پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری قم درگه بهشت - جاذبه‌هایی که ناشناخته‌اند

گردشگری

قم درگه بهشت - جاذبه‌هایی که ناشناخته‌اند

حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران گنجینه‌هایی نفیس از آثار هنری و معماری هستند که همواره بر تارک مشاهد متبرک جهان تشیع می‌درخشد و دلدادگان حریم ولایت را مجذوب می‌کند اما قم دیدنی‌های طبیعی و تاریخی فراوانی هم دارد که گردشگران نوروزی می‌توانند با دیدن این جاذبه‌ها سالی خاطره‌انگیز را تجربه می کنند.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

به گزارش خبرنگار مهر، قم در میان شهرها مرتبت و شرافتی ویژه دارد. این شهر تاریخی پرفراز و نشیب و گسترده و پربار در دل جغرافیای کوچک خویش نهفته دارد و حامل فرهنگ غنی و اصیل است که در درون آن دانش‌ها و هنرهای ماندگار فراهم آمده است.

قم شهر فضیلت‌ها، کانون پاکی‌ها، جایگاه دانش‌ها و دیدگاه‌های اسلام ناب محمدی است. مردمان این شهر از دیرباز در برابر حقیقت فروتنانه تسلیم بوده‌اند و همواره کوشیده‌اند تا معارف گرانقدر اهل بیت(ع) را پاس دارند.

در سخنان معصومان(ع) درباره فضیلت شهر قم مطالب بسیاری آمده است. بر پایه این سخنان ارزشمند، قم حرم اهل بیت(ع) و زمین مقدسی است که جایگاه دانش پیام آوران الهی و اهل بیت(ع) است.

شهر قم از منظرهای مختلف دارای ارزش و اهمیت خاصی بوده و هست. در دوره حکومت ساسانی شهر قم از مناطق نسبتا بزرگ ایران بوده که در مسیر راه‌های عمده تجاری و محل اتصال بین النهرین به جاده‌های ابرایشم قرار داشته است.

با ظهور اسلام و در زمان حکومت آل بویه، قم به دلیل گرایش به تشیع رو به آبادانی نهاد و امیران و وزیران شیعی مذهب آن حکومت به قم عنایت ویژه‌ای داشتند.

در دوره حکومت صفویان در زمینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، قم به اوج شکوفایی رسید، به صورتی که بیشتر آثار تاریخی و مدارس علمیه قم مربوط به این عصر است.

در عصر حاضر قم کانون تجمع مراجع، حوزه علمیه و نشر علوم آل محمد(ص) در کنار حرم اهل بیت(ع) شده است.

هم اکنون به دلیل وجود مراجع و علما و مدارس علمیه، همچنین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و آموزشی گسترده عمده ترین شاخصه قم به فعالیت فرهنگی اختصاص پیدا کرده که ناشران، پایگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و نرم افزاری این وظیفه را برعهده دارند.

ایفای نقش سیاسی از دیرباز تاکنون و خاستگاه انقلاب اسلامی سبب شده چهره‌های سیاسی این شهر برای برخی افراد پررنگ تر باشد. مزار مبارزان سیاسی همچون شیخ فضل الله نوری شهید نواب صفوی و آیت‌الله غفاری مکان‌هایی هستند که افراد علاقه مند را به خود می‌کشانند.

وجود دو مکان مقدس حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران سالانه خیل عظیم زائران را به سوی این شهر رهسپار می‌سازد.

همچنین جاذبه‌های طبیعی همچون دریاچه نمک، دریاچه حوض سلطان، قرار گرفتن در حاشیه کویر مرکزی ایران و اقلیم منحصر به فردی که علاقه مندان به کویر و ستاره شناسان را برای مشاهده آسمان به سوی خود می‌خواند، آثار باستانی همچون کاروان سرای دیر گچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران، تیمچه بازار قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی ایران، مسجد جامع قم که دوازدهمین مسجد جامع ایران است و یا مقابر امامزادگان، مجموعه مقابر گنبد سبز، بیت امام خمینی(ره) و دهها اثر دیگر این شهر را مورد توجه گردشگران قرار داده است.

جاذبه‌هایی که ناشناخته‌اند

قم دارای 810 اثر تاریخی است که 302 اثر ‌آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. این آثار در برگیرنده شاهکارهای معماری و سنتی بی‌نظیری هستند که این استان را به بهشت کاوشگران باستان شناسی ایران تبدیل کرده است.

قم دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که متاسفانه تا به امروز بسیاری از مناطق آن برای ایران گردان ناشناخته مانده است.

پارک ملی کویر: این پارک در برگیرنده منطقه‌ای بسیار وسیع و مهم از نظر اکولوژی و دارای تنوع گونه‌های حیوانی و گیاهی بی‌نظیر است که در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک و قمرود در استان قم قرار دارد.

دریاچه نمک: دریاچه نمک بخشی از کویر نمک ایران بوده و مناظر زیبایی به خصوص در هنگام طلوع و غروب خورشید در آن رخ نمایی می‌کند.

دریاچه حوض سلطان: این دریاچه در حاشیه بزرگراه قم – تهران واقع شده که دارای مناظر بدیع و منحصر به فردی است.

مناطق ییلاقی کهک و سنجگان: این مناطق هوای معتدل کوهستانی داشته و از مناطق ییلاقی قم به شمار می‌روند و در برگیرنده اماکنی مانند مجتمع‌های توریستی و تفریحی کشتی آبی،‌ باغ سنگی، کلبه سنگی،‌ کلبه سبز و دهکده صبا و سبز میدانک در خلجستان هستند.

موزه آستانه مقدسه: این موزه که در جوار حرم مطهر قرار دارد یکی از موزه‌های قدیمی ایران و از گنجینه‌های کم نظیر کشور در خصوص آثار و اشیاء قدیمی، ارزشمند و تاریخی است.

بازار قم: بازار قم با قدمت حدود 400 سال مجموعه‌ای از راسته، چهار سوق، سرا و تیمچه، جزیی از بافت قدیم شهر قم به شمار می‌رود. این مجموعه شامل دو راسته سر پوشیده با پوشش گنبدی است.

تیمچه بزرگ بازار: این اثر از بناهای ارزشمند و باشکوه قم است که در سمت شمال راسته بازار نو قرار دارد. این مجموعه توسط هنر مند برجسته ایران استاد حسن قمی (معمارباشی) طراحی و اجرا شده است.

محوطه تاریخی قلی درویش: این محوطه باستانی در حال کاوش، از محوطه‌های تاریخی و معتبر ایران است که امروزه بلوار ورودی قم به جمکران از نزدیکی آن می‌گذرد. لایه‌های باستانی آن متعلق به هزاره پنجم تا اول قبل از میلاد بوده و اهمیت آن در این است که پیشینه سکونت در قم را تا هفت هزار سال گذشته عقب می‌برد.

قیزقلعه سی: این اثر جزو قلعه های سنگی استان قم بوده و در 3 کیلومتری جنوب جمکران قرار گرفته و از دوره ساسانی تا اسلامی نیز کاربرد داشته است.

خانه حاج علی خان زند: این خانه در مرکز بافت قدیمی شهر قم (محله گذرقلعه در خیابان چهارمردان) قرار دارد. با توجه به فرم و مصالح به کار رفته ، ساختمان متعلق به اواخر قاجار یعنی حدود 130 سال پیش است. بنا دارای ستون‌های سنگی با سرستون تزیینی در ایوان شمالی و شرقی و آجر کاری در درهای چوبی است.

خانه یزدان پناه (موزه صنایع دستی قم): از جمله خانه‌های تاریخی و سنتی شهر قم است که در محله باغ پنبه (خیابان 19 دی، کوچه 11) واقع شده و معماری آن به سبک نواحی کویری و حاشیه کویر دارای بیرونی و اندرونی است. از سال 1389 این بنا به عنوان موزه صنایع دستی قم مورد بهره برداری قرار گرفت و امروزه پذیرای خیل عظیم علاقه مندان به بناهای تاریخی و صنایع دستی است.

خانه ملاصدرا: خانه ملاصدرا یادگاری از سکونت آن حکیم در شهر کهک است که از معماری بسیار زیبایی نیز برخوردار است.
کاروانسرای دیرگچین: این بنا معروف به «مادر کاروانسراهای ایران» از جمله قدیمی‌ترین و بزرگترین کاروانسراهای موجود در کشور و دارای فضاهایی چون مسجد، آسیاب، آب انبار، حمام و سرویس بهداشتی است.

بنای اولیه آن را به دوره حکومت اردشیر ساسانی نسبت می‌دهند. این کاروانسرا تا دوره صفوی مورد استفاده بوده و تا آن دوره تغییرات و الحاقاتی به آن افزوده شده است. امروزه این بنا در کنار جاده قم - گرمسار قرار گرفته است.

قلعه سنگی: این قلعه از جمله کاروانسراهای واقع در مسیر قدیم قم به ری و مانند کاروانسرای دیر گچین در زمان خود در مسیر شاهراه اصلی شمال شرقی به جنوب غربی ایران واقع بوده است. بنای آن متعلق به دوره سلجوقی و ویژگی بارز آن وجود رواق در جلوی حیاط و پیرامون حجره هاست.

کاروانسرای پاسنگان: این کاروانسرا مربوط به دوره صفوی بوده، دارای پلان چهار ایوانی و دو آب انبار پیرامون آن است. این بنا در کیلومتر 20 مسیر قم - کاشان واقع شده و در حال حاضر به عنوان یک مجتمع گردشگری مورد استفاده و بازدید علاقه مندان قرار دارد.

چهار طاقی نویس: این بنا متعلق به دوره ساسانی به فرم چهار طاقی است که در بنای اولیه پوششی گنبدی دارد. این بنا در ارتفاعات روستای نویس قرار داشته و در ساخت آن از مصالحی چون لاشه سنگ و گچ نیم کوب استفاده شده است.

سوغات قم

سوهان نوعی شیرینی خاص و معروف ترین سوغات قم است که پیشینه آن به دوره قاجار می‌رسد. سوهان مورد علاقه و ذائقه بسیاری از هموطنان و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس قرار داشته و به بسیاری از نقاط جهان صادر می‌شود.

سوغات دیگر استان عبارتند از مهر، ‌تسبیح و سجاده، انگشتر،‌ سبد بافی و حصیر بافی، ابریشم و خوراکی‌هایی مانند انار، انجیر، فندق، رب انار و حلوا شکری.

صنایع دستی

یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی مهم استان قم صنایع دستی است.

شاخص ترین محصولات صنایع دستی استان قم عبارتند از قالی بافی، کاشی کاری، منبت کاری، درودگری، سفالگری و سرامیک سازی، خرمهره سازی،‌ سنگ تراشی و حکاکی سنگ، نگارگری و تذهیب، خراطی روی چوب، مروارید بافی، بافته‌های سنتی، رودوزی سنتی، نقاشی سنتی، شیشه‌گری، معرق کاری، انگشتر سازی،‌ تزیینات معماری، تزیینات پارچه‌ای، رنگرزی گیاهی، قلمزنی، معرق کاری، ‌انگشترسازی، تزیینات معماری، تزیینات پارچه‌ای، رنگرزی گیاهی، قلمزنی، معرق ساقه گندم، گیوه‌دوزی، صحافی سنتی و چلنگری است.

شهر قم پس از تهران دومین رتبه چاپ و نشر را به خود اختصاص داده است به همین دلیل علاقه مندان به کتاب می‌‌توانند طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها خصوصاً کتاب‌های مذهبی را از کتابفروشی‌های شهر تهیه کنند.

موزه صنایع دستی قم

این موزه که در خانه تاریخی یزدان پناه دایر شده، دارای آثاری از محصولات ممتاز و شاخص صنایع دستی قم و بخش کارگاه‌های زنده تولید صنایع دستی استان است.

در بخش محصولات در حال حاضر آثاری از رشته‌های سفال و سرامیک، خرمهره، معرق چوب، قلمزنی روی مس، نقاشی روی شیشه، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و همچنین لباس‌های سنتی استان به نمایش درآمده است.

بخش کارگاه‌ها نیز شامل تولید سفال، رودوزی‌های سنتی (سرمه دوزی، سوزن دوزی و ...) و معرق چوب است. این موزه در خیابان 19 دی (باجک)، کوچه 11 واقع شده و در دو نوبت صبح و عصر پذیرای بازدید علاقه مندان است.

ممکن است مسافران نوروزی در یک سفر نتوانند از همه این جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان بازدید کنند اما با دیدن تعدادی از این جاذبه‌ها سالی پرخاطره را آغاز کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید