سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب قرارداد الجزایر و پی‌آمدهای آن

کتاب‌

معرفی کتاب قرارداد الجزایر و پی‌آمدهای آن

قرارداد الجزایر و پی‌آمدهای آن
(تجاوزی که درهم شکسته شد)
 
این کتاب، به تازگی‌ها از سوی انتشارات سمرقند به بازار کتاب عرضه شده است. کتاب، دارای 322 رویه است و نویسندۀ آن آقای دکتر هوشنگ طالع می‌باشند.
ویرایش نخست این کتاب، با نام «تجاوز و دفاع (ریشه‌ها و پی‌آمدهای تجاوز نظامی عراق به ایران)»، در سال 1364 در پاریس(فرانسه) منتشر شد. ویرایش دوم آن، با نام «تجاوز عراق، خیانت خودی، حمایت بیگانه» در تابستان 1380، منتشر گردید. و این کتاب،  ویرایش سوم آن است که با نام «قرارداد الجزایر و پی‌آمدهای آن (تجاوزی که درهم شکسته شد)»، انتشار یافته است.
کتاب، همۀ قراردادهای میان ایران و حکومت‌های حاکم بر میان رودان (حکومت عثمانی و حکومت زادۀ استعمار عراق) را، از دوران صفویان تا پایان دورۀ پهلوی، در اختیار خواننده قرار می‌دهد. افزون بر آن، ریشه‌های تجاوز عراق برایران را به گستردگی مورد بررسی قرار داد و نقشه‌های جنگ در مرحله‌های گوناگون، برای خواننده بسیار روشن‌گر است.
کتاب به گستردگی، از آماده شدن برای تجاوز نظامی، کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی، تلاش برای به دست آوردن جنگ‌افزارهای هسته‌ای از سوی حکومت خودکامۀ عراق و نیز حمایت‌های غرب و شرق از  این حکومت و به‌ویژه روابط عراق – آمریکا، مورد موشکافی قرار گرفته است.
تجاوز عراق، از دو جنبۀ سیاسی – تبلیغاتی و نظامی، بحث شده و در این راستا، نقش ایرانی نمایان در خدمت دشمن متجاوز، از نکات برجستۀ کتاب است. در بخش پایانی، تجاوز حکومت عراق در رابطه با حقوق بین‌المللی، به گستردگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به روشنی به موارد محکومیت سران کشوری و لشگری عراق در زمینۀ آمادگی برای تجاوز، اقدام به تجاوز، کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی و جنایت علیه بشریت، مورد بررسی قرار گرفته است.
تاریخ انتشار کتاب 31 شهریور ماه 1389 (برابر با سی‌امین سالگرد تجاوز نظامی عراق به ایران) است و نویسنده آن را پیشکش کرده است، به همۀ آنانی که:

 

 

جان باختند، تا ایران بماند، تا ایران بماند... تا ایران بماند.
شاد باد، شاد باد، شاد باشید ای شهیدان ایران که به قرن‌ها، در دل دشت‌ها، کوه‌ها و دریاهای میهن، به خود کفن پوشیده و خفته‌اید.
نام شما و یاد شما، افتخار ماست و درس زندگی ما

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه