جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گفتگو وقتی متخلف زاری می‌کند... تاکید قباد شیوا بر تصویب قانون حق نشر (کپی‌رایت)

وقتی متخلف زاری می‌کند... تاکید قباد شیوا بر تصویب قانون حق نشر (کپی‌رایت)

قباد شیوا می‌گوید باید قانون کپی‌رایت در مجلس تصویب شود تا آثار هنرمندان هنرهای تجسمی کپی نشوند. این هنرمند با موارد بسیاری رو به رو شده است که یا آثارش کپی شده و یا از بخش‌هایی از آن استفاده شده است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

قباد شیوا - گرافیست پیشکسوت - در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی کپی آثار هنرهای تجسمی اظهار کرد:‌ در ایران قانون کپی‌رایت وجود ندارد و طبعا اصل جلوگیری از کپی‌رایت در هیچ شاخه‌ی هنری اعمال نمی‌شود و این درباره‌ی هنرهای تجسمی هم صدق می‌کند.


او افزود: من اکنون بسیاری از کارهای خود را می‌بینم که کپی شده‌اند و نیمی از آن‌ها در آگهی‌های تبلیغاتی، نیمی از آن‌ها در بیلبوردها و... قرار گرفته‌اند و من در مقابل آن‌ها هیچ کاری هم نمی‌توانم بکنم. حدود یک سال پیش سازمان زیباسازی شهرداری تهران پوستری منتشر کرده بود که یکی از آثار من در ابعادی بسیار کوچک زیر این پوستر قرار گرفته بود. در آن زمان یکی از همکارانم اثر را به من نشان داد و موضوع را پیگیری کرد و بعد معلوم شد که یکی از طراحان سازمان زیباسازی شهرداری تهران اثر را کپی کرده است و خانمی که این کار را کرده بود به ما گفت که لطفا این مسئله را به سازمان اعلام نکنید چون با این کار جلوی کار مرا می‌گیرند و مرا از سازمان اخراج خواهند کرد. در نتیجه تا زمانی که قانون کپی‌رایت در کشور اجرا نشود هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. چون می‌بینیم ممکن است که در صورت اقدام کردن هم فرد متخلف با گریه و زاری مانع از پیگیری کار ما شود.


این هنرمند گرافیست اضافه کرد: چندی پیش پوستری را برای دبیری کشیده بودم که این پوستر یک خروس را نشان می‌داد، بعد از آن بارها دیدم که از این تصویر برای پوسترهای دیگری مانند پوستر نمایشی در تئاتر استفاده شده است. لازم به ذکر است که آثار من در سایت شخصی خودم هم قرار دارد، در نتیجه به راحتی می‌توان بخش‌های مختلفی از آن‌ها را قیچی و استفاده کرد.


او در پاسخ به این سوال که در برابر وعده معاون هنری وزارت ارشاد مبنی بر رسیدگی موردی بر کپی آثار تجسمی چه خواهد کرد، گفت: از نظر من تنها راه جلوگیری از کپی آثار به تصویب رساندن قانون کپی‌رایت در مجلس شورای اسلامی است، چون فقط در این شرایط ممکن است جلوی کپی آثار گرفته شود چون بر مبنای این قانون هر کسی می‌تواند شکایت کند و به کارش رسیدگی شود؛ این در حالی است که اگر به این موضوع به صورت خصوصی رسیدگی شود فقط در حد حرف باقی خواهد ماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید