جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ كتاب «پندهای شاهنامه» به چاپ سوم رسید

کتاب‌

كتاب «پندهای شاهنامه» به چاپ سوم رسید

به نام خدا

شاهنامه بیانگر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است و فردوسی گزارش‌گر صادق این تاریخ كه با دلسوزی و بردباری این تاریخ را به نظم درآورده است. شاهنامه سرگذشت ملتی است كه با عبور از هزاره‌های تاریخی راه تمدن را طی نموده است و با تشكیل دولت های هزار ساله زندگی كرده است. شاهنامه روایت تاریخ به نظم درآمده ملت و كشوری است كه نام اِران – آریان – ایران، سرزمین آزادگان را برخود نهاده‌اند.

آنچه در بالا آمده برگرفته از سرآغاز كتاب پندهای شاهنامه تهیه شده توسط آقای محمد رسولی می‌باشد. كتاب پندهای شاهنامه در روزهای اخیر به چاپ سوم رسید و چاپ سوم این كتاب توسط نشر سمرقند منتشر گردید.

 

چاپ نخست این كتاب در بهار 1390 و چاپ دوم در پائیز همان سال و اینك در پائیز سال جاری (1391) چاپ سوم كتاب مذكور با شمارگان 2000 نسخه روانه بازار شد. استقبال به عمل آمده از این كتاب كه آن را در زمان به نسبت كوتاهی به چاپ سوم رسانده در وهله نخست نشانگر علاقۀ هم‌میهنان به شاهنامه و فرهنگ خودی است و در وهله‌ی دوم محتویات كتاب است.باید گفت در این كتاب اشعار پند گونه شاهنامه در هشت عنوان و فصل جدا آمده است كه عبارتند از :
پند و اندرزهای خداشناسی، دنیا ( گیتی ) ، ستایش عقل و خرد ،تربیتی و اخلاقی ، پند و اندرز درباب زنان ، دادگری- اندرز درباره‌ی فرزند و راستی .
 
نویسنده با بررسی كامل و مطالعۀ دقیق شاهنامه سترگ، هربیتی را كه مناسب هریك از عنوان های مذكور بوده است یك جا گرد آورده است و آنگاه بر سر آغاز هریك از این بخش ها توضیحی كوتاه آورده است.

چنانكه در آغاز فصل اول كه اندرزهای خداشناسی می باشد نوشته است:
یافته های تاریخی نشانگر آن است كه ایرانیان ازگاه كهن به نیروی مانای جاویدان كه همیشگی هست باور داشته‌اند یعنی خداوند یكتا را می‌شناخته‌اند و او را نیایش می‌كرده‌اند. این ثابت شده و قطعی هست كه ایرانیان هرگز بت نپرستیدند، چنان كه هرگز برده‌داری هم نكردند.

در ابتدای بخش «راستی» هم آورده است: شاهنامه ما را به راستی و درستی فرا می‌خواند. نخستین بهره‌مند از راستی و راست گوئی خود فرد راستگو است. علم و دانش و تجربه بشری نیز ثابت كرده است كه پیروزی و بهروزی در راستی است. راستی و راست گوئی موافق و همراه با جریان طبیعت و هنجار هستی است. دروغ در مخالفت با هنجار هستی است. از همین رو است كه وقتی دروغ گفته می‌شود و ناراستی بوجود می‌آید نظم و سامان هستی دچار آشفتگی می شود.

كتاب پندهای شاهنامه در 160 رویه می باشد و قابل تهیه از كتاب فروشی های معتبر هست.

دیدگاه‌ها   

+1 #2 Guest 1391-08-20 13:27
سپاس از تارنماي ايران بوم،كتاب خوبي هست.
نقل قول کردن
+1 #1 Guest 1391-08-20 13:18
با سپاس از تارنماي خوب ايرانبوم. كتاب پندهاي شاهنامه كتاب ارزنده و زيبنده ي هر خانواده ي ايراني هست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه