پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری بریانی - همراه با معروف‌ترین غذای سنتی اصفهان

گردشگری

بریانی - همراه با معروف‌ترین غذای سنتی اصفهان

وقت ناهار که می رسد، اگر گذرت به یکی از خیابان های حاشیه زاینده رود افتاد، تعجبی ندارد اگر صف طولانی مردم را جلوی درِ یکی از بریان پزی های اصفهان ببینی؛ خیلی ها قصد دارند ناهار امروز را بریان میل کنند آنهم از نوع درجه یک... اما جالب تر از آن حضور یکی از گردشگران خارجی در این صف است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

یکی از غذاهای معروف اصفهانی‌ها بریان است؛ غذایی لذیذ، سالم و مقوی که به یقین گرشگران نوروزی با میل کردن آن طعمی به یادماندنی را در سفر به نصف جهان به یادگار می‌برند.

به گزارش تسنیم، خوردن غذاهای محلی یکی از تفریحات سالم و خاطره انگیز برای مردم هنگام سفر به مناطق مختلف کشورمان است.

 

در اصفهان هم که دیدنی های تاریخی و کم نظیری دارد، اگر سری به غذاخوری های شهر به ویژه از نوع سنتی آن بزنید، خوردن بریان که به لهجه شیرین اصفهانی بریون گفته می شود را فراموش نکنید زیرا این غذا سرشار از پروتئین است.

لذت خوردن بریان در کنار میدان نقش جهان

از آنجایی که نصف جهان در روزهای مختلف سال شاهد حضور گرم و صمیمی گردشگرانی از مناطق مختلف کشور و دنیاست و این میزبانی در ایامی همچون نوروز به اوج می رسد، پذیرایی از میهمانان آن هم با معروف ترین غذای سنتی این دیار سفر به شهر هنرمندان را خاطره انگیزتر می کند.

یکی از آشپزان اصفهانی که خیلی ها مشتاق میل کردن بریان در غذاخوری او هستند، می گوید: بیش از ۲۵ سال است که به پخت بریان مشغول هستم.

حسین مرتضوی که شاگردان و مشتریان همیشگی اش او را حسین آقا صدا می زنند، یکی از لذت بخش ترین شغل های دنیا را پختن غذا برای هم نوعان خود می داند و تصریح می کند: وقتی می بینم مردم با چه لذتی یکی از بهترین غذاهای سنتی ایرانی را می خورند، احساس می کنم بهترین شغل دنیا را دارم چون سهمی هرچند کوچک در ثبت خاطره ای خوش برای آنان را داشته ام.

 

وی که صاحب بریان پزی در خیابان حافظ و در کنار میدان تاریخی نقش جهان اصفهان است می گوید: بریون اصفهان خیلی لذیذ و بسیار مقوی است؛ پیشنهاد می کنم اگر مسافران می خواهند انرژی و شادابی خود را برای ادامه سفرهای نوروزی حفظ کنند، بدون شک یک بار هم که شده سری به بریان پزی های شهر ما بزنند.

آوازه جهانی بریان اصفهان

وقت ناهار که می رسد، اگر گذرت به یکی از خیابان های حاشیه زاینده رود افتاد، تعجبی ندارد اگر صف طولانی مردم را جلوی درِ یکی از بریان پزی های اصفهان ببینی؛ خیلی ها قصد دارند ناهار امروز را بریان میل کنند آنهم از نوع درجه یک...

نزدیک که می شوی پلاک خودروها نشان می دهد خیلی ها گردشگرند و از شهرها و استان های مختلف در نوروز ۹۳ میهمان اصفهانی ها شده اند. اما جالب تر از آن حضور یکی از گردشگران خارجی در این صف است.

دیوید که از آلمان به نصف جهان آمده، می گوید: تقریبا هر سال به اصفهان می آیم و یکی از غذاهایی که تمایل به خوردن آن دارم بریان است.

 

او در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره ایستادن در صفی طولانی برای خرید غذایی سنتی چیست، گفت: در کشورهای مختلف بیشتر شاهد این نوع تجمع مردم برای خرید فست فودها هستیم اما در ایران بسیار جذاب است که خیلی ها در صف می ایستند تا غذایی سنتی و این چنین لذیذ بخرند.

این گردشگر آلمانی بیان کرد: نوروز در ایران به ویژه در اصفهان بسیار باشکوه و خاطره انگیز است و من هم ترجیح می دهم مثل اصفهانی ها در این فصل دلنشین اینجا در این صف باشم تا بریان بخرم.

بریانی که با ۸۰ درصد گوشت تهیه می شود

شاید بخواهید بدانید بریان معروف اصفهانی ها با چه مواد غذایی تهیه می شود. در اینجا با کمک یکی از بریان پزان مشهور اصفهان دستور پخت این غذای سنتی راهم ارائه می کنیم، هر چند طرز تهیه بریان مهارت خاصی نیاز دارد و حتی بیشتر اصفهانی ها هم آن را در بریان پزی های شهر میل می کنند.

رضا پناهنده بریان پز اصفهانی در این زمینه گفت: برای تهیه بریان باید حدود ۵۰۰ گرم گوشت سردست یا گردن گوسفند و حدود ۱۰۰ گرم شُش یا همان جگر سفید داشته باشیم که به صورت چرخ شده باهم مخلوط و پخته شده باشند.

وی افزود: حدود چهار عدد پیاز، کمی نمک ، فلفل و ادویه هایی از جمله، زردچوبه، دارچین و زعفران را هم هنگام پخت به گوشت ها اضافه می کنیم و سرخ کردن بریان در کفگیر مخصوص بریان اصفهان، اصلی ترین نکته تهیه این غذاست.

وی این راهم گفت که اضافه کردن ادویه های اصفهانی و چگونگی پخت گوشت با ظرف و اجاق ویژه، از مهمترین نکات تهیه بریان است که طعم آن را در مکان های مختلف متفاوت می کند و این همان لِم دست آشپزان اصفهانی در پختن بریان است.

 

نکته مهم دیگر، نوع سرو این غذاست که داخل تکه ای از نان سنگک داغ توسط کفگیری گِرد شکل که ظرف مخصوص پخت بریان روی آتش است قرار داده می شود؛ ریختن کمی روغن و آب گوشت روی نان، ظاهر این غذا را وسوسه برانگیزتر می کند.

برشی از نارنج یا لیموی تازه همراه با برگ های با طراوات ریحان، یک لیوان دوغ محلی و شاید یه برش پیاز، خوردن بریان را به یکی از رویایی ترین وعده های غذایی به ویژه برای مسافران نوروزی در دیار نصف جهان تبدیل کرده است.

کمی پیاده روی در حاشیه زنده رود، بعد از خوردن بریان

گرچه زنده رود این روزها خشک است و بی آب، اما تماشای درختان و طبیعت حاشیه رود، آنهم در فصل با طراوت بهار هنوز هم لذت بخش است.

بریان را که میل کردید بدنیست برای حفظ سلامتی و کمک به سوختن چربی های سنتی این غذا، کمی هم پیاده روی کنید.

تماشای نشاط مردم در بهار نصف جهان در این روزهای آغاز سال نوی خورشیدی و میل کردن غذاها و خوردنی های سنتی این دیار، به یقین خاطره ای خوش و به یادماندنی برای همه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به ارمغان می آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه