شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گفتگو هوشنگ مرادی کرمانی: سینما وام‌دار ادبیات است

هوشنگ مرادی کرمانی: سینما وام‌دار ادبیات است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نویسنده روز یکشنبه 12 آبان‌ماه، در نشست ویژه همایش ملی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیام نور بجنورد، گفت: ادبیات مادر فیلم‌های داستانی جهان است و سینما از داستان‌ها و ادبیات بهره می‌گیرد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Orange FX5725 For Sale - adidas gauntlet 2019 schedule silver - 2021 Nasa x adidas Originals ZX 2K Boost White/Grey

او در ادامه بیان کرد: سینما پدیده‌ای است که قبل از ادبیات رونق داشت و قدمت آن به 5000 سال قبل برمی‌گردد. انسان‌های اولیه نقاشی‌هایی بر دیواره غارها حک کرده‌اند و با روشن کردن آتش تصاویری را بر روی دیواره غارها به حرکت درمی‌آوردند و این نشانگر این است که تصویرگری پیش از ادبیات در کار بوده است.

مرادی کرمانی گفت: از بقایای شهر سوخته، جامی کشف شده که عکس بزی بر روی آن است که به صورت در حال دویدن می‌نماید و این در سینما نوعی انیمیشن و پویانمایی است که نشانه قدمت سینماست.

او در ادامه گفت: سناریو قصه‌ای است که می‌شود از روی آن عکس گرفت. عده‌ای از نویسندگان معتقدند اگر قرار است از روی داستان آن‌ها فیلمی ساخته شود، باید عین داستان در آن بدون کمی و کاستی نمایان شود و این غیرممکن است. در سینما گاهی زمان آن‌قدر مناسب نیست که بتوان همه ابعاد یک داستان را در آن گنجاند و به دلیل زمان و موقعیت فکری، کارگردان مجبور می‌شود در یک آفریده ذهنی و فکری که نتیجه سال‌ها تلاش شبانه‌روزی یک نویسنده است، از سانسور استفاده کند.

او سپس اظهار کرد: یک‌سری تفاوت‌ها بین سینما و ادبیات وجود دارد. در سینما و با در اختیار گذاشتن تصویر و حرکات در اختیار مخاطب، نصف مغز تعطیل می‌شود و تخیل و تصویرسازی فرد بیننده مطابق تصاویری که نشان داده می‌شود، چیده می‌شود، اما در ادبیات این‌گونه نیست و خواننده می‌تواند آن‌گونه که تصور می‌کند و در ذهن دارد، مسأله‌ای را پرورش دهد.

مرادی کرمانی بیان کرد: صحنه‌هایی در یک داستان وجود دارد که به تصویر کشیدن آن‌ها غیرممکن است و آن‌ها را فقط با ابعاد درونی و معنوی خود می‌توان حس و تجربه کرد. در ادبیات همذات‌پنداری اتفاق می‌افتد، اما سینما در تصاویری که نشان داده می‌شود، خلاصه خواهد شد.

او همچنین گفت: یک نویسنده می‌تواند با نوشتن، تمام تاریخ یک ملت را در آثار خود ثبت کند و حافظ فرهنگ و تمدن خود و ملت خود باشد، جان‌بخشی و حس و عاطفه بخشیدن به اجسام بی‌جان فقط در ادبیات ممکن می‌شود.

این نویسنده افزود: گستردگی سینما در بین عموم غیرقابل انکار است. هزینه‌ای که برای تولید یک فیلم می‌شود، بسیار بیش‌تر از آن‌ چیزی است که بتوان برآورد کرد، اما در ادبیات این‌گونه نیست و ادبیات دچار دست‌خوش و تغییر قابل توجهی نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید