سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها گزارش تصويری ایران دورت بگردم - دالامپربهشت گمشده

ایران دورت بگردم - دالامپربهشت گمشده

عکس و گزارش: محمد جهان‌آبادی

روستای ییلاقی سوله دوگل از توابع بخش سیلوانه شهرستان ارومیه و در 57 کیلومتری شهر ارومیه قرار گرفته است. از شرق به روستای گل‌بهی و از غرب به دشت سیلوانه محدود می‌شود. روستای سوله‌دوگل اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد وبهار و تابستان آن بسیار دلپذیر و مطبوع و پاییز و زمستان‌ آن بسیار سرد می باشد تا به آنجا که ارتباط مردم روستا به علت بارش برف با نقاط دیگر به مدت چند ماه بسته است. روستای سوله‌دوگل ناحیه‌ای ییلاقی است و در گذشته اتراق گاه عشایر کُرد منطقه بوده است که به مرور به روستا تبدیل شده است. قدمت این روستا به اواخر دوره قاجاریه مربوط می‌شود. مردم روستای سوله‌دوگل به زبان کردی و با لهجه بادینی سخن می‌گویند. مردم روستا مسلمان و پیرو مذهب شافعی هستند.مردم روستای سوله ‌دوگل به فعالیت‌های زراعی و دامداری اشتغال دارند. کشت اراضی در این روستا به دو طریق آبی و دیم صورت می‌گیرد. دامداری نیز به دلیل شرایط مساعد اقلیمی و همچنین به دلیل چراگاه‌های مناسب از رونق خاصی برخوردار است. مهم‌ترین محصولات زراعی روستای سوله‌دوگل گندم و جو است و گوشت و دیگر، فرآورده‌های لبنی به‌ویژه پنیر و کره نیز، محصولات دامی آن را تشکیل می‌دهد. روستای سوله‌دوگل دارای طبیعتی بکر و دل‌انگیز و آب و هوایی مطبوع با چشم‌اندازهای بی‌نظیر است. در اطراف و داخل روستا، درختان بلند تبریزی، قامت برافراشته و جلوه‌ای ویژه به روستا بخشیده‌‌اند.

همچنین در دامنۀ کوه‌های دالامپر،‌ در اطراف روستا، دو مخزن آب دریاچه مانند مشاهده می‌شود که به سرگرعام شیخ و سرگر‌ بنپول (بنچول) معروفند. این دو مخزن آب باعث سرسبزی و طراوت نواحی پیرامون گردیده است.

پوشاک مردان روستای سوله دوگل شامل سربند و کلاه، جلیقه، پیراهن، کت، ملکی شال، شلوار کردی، چوخا و پانتول و گیوه می‌باشد. زنان نیز اغلب از لباس‌هایی با رنگ‌های شاد و روشن، که طرح‌های زیبایی دارند استفاده می‌کنند. پوشش زنان شامل سربند (دستمال کلاغی)، روسری، سخمه، یَل (نوعی کت از جنس مخمل که حاشیه‌های آن زری‌دوزی شده و سطح آن با سکه و زیورآلات زیبا آراسته گردیده است)، نوعی پیراهن‌های بلند پرچین که اغلب گلدار و طرحدار هستند، همراه با شال کمر و تنبان (نوعی شلوار از جنس حریر که همانند شلوار مردان بالای آن فراخ و دمپای آن تنگ است)، گیوه و سایر پوشش‌های زنانه استدسترسی: روستای سوله‌دوگل از طریق روستای گل‌بهی، همچنین شهر سیلوانه قابل دسترسی است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید