پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ احوال دل گداخته: گزیدۀ مکتوبات مولانا

کتاب‌

احوال دل گداخته: گزیدۀ مکتوبات مولانا

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

مکتوبات مولانا نخستین بار در سال 1937م، به همت دکتر فریدون نافذ اوزلوق، که خود از نوادگان مولاناست، به چاپ رسید. او در مقدمۀ خود بر این کتاب به‌درستی این نامه‌ها را سند معتبری می‌داند در اثبات این نکته که فرهیختگان آناطولی با زبان فارسی به‌خوبی آشنا بوده‌اند. چاپ دیگر این مجموعه به تصحیح دکتر توفیق سبحانی در سال 1371 منتشر شد که بعدها آن را بر اساس نسخه‌ای از کتابخانۀ آیت‌الله مرعشی نجفی دوباره تصحیح و در سال 1389 آن را منتشر کرد. مکتوبات همچنین در کتاب مکتوبات و مجالس سبعه، با مقدمۀ جواد سلماسی‌زاده، در سال 1379 منتشر گشت.
    مجموعۀ حاضر شامل مقدمه‌ای است که در سه فصل مرتب شده است. فصل اول به بیان «نظم ساختاری و مضمون نامه‌ها» اختصاص دارد و فصل دوم «فواید زبانی و ادبی نامه‌ها» را شامل می‌شود و فصل سوم «فواید اجتماعی نامه‌ها» را در بر دارد.
    در بخش گزیدۀ مکتوبات، از مجموع یکصدوپنجاه نامه، منتخبی شامل شصت‌وپنج نامه برگزیده شده که قابل تدریس در کلاس‌های درسی دورۀ کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ها باشد. برخی از این نامه‌ها کامل و برخی دیگر با تلخیص در این مجموعه آورده شده‌اند. همچنین در پایان کتاب واژه‌نامه‌ای الفبایی از مجموع لغات و عباراتی که ذیل هر نامه معنا شده، آمده است.
    کتاب احوال دل گداخته: گزیدۀ مکتوبات مولانا، به کوشش دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که انتشارات سخن آن را در 382 صفحه و با شمارگان 2200 نسخه، به بهای 150000 ریال منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید