جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت فروزش فروزش 2 بخش ایران‌گردی - فروزش شماره دوم - بهار 1388

فروزش 2

بخش ایران‌گردی - فروزش شماره دوم - بهار 1388

ایران‌گردی

 

به سرزمینی سفر کنیم که نام شهرهایش هم‌چون نوای موسیقی است؛ کرمان و زنجان و قوچان و همدان و سمنان و گرگان و کاشان و تهران، یا که ماهشهر و خرمشهر و بهشهر و پیرانشهر و ایرانشهر، یا اردستان و اردکان و اردبیل و اردل، یا تکاب و سراب و بناب و میناب.
سفر کنیم به رود مرزبان ارس، به تن داغ کویر، به قله‌ی فرازمند دماوند، به خلیجی که به نام ماست و دریایی که به نام دیگری است.
سفر کنیم به «دروازه قرآن» و «تخت سلیمان» و «کاخ گلستان» و «تاق بستان» و «تنگ چوگان» و «برج قربان» و «منار جنبان» و «دریاچه‌ی اوان» و «قله‌ی تفتان».
و برویم به چهل‌حصار و چهل‌شهر و چهل‌خانه و چهل‌سواران و چهل‌امیران. و ببینیم چهل‌تن رفسنجان و چهل‌چشمه‌ی فراشبند و چهل‌ستون قزوین و چهل‌دختر دامغان را.
و بیندیشیم به آرام‌گاه کوروش و نوشته‌ی داریوش، به کاخ اردشیر و پیکره‌ی شاپور، به تیر آرش و حماسه‌ی بابک، به چوقای بختیاری و گیوه‌ی اورامانی، به کشک‌بادمجانِ فاطمه‌خانم‌جان، به گز اصفهان و کاک کرمانشاه، به دریای نور و تختِ طاووس.
و در رویای‌مان ببینیم گنبد طلا و گوهر شب‌چراغ و قالی سلیمان و غول بیابان و سرزمین پریان را.
دیدار از ایران یعنی دیدار از رسم گواتی چابهار و زار بندر لنگه و گل‌مالی بیجار و شفای مقدس لوشان و آق‌قویون ترکمن‌صحرا و تعزیه‌ی خوانسار و علم‌واچینی سیاهکل و نخل‌گردانی ابیانه و خاج‌شویان اصفهان و پیر چک‌چک یزد.

دبیر بخش ایران‌گردی
آرش نورآقایی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه