دوشنبه, 13ام خرداد

شما اینجا هستید: رویه نخست هنر هنر

هنر

سینما عصر پرتنش / سینما در خدمت ایدئولوژی

خیلی زودتر از آن‌که بتوان فکرش را کرد، سینما به خدمت ایدئولوژی سیاسی درآمد. پیشتاز این حرکت بدون کوچک‌ترین تردید در روسیه رخ داد، چراکه سقوط تزارها با صعود سینما همگام بود. از فیلم‌سازان صاحب‌نامی که سینما را چون اسب گاری به سیاست بستند باید از سرگی ایزنشتاین نام برد و فیلم‌های او:‌ «اعتصاب»، «اکتبر»، «کهنه و نو». که براساس گفته‌ای از لنین ساخته شدند: «سینما برای ما از همه هنرها مهم‌تر است.»

نقدی بر فیلم یتیم‌خانه ایران

چند وقتی بود که تابلوهای تبلیغاتی فیلم یتیم‌خانه ایران را می‌دیدم و بسیار علاقمند به دیدن فیلم بودم. فیلمی خوش ساخت از برهه‌ای از تاریخ ایران که درباره‌اش بسیار اندک گفته و نوشته شده است.

اجرایی درخور توجه از «اسب‌های سفید» هنریک ایبسن

نکاتی چند درباره‌ی نمایشنامه‌ی اسب‌های سفید (روسمر شولم) ـ نوشته‌ی هنریک ایبسن ـ ترجمه طلایه رویایی ـ به کارگردانی محمودرضا رحیمی (برنامه دی و بهمن‌ماه سالن اصلی تاتر شهر.)

داستان موسیقی غیررسمی کرمانشاه و فرازها و فرودهای آن در گفت‌وگو با حسین صفامنش - کردی کرمانشاهی شانس چندانی برای ماندگاری ندارد

بیشتر منظورشان این بود که ما موسیقی را جدی‌تر دنبال کنیم. آن سال‏ها اغلب کسانی که کارهای سنتی انجام می‏دادند آهنگ‏های ما را مورد انتقاد قرار می‏دادند، در صورتی که نیاز مردم عادی جامعه هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مروری بر چهار دهه موسیقی فارسی کرمانشاهی - از عاشقانه‏های نجیب تا بی‏پرواهای عصر جدید

موسیقی فارسی کرمانشاهی هرچند قدمت چندانی ندارد ولی همان معدود کارهای کلاسیک انجام‌گرفته مانند «چشگم» و «گلکم» آن‌قدر محبوب، خاطره‏انگیز و تأثیرگذار بوده‏اند که بتوان به عنوان بخشی از موسیقی شهری به آن‏ها نازید. استقبال زیاد مخاطبان از این دو آهنگ به حضور این گویش در موسیقی کرمانشاه رسمیت بخشید و زمینه را برای خلق آثار بعدی فراهم نمود.

سینما عصر پُرتنش - زرادخانه سینما

گونه‌ی (ژانر) فیلم‌های پلیسی، ترسناک، جنایی، روانی و جنگی، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر تماشاگران خود می‌گذارد. به راستی بازتاب صحنه‌های کشتار، شکنجه، تکه‌پاره شدن آدم‌ها و... به‌روی مردمی که سینما را سرگرمی ارزان و دم‌دستی می‌دانند چیست؟

اتوبانی که زود به بن‌بست رسید

برداشتی از  نمایشِ اتوبان، نویسنده و کارگردان اشا محرابی، برنامه‌ی دی و بهمن سالن سایه‌ی تئاتر شهر.

بیست سال کسوف بر پهنه‌ی هرات

برای من موجب خرسندی شد وقتی دیدم در تمام سالن‌های تئاتر شهر از نویسندگان و کارگردان‌های جوان نمایش‌های ایرانی با اهمیتی در حال اجراست. کاش این شیوه‌ی درست، جایگزینیِ ترجمه‌های نامأنوس و تکراریِ تئاتر ایران را باعث شود.

سینما؛ عصر پرتنش - هنری که سقوط می‌کند

تمام کسانی که در کارگاه‌های کوچک و بزرگ یا در خانه‌های خویش، روزها و شب‌های بی‌شمار، در مسیر ذهن خلاق خود گام برداشته و جهان ما را با ابداعات خویش دگرگون ساختند، هدفی جز نیک‌بختی بشر نداشتند. اما هرگز تصور نمی‌کردند روزی برسد و اختراع‌شان با چنان نیت پرشکوه، برضد بشر به کار رود و به جای نیک‌بختی، او را به سوی هراس‌های بی‌پایان سوق دهد. این اتفاق نامیمون هم‌اینک در مورد سینما رخ داده است.

تعزیه همچنان غریب و تنهاست

محرم که شروع می‌شود، جامه‌های سبز و سرخشان را از صندوقچه بیرون می‌آورند، پارچه‌های سیاه را بر دیوار می‌زنند، شیپورها را برق می‌اندازند و نسخه‌های خاک گرفته را دست می‌گیرند؛ محرم که بشود، تعزیه دوباره جان می‌گیرد ...

در همین زمینه