جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ تاریخ معاصر انهدام60 درصد توان دریایی دشمن درعملیات مروارید

تاریخ معاصر

انهدام60 درصد توان دریایی دشمن درعملیات مروارید

برگرفته از روزنامه اطلاعات

ناخدایکم هوشنگ صمدی با اشاره به این که هفتم آذرماه 59 روز بالندگی نیروی دریایی ارتش است، می گوید: انجام عملیات در میان خلیج‌فارس و انهدام 60 درصد از نیروی دریایی عراق به همراه جنگنده‌های آنها چنان حماسه‌ای ماندگار به وجود آورد که هیچگاه از یادها نمی‌رود.

به گزارش تارنمای ساجد، ناخدایکم «هوشنگ صمدی» از فرماندهان گردان تکاوران نیروی دریایی در دفاع از خرمشهر، عملیات بیت‌المقدس و یکی از هدایت‌کنندگان یگان‌ها در عملیات مروارید در سکوهای البکر و الامیه عراق در مورد چگونگی انجام «عملیات مروارید» در سکوهای «البکر» و «الامیه» اظهار داشت: هفتم آذرماه 59 روز بالندگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است چرا که برای حفظ سیادت دریایی و باز گذاشتن راه‌های آبی کشور رشادت‌هایی بی‌نظیر از خود نشان داد.

وی با تشریح چگونگی «عملیات مروارید» گفت: از ابتدای درگیری با دشمن بعثی، نیروی دریایی ما با استقرار کامل نیروهای خود در منطقه شمالی خلیج فارس تکاوران خود را در خرمشهر و شناورهایی در شمال خلیج‌فارس از جمله؛ جزایر خارک، ابوموسی، عبدالله و بندر امام مستقر کرد، این کار برای حفاظت از منافع کشورمان و محروم کردن دشمن از داشتن راه‌های دریایی در خلیج فارس صورت گرفت.

*انهدام سکوهای «البکر» و «الامیه»

ناخدا یکم صمدی در ادامه افزود: قبل از شکل‌گیری «عملیات مروارید» عملیات‌های متعددی با نام «اشکان» و «شهید صفری» بر روی سکوهای نفتی «البکر» و «الامیه» عراق انجام شد که در این عملیات‌ها اقتصاد نفتی عراق از کار افتاد.

وی تصریح کرد: 80 درصد صادرات نفت عراق از سکوهای «البکر» و «الامیه» صادر می‌شد که با انهدام آنها عراق عملاً دیگر برای صادرات نفت خود با مشکل مواجه شد و به همین دلیل دستگاه‌‌های مخابراتی استراق سمع و رادارهای کشف راه‌های دریایی و سطحی خود را در این مناطق کار گذاشته بود تا بتواند بر نیروی دریایی ما اشراف اطلاعاتی داشته باشد.

به گفته صمدی عراق علاوه بر استقرار دستگاه‌های مخابراتی توانست شناورهایی به دور از دید نیروی دریایی ما در منطقه خلیج فارس مستقر کند.

نیروی دریایی ايران با اشراف کامل بر این موضوع و به منظور از بین‌ بردن سکوهای نفتی عراق اجرای کامل این طرح را در دستور کار خود قرار داد.

* 1250 کیلو مواد منفجره

وی ادامه داد: هر چند در دو ماه اول جنگ و با انجام عملیات «اشکان» موفق شدیم تأسیسات نفتی «البکر» و «الامیه» عراق که خیلی مجهز بودند را منهدم کنیم و به آنها صدمه بزنیم، اما از کار افتادگی آن سکوها در حد نیاز نبود و باید طرحی با قدرت بالاتری برای نابودی بیشتر آنها صورت می‌گرفت؛ بدین منظور عملیات «شهید صفری» با قدرت و انسجام بالاتری انجام شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: در این عملیات تکاوران نیروی دریایی با استفاده از موشک‌انداز به هر دو سوی سکو حمله کردند و همه پرسنل آن را کشته و به اسارت خود در آوردند.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش با بیان این که برای انهدام هر یک از تأسیسات نفتی البکر و الامیه 1250 کیلو مواد منفجره به کار رفته است، گفت: 12 تکاور پس از پاک‌سازی هر دو سکو به مدت 48 ساعت کار خرج‌گذاری بر روی سکوها را انجام دادند و با هماهنگی شناورها 11 نفر از نیروها از محل انفجار خارج شده و تنها یک نفر که مسئول انفجار سکوها بود برای اتصال فتیله انفجار بر روی سکو حضور داشت که آن فرد هم می‌توانست به وسیله هلی‌کوپتر موفق به فرار از منطقه انفجاری شود.

* عملیات مروارید بعد از 66 روز از جنگ تحمیلی

وی در ادامه اظهار داشت: در «عملیات مروارید» مدت زمان به گونه‌ای طراحی شده بود تا تکاور و هلی‌کوپتر بتوانند از منطقه دور شده و در یک لحظه هر دو سکو منفجر شوند؛ اما موج انفجار به گونه‌ای بود که عکاس و فیلم‌بردار داخل هلی‌کوپتر به داخل هلی‌کوپتر پرت شده و موفق به تصویربرداری از صحنه این انفجارها نشدند.

ناخدا یکم صمدی یادآور شد: «عملیات مروارید» پس از 66 روز از جنگ تحمیلی و در ششم آذرماه 59 انجام شد و تا ساعت 9 صبح هفتم آذر ماه 59 تا انهدام کامل سکوهای «البکر» و «الامیه» ادامه یافت.

وی در خصوص نامگذاری «مروارید» برای این عملیات دریایی، گفت: انجام عملیات در میان خلیج‌فارس و انهدام 60 درصد از نیروی دریایی عراق به همراه جنگنده‌های آنها چنان حماسه‌ای ماندگار به وجود آورد که هیچگاه از یادها نمی‌رود؛ در این عملیات عراقی‌ها تا «ام‌القصر» عقب رفتند و تا آخرین روز جنگ جرأت جلونشینی به خود ندادند و این پیروزی صیانت دریایی مهمی برای ایران محسوب می‌شد که از آن به عنوان «مروارید» نام می‌بریم.

این فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که پس از اجرای عملیات مروارید هیچ کشتی با هیچ پرچمی نمی‌توانست از عراق خارج شود، گفت: حرکت کشتی‌ها به سمت عراق و بالعکس به گونه‌ای بسته شد که عراقی‌ها با استفاده از بندر «عقبه» و خاک «کویت» پشتیبانی‌های لازم را دریافت می‌کردند.

صمدی با اشاره به چگونگی انهدام «ناوچه پیکان» در این عملیات گفت: «ناوچه پیکان» به همراه شماری از پرسنل خود از سکوی البکر عراق در حالی که دو ناوچه دیگر محافظش بودند، جدا شد اما در اثر غافلگیر شدن توسط ناوچه عراقی و شلیک 5 فروند موشک، ناوچه پیکان به همراه نیروهای فداکار و قهرمانش در خلیج‌فارس غرق شد؛ تعدادی از شهدای «ناوچه پیکان» توسط بالگردها جمع‌آوری شدند و در این میان یک سرگرد عراقی به دست نیروهای ما به اسارت گرفته شد.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی در عملیات مروارید با بیان این که این عملیات با کوچک‌ترین اتلاف وقت انجام شد، خاطرنشان کرد: در همان لحظه ورود به سکوهای البکر و الامیه پرچم ایران به اهتزاز درآمد و کارهای مقدماتی برای نابودی کامل سکوها به خوبی شکل گرفت.

حضور شایسته و به موقع خلبانان نیروی هوایی که شناورهای دشمنان را مورد هدف قرار می‌دادند در این جامورد تقدیر است.

وی در پایان با ذکر خاطره‌ای از این روز به یاد ماندنی گفت: در پایگاه دریایی بوشهر همه نیروها به همراه مقامات کشوری و لشکری در انتظار ناوچه پیکان بودیم تا با استقبال صمیمانه، از رزم‌آورانش تبریک و تشکر کنیم و حتی دامی را مهیا کرده‌ بودیم تا برای سلامتی و موفقیت رزمندگان قربانی کنیم، اما با شنیدن خبر شهادت دوستان و همرزمان دلمان گرفت و شادی‌مان با غم از دست دادن همرزمان شجاعمان عجین شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه