چهارشنبه, 01ام خرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست هنر هنر

هنر

سخنی با استاد شهرام ناظری دربارهٔ مولوی بلخی

چندی پیش به تازنمای استاد شهرام ناظری خواننده، آهنگساز و موسیقیدان پرآوازۀ ایران نگاهی افکندم، ایشان در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس درباره اثر خود و پسرشان به نام «سمفونی رومی»! سخن می‌گفتند.

سخنی با حمید متبسم درباره اثر سیمرغ

نوآوریهای گروه دستان و تجربۀ نیک آنان در موسیقی و به‌ویژه بکارگیری نوین از سازهای کوبه‌ای بر هیچکس پوشیده نیست، ساز مخالف در دوره‌ای که در درون خانواده موسیقی برخی آن را برنمی‌تافتند جسارت می‌خواست و این حرکت نو بوسیله گروه دستان که گویا حمید متبسم از بنیانگذاران آن بود انجام شد و آثار ماندگاری چون پرواز خیال (حمید متبسم) آفتاب نیمه‌شب (حسین بهروزی‌نیا) و چند کار باکلام و بی‌کلام دیگر از این گروه در تاریخ موسیقی ایران به یادگار مانده که هرگاه به آن گوش می‌دهیم تازگی دارد و گویی نخستین بار است که آن را می‌شنویم.

جرانیمو، هرگز بازنگشت

آخرین موهیگان نوشته «جیمزفه نیمورکوپر»، مشهورترین رمانی است که به این بخش تاریخی می‌پردازد و دو فیلم مشهور هم براساس رمان او ساخته شده است. تقریبا در تمامی رمان‌ها و فیلم‌ها (چون نویسندگان و کارگردانان این آثار سفیدپوست بودند) همیشه نگاه جانب‌دارانه به سمت سفیدها بود و سرخپوستان مردمی بیابانگرد، کوه‌نشین و وحشی بودند که سوار بر اسبان بادپا، با صداهای هراس‌آوری که از گلو خارج می‌کردند، در سایه روشن مهتاب و یا درخشش نور خورشید، پرصلابت بر سفیدها حمله می‌کردند و با بی‌رحمی آنها را می‌کشتند.

ارسی؛ گوشه گمشده‌ آوازخانه ایرانی

«ار» پیشوندی است برابر ‎بالا رفتن که در برخی واژه‌های دیگر مانند «ارچین» دیده می‌شود و «سی» برابر پرتو و ‎چشمه که در گویش‌های نیمروزی (جنوبی) ایران روایی است.

ساز مشقی!

در گذشته نوازندگان زبردست با خوانندگانی به اجرا می‌پرداختند که با نوای سازشان برابری کنند. به راه دور نمی‌رویم. استادانی چون حسن کسایی و جلیل شهناز با اینکه آوای خوبی داشتند هرگز نخواستند که هم بنوازند و هم بخوانند، زیرا نیک می‌دانستند که آوایشان با نوازندگی‌شان یکسان نیست. آنان ادیب خوانساری، نادر گلچین، ایرج و خوانندگانی در این سطح را هم‌پایه خود می‌دانستند.

بشنو از نی ... خشت اول

شیوه‌های تولید صدای نی :صدای نی را به دو شیوه می‌توان ایجاد نمود، یکی به وسیله لب که نوازنده با استفاده از لبهای خود هوا را به گونه‌ای به لبه نی می‌دمد که صدای نی تولید می‌شود.

سینما عصر پرتنش - نژادپرستی در سینما

یکی از پدیده‌های زشتی که بشر، سالیان دراز با آن دست به گریبان بوده، نژادپرستی و در نوع مشخص آن برتری نژاد سفید بر سیاهان است. نادیده گرفتن تمام حقوق انسانی سیاهان و محروم ساختن آنها از همه مراتب اجتماعی، و در شکل مهیبش به بردگی‌کشاندن سیاهان!

درآمدی بر موسیقی سنتی ایرانی در اوز - «به یاد زیبا که این نواها را بسیار دوست داشت»

موسیقی هر ملت آیینه‌ای است که دلاوری‌ها؛ دلدادگی‌ها، جدایی‌ها و محرومیت‌ها و به طور کلی احساسات آن ملت در آن  جلوه‌گر می‌شود. بی‌شک منطقه لارستان و مردم اوز به عنوان بخشی از ایران زمین از این قاعده مستثنی نیستند؛ این واقعیت را  به هنگام نواخته شدن نواها و نغمه‌ها، می‌توان در چهره تک تک مردم دریافت که چگونه با این موسیقی پیوند یافته‌اند.

خنیاگری پس از ساسانیان

از یادمانهای روزگاران باستان به‌ویژه در دوره ساسانیان آشکار است که خنیاگری با زندگی ایرانیان آمیخته بوده و همانگونه که پیشتر گفته شد نوای خوش در غم و شادی و حماسه و آئین‌های مذهبی جایگاهی بلند داشته است.

به یاد خنیاگرانی که رفتند

آغاز سال 91 همراه شد با پایان زندگی سه تن از خنیاگران نامدار ایران‌زمین استاد حسین سمندری دوتارنواز پرآوازه خراسان، استاد فریدون پوررضا خواننده و پژوهشگر نوای خوش گیلان و استاد جلال ذوالفنون خوش‌نواز سه تار و آهنگساز برجسته موسیقی دستگاهی ایران.

در همین زمینه