سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب یک قرن دگرگونی کالبدی شهر یزد

کتاب‌

معرفی کتاب یک قرن دگرگونی کالبدی شهر یزد

یک قرن دگرگونی- جلد اول: دگرگونی‌های کالبدی شهر یزد از سنت تا مدرنیته
نویسندگان: مهدی دهقان منشادی و لیلاالسادات هاشمی باجگانی
انتشارات نیکوروش یزد، 1388
384 صفحه

کتاب یک قرن دگرگونی که با مقدمه‌ای از دکتر محمد علی اسلامی ندوشن آغاز می‌شود، به بررسی تغییرات مختلف شهر یزد طی صد سال گذشته می‌پردازد. این کتاب حاصل حدود پنج سال تحقیق و مطالعه است و نویسندگان آن با استفاده از منابع متعدد تلاش کرده‌اند تا اثر مستندی را به وجود آورده‌ و ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی گذشته ی شهر را با وضع کنونی آن مقایسه کنند.
جلد نخست این کتاب علاوه بر پیشگفتار در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول (تاریخ یزد در بستر جغرافیا) نگاهی گذرا به اوضاع جغرافیایی و تاریخی شهر یزد دارد. فصل دوم (دگردیسی یزد از سنت تا مدرنیته) را می‌توان به عنوان مقدمه‌ای کلی برای مجموعه‌ی دو جلدی «یک قرن دگرگونی» و موضوع تحولات شهر در نظر گرفت. در فصل‌های سوم و چهارم (دگرگونی کالبدی: عبور از دیوارها و گسترش شهر و زندگی در گذر خشت و گل) تحولات کالبدی شهر در دو بعد کالبد شهر و کالبد مسکن مورد بررسی قرار گرفته است. قرار است جلد دوم این کتاب، به تغییرات اجتماعی و اقتصادی و خدمات شهری یزد بپردازد.
وجود 84 تصویر در متن اصلی و 17 عکس در قالب آلبوم تصاویر پایان کتاب تا حدودی توانسته است گذشته و حال یزد را برای خواننده به نمایش بگذارد. در پایان کتاب بخشی با عنوان نمایه وجود دارد که می‌تواند کار جستجوی برخی واژگان را برای خواننده آسان سازد. کتابشناسی پایان کتاب نشان می‌دهد که در تدوین این کتاب از حدود 212 منبع فارسی و لاتین استفاده شده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه