سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری ایران دورت بگردم - موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران، زاهدان

گردشگری

ایران دورت بگردم - موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران، زاهدان

عکاس: حسین زندی

موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران* در زاهدان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید که معماری بنا از قلعه باستانی سپ شهرستان سوران الگوبرداری شده است. موزه منطقه‌ای جنوب شرق بستری برای  معرفی منطقهٔ جنوب شرق ایران در بخش‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و بوم‌شناسی است. این موزه در شهرستان زاهدان و در تقاطع خیابان مطهری و خیابان امداد با  ۱۵۰۰۰مترمربع مساحت، دارای ۱۱۰۰۰ مترمربع زیر بنا است که در ۵ طبقه، در سال 1390، با اعتبار 18 میلیارد تومان ساخته شده است.

در بخش باستان شناسی (طبقه نخست) اطلاعاتی شامل مشخصات محوطه باستانی شهر سوخته (هامون)، کوه خواجه، دهانه غلامان (زَهک)، اسپیدژ (ایرانشهر)، جیرفت و شهداد (کرمان)، چِگردَک (دلگان)، کِشیک (نیکشهر) و سایر آثار باستانی، تاریخی منطقه جنوب شرق جهت بازدید دوستداران میراث فرهنگی گردآوری شده است. از جمله اشیاء به نمایش درآمده، آثار حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی منطقه مثل سفالینه‌ها، اشیاء فلزی، گلی، سنگی، شیشه، تابلوهای ارزشمند و کتاب‌های خطی می‌باشد. یکی دیگر از قسمتهای مهم موزه، کتابخانهٔ موزه با 5000 جلد کتاب (شامل کتابهای تخصصی با موضوعات میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری) است.

در طبقه همکف، بوم شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی می‌گردد. این بخش شامل نمونه‌هایی از تاکسیدرمی پرندگان و جانوران در کنار آکواریوم بزرگی از آبزیان است. همچنین در محل شیب موزه، تابلوهایی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مردم شناسی و غیره در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.


بخش مردم‌شناسی
این بخش از موزه در طبقه دوم قرار دارد و شامل نمایش نسخ خطی، سکه‌ها، اشیا مربوط به دوران اسلامی و معاصر همچنین معرفی ناموران، آداب، پوشاک و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در قالب صحنه سازی می‌باشد. از این موارد می‌توان به صحنه بازسازی شده از حاکم قلعه سِب بلوچستان، یعقوب لیث صفاری به همراه محمدبن وصیف سجزی (سیستانی)، صحنه‌های روزمره زندگی و همچنین معرفی فرش سیستان و گلیم بلوچستان اشاره نمود. در انتهای این طبقه می‌توان از طریق پلکان وارد طبقه باستان‌شناسی شد.

* متن بالا برگرفته از برگه‌ٔ راهنمایی موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید