چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب در خلوت مصدق

کتاب‌

معرفی کتاب در خلوت مصدق

ناهید زندی

 شیرین سمیعی
چاپ دوم 1387
نشر ثالث
قیمت 4800 تومان
نویسندۀ کتاب همسر محمود مصدق (نوۀ دکتر محمد مصدق) بوده، وی در رشتۀ علوم سیاسی تحصیل کرده است. همانطور که خود او اشاره می‌کند این کتاب چندان توجهی به وقایع تاریخی ندارد، از چگونگی ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 امرداد به راحتی می‌گذرد، ذکر رویدادها و ترتیب آن را رعایت نمی‌کند و تنها به شرح خاطراتی از زندگی شخصی دکتر مصدق و تک‌تک افراد خانواده‌اش می‌پردازد، شیرین سمیعی با وسواسی زنانه و بسیار موشکافانه زندگی خانواده مصدق را مورد بررسی و گاه نقد قرار می‌دهد، هیچ ابایی از بیان این واقعیت ندارد که گاه و بی‌گاه یادآور شود که ازدواج با محمود مصدق (فرزند غلامحسین خان) به خاطر نامی است که از پدربزرگ به میراث دارد و راهیست که خزیدن در خلوت مصدق بزرگ را ممکن می‌سازد و شاید از همین روی باشد که پس از درگذشت دکتر مصدق زندگی مشترک او با همسرش دیری نمی‌پاید!
شیرین سمیعی از دکتر مصدق بتی ذهنی ساخته و بی پروا او را به ستایش نشسته است. در صفحه 200 این کتاب می‌خوانیم: «به او بالیدن چه آسان و چو او زیستن چه مشکل، یکه بود و بی‌مانند و تا به امروز نیز، هم‌چنان در درون خانواده‌اش  بی‌همتا مانده است و در بیرون از آن نامدار و سرفراز. چرا که در طول عمرش سخن جز به حق نگفت و به ناحق نپیوست.
راه آزادی را از برای ملّت ایران بگشود و طعمش را هر چند بس کوتاه، بدو بچشاند...»
فصل اول کتاب به آشنایی نویسنده با دکتر مصدق به عنوان نخست‌وزیر کشورش می‌پردازد و رویدادهای مربوط به دوران نخست‌وزیری را به طور خلاصه بیان می‌کند.
در فصل دوم خاطراتی از ازدواج با محمود و آشنایی نزدیک با خانوادۀ مصدق آورده و از خواندنی‌ترین بخش‌های این کتاب دیدار راوی با پیشواست.
درفصل سوم به بیان سفرهای بعدی نویسنده یه ایران پرداخته شده و فصل چهارم بازگشت به ایران و ماندن در خلوت دکتر مصدق را به تصویر می‌کشد.
ولی در فصل پنجم که غم‌انگیزترین بخش کتاب است به بیماری و درگذشت پیشوا و جدایی از محمود پرداخته است و پایان بخش خاطرات راوی خلوت مصدق، تصاویر و نامه‌های سمیعی و پیشواست.

دیدگاه‌ها   

-1 #2 Guest 1390-01-05 20:18
به هر حال من اسم این نوع نوشتار را که همراه با آرایه هایی زیباست -با توجه به آشنایی وی از نزدیک و آگاهی های سیاسی این بانو- بت سازی نمی پندارم، ... شاد باشید و پوینده
نقل قول کردن
+2 #1 Guest 1390-01-05 20:18
درود از دید من نوشته های یاد شده از شیرین سمیعی بت سازی نیست، اگر به متن کتاب و سبک نوشتاری نویسنده دقت شود مشاهده می شود که بن مایه ی نوشته های شیرین سمیعی گاهی سرشار از تعابیر ادبیست. گاهی خواننده حس می کند که سبک و سیاق متن بیشتر با متون قدیمی فارسی شباهت دارد، ایرادی هم ندارد، چون این کتاب کتابی تاریخی و منبعی پژوهشی نیست و تنها برای دوستداران مصدق جهت آشنایی با زندگی شخصی وی مناسب است. در این کتاب به راحتی می توان فهمید که احساس نویسنده پیش از آشنایی نزدیک بامصدق احساسی شبیه به هزاران و شاید میلیون ها مردمی بوده که وی را به فراخور شرایط زمانی دوست می داشته اند، ولی آشنایی با زوایای زندگی خصوصی مصدق و آگاهی از اینکه وی چه نکات واصولی را حتی در خلوت خویش رعایت میکرده و خودسازی فردی و شخصی این مرد تا چه اندازه بر زندگی شخصی وی تاثیر گذار بوده طبعا ارادت این بانو را نسبت به او بیشتر و بیشتر کرده است. (امری که ما واقعا در کمتر سیاست مداری مشاهده کرده ایم)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید