شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ انتشار جلد نخست از مجموعۀ «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» از سوی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی

کتاب‌

انتشار جلد نخست از مجموعۀ «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» از سوی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی

جلد نخست از مجموعه «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» بزودی از سوی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر می‌شود. این مجموعه براساس نیازسنجی مرکز قرار است در هشت یا 10 جلد تدوین شود.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Air Jordan Release Dates 2020

بهاره بادافراس درباره کتاب‌های جدید مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: نخستین جلد از مجموعه کتاب‌های‌ «دانشنامه فرهنگ مردم ایران» زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی به‌زودی منتشر می‌شود. این مجموعه قرار است در مجموعه‌ای هشت یا 10 جلدی براساس نیازسنجی مرکز گردآوری شود.

مدیر اجرایی بخش انتشارات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی، کتاب‌هایی را به‌تازگی منتشر کرده است و کتاب‌های دیگری را نیز در دست چاپ، ویرایش، گردآوری و ترجمه دارد. مجموعه کتاب‌های «تاریخ ایران» در 14 جلد که چهار جلد آن درباره تاریخ پیش از ورود اسلام و 10 جلد دیگر آن نیز به تاریخ ایران پس از ورود اسلام می‌پردازد، بزودی برای انتشار آماده می‌شوند.

چاپ «مجموعه مقاله‌های زنده‌یاد منوچهر مرتضوی» از دیگر برنامه‌های این مرکز به‌شمار می‌رود. همچنین مجموعه مقاله‌های آذرتاش آذرنوش در سه جلد با نام «ادبیات عرب» که تدوین دو جلد آن به‌پایان رسیده و جلد دیگر آن در دست گردآوری است نیز به‌زودی زیر چاپ خواهند رفت.

از مجموعه ترجمه‌های مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، کتاب «منابع مکتوب دین زردشتی» نوشته «مری بویس» به‌دست شیما جعفری به فارسی برگردان شده است و به‌زودی چاپ می‌شود. جلد دوازدهم «فهرست‌واره کتاب‌های فارسی» و جلد سوم «فهرست نسخه‌های عکسی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» هر دو به‌کوشش احمد منزوی به‌زودی زیرچاپ می‌روند. کتاب «انسان و فرهنگ» مجموعه مقاله‌های زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب نیز در حال ویرایش است.

مدیر اجرایی بخش انتشارات دایره‌المعارف بزرگ اسلامی درباره دیگر کتاب‌های در دست انتشار این مرکز گفت: جلد دوم «نامنامه ایلات و عشایر» به همت منوچهر ستوده گردآوری و به کوشش خورشید مومنی تنظیم و به دست ویراستار سپرده شده است. جلد نهم «فهرست مقالات فارسی» نیز در حال صفحه‌آرایی است. گردآوری این کتاب که تا پیش از این از سوی زنده‌یاد ایرج افشار انجام می‌شد را هم‌اینک ایران‌ناز کاشیان برعهده دارد و جلدهای دهم و یازدهم آن نیز از کتاب‌های در دست تدوین مرکز است.

بادافراس ادامه داد: بازچاپ چهارم «شاهنامه فردوسی و یادداشت‌ها» (11 جلد) به‌کوشش جلال خالقی مطلق و همکاران وی در دفترهای ششم و هفتم، محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی نیز به‌زودی منتشر خواهند شد.

وی بیان کرد: کتاب دو جلدی «مقدمات زبان سانسکریت» به‌کوشش حسن رضایی باغ‌بیدی که جلد نخست آن پیش از این در سال 1384 منتشر شده بود، اکنون در یک جلد، همراه با تغییرات و متن کامل آن منتشر و در بازار کتاب عرضه شده است. کتاب «شیوه‌نامه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» با هدف راهنمایی پژوهشگران در راستای تالیف مقاله و کتاب برای این مرکز و همچنین کتاب «حافظ (زندگی و اندیشه)» زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی از دیگر کتاب‌های منتشر شده از سوی این مرکز به‌شمار می‌روند.

 

منبع: تارنمای دائره‌المعارف بزرگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید