جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری آذربایجان غربی موزه‌ای کوچک از گنجینه بزرگ ایران باستان

گردشگری

آذربایجان غربی موزه‌ای کوچک از گنجینه بزرگ ایران باستان

آذربایجان غربی با مردمانی اصیل از تمامی ادیان و تیره‌های مختلف ایرانی، گویشهای متعدد به همراه نشانه ها و بقایای استقرار انسان از هزاره اول قبل از میلاد، دو اثر ثبت شده جهانی و هزاران اثر تاریخی - ملی، طبیعت متنوع، جنگلهای انبوه با کوههای سربه فلک کشیده موزه ای کوچک از گنجینه بزرگ ایران باستان است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike air max running neutral ride shoes for kids

به گزارش خبرنگار مهر، این استان مانند نگینی درخشان در تاریخ ایران اسلامی بوده که رود ارس در شمال آن سینه زمان را می شکافد و فریاد برمی آورد، تخت سلیمان در جنوبش یادگار ارزشمند گذشتگان بوده و ذره ذره خاک دشت چالدران لبریز از غرور و غیرتمندی و غار شگفت انگیز سهولانش چشم هر بیننده ای را متحیر کرده و طبیعت رویایی آن، مخلوق را به تحسین خالق بر می انگیزند.

دریاچه ارومیه و آثار باستانی تخت سلیمان تکاب در جنوب و مجموعه جهانی قره کلیسا از زیباترین جاذبه های آذربایجان غربی و نشان دهنده جایگاه تاریخی و کهن استان در کشور بوده چرا که پرواز دسته جمعی فلامینگوها، پلیکان‌ها و کاکایی‌ها بر فراز دریاچه ارومیه و گوزن زرد ایرانی در جزایر آن، کوه زندان، غار کرفتو، چمن شناور، کوه بلقیس و دریاچه مرموز در تخت سلیمان و بنایی بر سر مزار سه هزار و 500 پیرو دین مسیحیت و یکی از حواریون عیسی با سنگهای سیاه و سفید در کنار تپه باستانی هشت هزار ساله حسنلو، مقبره سید صدر الدین، دشت جنگ چالدران و مقبره عارف نامی شمس تبریزی گواهی بر این مدعا است.

آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص سرزمینی در اکثر اوقات سال دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده که این امر زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی در اکثر ایام سال فراهم تا آنان نیز از زیباییهای چشم نواز استان همچون دریاچه ارومیه و آثار تاریخی ثبت شده در مجامع ملی و جهانی لذت ببرند.

با گذر از پنج مسیر گردشگری آذربایجان غربی می توان بیشتر جاذبه های گردشگری و آثار و ابنیه های تاریخی و باستانی این استان را بازدید کرد.

در این راستا با گذر از مسیر ارومیه- اشنویه - پیرانشهر، مناظر طبیعی و اماکن تاریخی همچون دریاچه ارومیه، دره شهدا، چشمه عین الروم، بازارچه مرزی، پردانان، هفت چشمه و آبگرم شیخ معروف را می توان مورد بازدید قرار داد.

دریاچه خسته ارومیه چشم انتظار شور و حال مسافران نوروزی

دریاچه ارومیه است، این دریاچه در فاصله 21 کیلومتری جاده دریا واقع شده و بزرگترین دریاچه داخلی کشور است، آب این دریاچه شور و تلخ است و در داخل آن 102 جزیره بزرگ و کوچک وجود دارد، مساحت تقریبی آن 4810 کیلومترمربع، طول آن 130 الی 140 کیلومتر و عرضی برابر با 15 تا 40 کیلومتر دارد،عمق متوسط دریاچه ارومیه، پنج الی شش متر است.

در سالهای پس از جنگ جهانی دوم که بیمارستان صلیب سرخ در تهران گشایش یافت، از لجن ساحل دریاچه ارومیه برای معالجه بیماران استفاده می‌ کردند، تنها موجودات زنده این دریاچه، نوعی میگو و خرچنگ به اندازه دو سانتیمتر است، پرواز دسته جمعی فلامینگوها، پلیکان‌ها و کاکایی‌ها در دریاچه ارومیه از دیدنی‌های طبیعت ایران است.

مسیر ارومیه - مهاباد - سردشت نیز غار سهولان، سد جزیره گردشگری مهاباد، مسجد جامع مهاباد، بازار سنتی، تالاب کانی برازان، حمام لج میرآباد، جنگلهای سردشت، آبشار شلماش، رودخانه زاب و چشمه گراو را در معرض دید علاقمندان قرار می دهد.

رودخانه زرینه رود، موزه میاندوآب، تخت سلیمان، زندان سلیمان، آبگرم احمد آباد، چمن متحرک چملی، کوه بلقیس و غار کرفتو نیز از جاذبه های مسیر گردشگری ارومیه- میاندوآب - تکاب در جنوب آذربایجان غربی به شمار می روند.

گذر از مسیر گردشگری ارومیه - ماکو- پلدشت- مرز بازرگان نیز امکان بازدید از کاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، دخمه شیرین و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشایری، عمارت کلاه فرنگی، دامنه های آرارات، چشمه ثریا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس، ساختمان شهربانی سابق بازرگان و سد بارون را به گردشگران می دهد.

و بالاخره آخرین مسیر گردشگری در شمال آذربایجان غربی از ارومیه - سلماس - خوی- قره ضیاءالدین تا چالدران، مسجد مطلب خان، بازار سنتی، دروازه سنگی، پل قطور، مرز رازی، تفرجگاه فیرورق، مزارع آفتاب گردان، آبشار خوی، کلیسای سورپ سرگیس، قلعه تاریخی بسطام، قره کلیسا، دشت تاریخی چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای زرزر و کتیبه خان تختی در مقابل دیدگان گردشگران نمایان می کند.

تخت سلیمان و قره کلیسا دو اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی منتظر گردشگران نوروزی

مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب،قره کلیسا، غار سهولان مهاباد، تپه تاریخی حسنلو، زندان سلیمان، چمن شناور، غار کرفتو، کوه بلقیس، آبشار شلماش، جنگلهای سردشت، هفت چشمه نقده، غار فخریگاه نیز جاذبه های تاریخی و طبیعی جنوب آذربایجان غربی در کنار بازارچه ها و گمرگات رسمی فعال در شهرستان مهاباد، پیرانشهر و سردشت هستند.

مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب یکی از آثار تاریخی ثبت شده کشور در فهرست یونسکو، نمونه ای فوق العاده از معابد زرتشتیان است که در ادوار مختلف محل سکونت مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغولها بوده و با معماری ساسانیان کامل شده است.

تخت سلیمان تکاب به عنوان یکی از مهمترین و مشهورترین مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان یکی از 9 اثر ملی ثبت شده کشور در فهرست آثار تاریخی جهان است و دارای مدل و الگوی ترکیبی بی نظیر از آتش و خاک در کوههای آتشفشانی شهرستان تکاب است.

این مجموعه فرهنگی - تاریخی به مساحت 124 هزار مترمربع که در ادوار مختلف محل سکونت مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغولها بوده در استان آذربایجان غربی قراردارد و به روایتی محل تولد زرتشت پیامبر است.

قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخشهای مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاههای کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکم اش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می رود.

مجموعه باستانی تخت سلیمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار میرفت اما در سال 624 میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد.

بکارگیری سنگهای تراش دار و آجرهای بزرگ در ساخت این بنای تاریخی و واقع شدن دریاچه عجیب و همیشه جوشانی به عمق 112 متر در وسط این مجموعه جلوه زیبا و خاصی به این مکان تاریخی بخشیده است.

درجه حرارت آب این دریاچه در تابستان و زمستان یکسان و در حدود 21 درجه است و همین موضوع ثابت می کند که آب آن از سفرهای زیر زمینی در عمق بسیار زیاد تامین می شود.

این مکان تاریخی در زمان ایلخانیان و در دوره حکمرانی آقاخان در قرن هفتم هجری به عنوان تفرجگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت، این حکمران مغول با احداث بناهای مختلفی همچون سالن شورا، ایوان شرقی و ساختمانهای 8 و 12 ضلعی یکبار دیگر جان تازه ای به مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب بخشید.

دریاچه ارومیه و جزایر اطراف آن، مدرسه هدایت، مسجد سردار، بنای سه گنبد، کلیسای ننه مریم، یخچال تاریخی نه پله، بازار قدیمی، پیش اسکی خوشاکو، دریاچه مارمیشو، روستای بند، دره شهدا، تاکستانهای انگور و باغهای سیب جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان ارومیه بشمار می روند.

کتیبه خان تختی در سلماس، مقبره شمس تبریزی، مسجد مطلب خان، بازار سنتی، دروازه سنگی، پل قطور، تفرجگاه فیرورق، مزارع آفتاب گردان و کلیسای سورپ سرگیس در خوی، قلعه تاریخی بسطام، قره کلیسا، دشت تاریخی چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای زرزر در چالدران، کاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، دخمه شیرین و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشایری، عمارت کلاه فرنگی، دامنه های آرارات، چشمه ثریا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس وساختمان شهربانی سابق بازرگان در ماکو تنها نمونه ای کوچک از زیبایی های تاریخی و طبیعی شمال استان است.

قره کلیسا، مقبره طادی مقدس و 3500 پیرو دین مسحیت

کلیسای تاتائوس یا به زبان محلی قره کلیسا نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی اولین کلیسای جهان بود که توسط حواریون عیسی مسیح(ع) بر مقبره طادی مقدس و سه هزار و 500 نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شد.

در سال 43 میلادی دو شخص به نامهای تاتائوس و بارتقیموس برای ترویج آیین مسیحیت وارد شمال غربی ایران می شوند، در آن زمان اشکانیان در ایران حکومت میکردند و بسیاری از مردم زرتشتی بودند و بسیاری نیز به آیین مهر روی آورده بودند.

پس از دعوت شاگردان مسیح به این آیین در ایران سه هزار و پانصد نفر مسیحیت را میپذیرند که از جمله آنان سانتروک یا سنادوک پادشاه ارمنیان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتی کوتاه، پادشاه از ایمان به مسیح روی گردان می شود و دستور میدهد که تمام افرادی که به این دین روی آوردهاند را بکشند و حتی ساندوک دخترش را نیز در این راستا از دم تیغ میگذراند.

بیش از دو قرن بعد در سال 301 میلادی و در زمان حکمرانی تیرداد پادشاه اشکانی تبار ارمنستان آیین مسیحیت دین رسمی این کشور اعلام شده و به سبب مقدس بودن کلمه شهید نزد مسیحیان در سدههای سه تا شش میلادی قره کلیسا با استفاده از سنگهای سفید و سیاه بنا شد.

در طول دوران مختلف به علت جنگهای فراوانی که در منطقه روی می دهد کلیسا دچار آسیبهای فراوانی شده واز جمله پس از حمله چنگیز مغول در سال 1230میلادی به این مناطق، بیشتر قسمتهای کلیسا تخریب میشود ولی بعدها در زمان فرمانروایی هلاکو خان، کلیسا توسط خواجه نصیرالدین توسی دوباره بنا می شود.

بنابر باور مسیحیان ارمنی نژاد، کلیسای تاتائوس نخستین کلیسایی است که توسط مبشرین مسیح در دنیا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تیر و هفته اول مرداد که مصادف با شهادت تاتائوس، مراسم خاصی در این کلیسا برپا می دارند.

صنایع دستی، سوغات آذربایجان غربی

فرش و گلیم آذربایجان غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه اى برخوردار است، طرحهاى شهرستان خوى و تکاب با عنوان های ریز ماهی و آهنین افشار در سطح بین المللی دارای جایگاه ویژه ای بوده که در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه گرى و چرم سازى بوده که به شکل هاى گوناگون به بازار عرضه شده و ریزه کارى و نازک کارى چوب و تولیدات صنایع چوبى ارومیه از اقلام سوغاتى مهم این شهرستان هستند.

نقل بیدمشکی، حلواى گردو و هویج، محصولات کشاورزى از قبیل عسل، لبنیات، کشمش، سیب، انگور و عرقیات گیاهى نیز از جمله سوغاتی های خوراکی آذربایجان غربی هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید