب آقای مصطفی مستور از ایران و جمعی از نویسندگان روسی در رایزنی فرهنگی ج.ا. در شهر مسکو برگزار خواهد شد.

این همایش  که قبلاً در تهران در آستانه روز بزرگداشت سعدی ، در شهر کتاب نیز برگزار شده است.
در زادروز الکساندر پوشکین و روز زبان روسی با حضور سعدی‌شناسان و پوشکین‌شناسان در  مسکو برگزار می‌شود.
دبیر همایش سعدی و پوشکین گفت: همایش سعدی و پوشکین به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و بنیاد روسکی میر در تهران و مسکو  و شورای گسترش زبان فارسی برگزار می‌شود.
علی اصغر محمدخانی محورهای همایش را دریچه‌های آشنایی پوشکین با شرق و ادبیات فارسی، مضامین مشترک اشعار و آثار پوشکین و سعدی، جایگاه پوشکین در ادبیات روسی، تحلیل و بررسی آثار ترجمه شده پوشکین به زبان فارسی، تحلیل و بررسی آثار ترجمه شده سعدی به زبان روسی، گسترش و نفوذ سعدی در میان شاعران و نویسندگان و مردم روسیه اعلام کرد.
وی با اشاره به آشنایی مردم ایران در صد سال گذشته با آثار پوشکین گفت: در صد سال گذشته، نویسندگان و پژوهشگران و مترجمانی چون سعید نفیسی، علی‌اصغر حکمت، کریم کشاورز، پرویز ناتل خانلری، کاظم انصاری، فاطمه سیاح، ابراهیم یونسی، حسینعلی هروی، عبدالله کوثری، درباره پوشکین نوشته‌ یا آثار او را به فارسی ترجمه کرده‌اند و این همایش فرصت تازه‌ای برای بررسی آثار پوشکین و مقایسه آن با آثار سعدی و ادبیات فارسی است.
معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در پایان به برگزاری جشن هفتصدمین سال تالیف گلستان در مسکو در سال 1337 شمسی اشاره کرد و گفت که آثار سعدی نیز به زبان روسی ترجمه شده و شاعران و محققان بسیاری به آثار سعدی علاقه‌ دارند که از آن جمله باید از تلاش‌های ابوالقاسم لاهوتی در معرفی سعدی و پوشکین  به مردم روسیه و ایران یاد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید