پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ معرفی کتاب «چرا اندازه مهم است؟ از باکترى... تا نهنگ آبى رنگ»

کتاب‌

معرفی کتاب «چرا اندازه مهم است؟ از باکترى... تا نهنگ آبى رنگ»

چرا  اندازه مهم است؟ از باکترى... تا نهنگ آبى رنگ
نویسنده: جان تایلر بونر
مترجم: دکتر محمدرضا توکلى صابرى
ناشر: انتشارات مازیار
١۴١ صفحه - ۴٠٠٠ تومان
زمان نشر: آبان‌ماه ١٣٩٠

آیا تا به حال ازخود پرسیده اید که چرا اندازه شما همین است که هست؟ چرا انسانها در اندازه‌هاى مختلف هستند، و به طور عام چرا جانداران در شکلها و اندازه هاى مختلفى وجود دارند؟ این پرسشى است که جان تایلر بونر استاد دانشگاه پرینستون مى‌کند و کوشش دارد تا در این کتاب به آن پاسخ گوید. کتاب حاصل پنجاه سال پژوهش این پژوهشگر معروف در باره اندازه است که به زبان ساده براى عموم نوشته شده است و بعضى شگفتیهاى جهان زنده را نمایش مى‌دهد.  اگر داستان سفرهاى گالیور و آلیس در سرزمین عجایب را خوانده باشید، شاید به اهمیت اندازه در موجودات زنده پى ببرید. درست در همین جهت است که بونر استاد دانشگاه سعى دارد که توضیح دهد که چرا زیست شناسان هیچگاه به مطالعه مستقیم اندازه نپرداختند، بلکه وقتى مى‌خواستند چیزهاى دیگر را مطالعه کنند، مانند سرعت دویدن، طول عمر، متابولیسم و غیره، اندازه را در نظر مى‌گیرند.

کتاب اندازه چرا مهم است، کتاب تازه‌اى است و پرسشهاى جدیدى را در مورد اندازه ارایه کرده و به آن پاسخ مىدهد. این کتاب با این که اندازه کوچکى دارد  ولى اطلاعات مهمى را در باره اندازه موجودات زنده دارد! بونر مى پرسد چرا مگس و مورچه مى‌توانند بر دیوار راه بروند، اما انسان نمى‌تواند. بونر سپس با استدلالهاى علمى اثبات مى‌کند که موجودات ریز تحت نیروهاى پیوستگى هستند، در حالى که موجودات بزرگ تحت قوانین جاذبه قرار داردند. بونر نشان مى‌دهد که اندازه، نیروى محرکه در زیست شناسى است و تمام جنبه‌هاى یک موجود زنده از شکل ظاهر تا حرکت و سرعت و صدا و حتى سازمان بندى اجتماعى او را تعیین مى‌کند. او نشان مى‌دهد که اندازه واقعا اهمیت دارد. از باکترى کوچک تا نهنگ آبى رنگ در اقیانوسها، زیرا شکل و کارکرد جاندار زنده را تعیین مى‌کند. او نشان مى‌دهد که تغییر در اندازه جانور نتیجه تغییر در شکل جانور نیست. او مى‌گوید که اندازه ۵ سیماى مهم زیست شناسى را تعیین مى‌کند که عبارتند از: قدرت سطح بدن، پیچیدگى، میزان متابولیسم، و وفور ارگانیسم.
کتاب براى خوانندگان عمومى و به زبان ساده نوشته شده است ولى زیست شناسان و دست اندرکاران پزشکى استفاده عمیق ترى از آن مى‌برند. نمودارهاى متعدد کتاب فهم مسایل زیست شناسى را بسیار آسان‌تر کرده است.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1390-09-29 10:36
با درود و سپاس.
خواهشمندم به بخش کتاب شناخت بیشتر بپردازید و کتابهایی با چاپ جدید بهمراه آدرس دقیق نویسنده و انتشارات معرفی کنید تا بتوانیم از کتابفروشی ها تهیه کنیم.
بعنوان مثال، پست حاضر کاملا در خور و مناسب است. امیدوارم بتوانم این کتاب را تهیه کنم
البته اگر در حوزه های ادبیات و فلسفه و شاهنامه هم کتابهای مناسب معرفی کنید سپاسگزار خواهم شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید