شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز یاددداشت - فغان زجغد جنگ و مرغوای او

یاددداشت - فغان زجغد جنگ و مرغوای او

دکتر هوشنگ طالع

فغان  زجغد جنگ و مرغوای او / که تا ابد بریده باد نای او
                                                                 ( استاد ملک اشعرای بهار )

بانو هیلاری کلینتون در زندگی‌نامه‌ی خود که به تازه‌گی در آمریکا به چاپ رسیده است، ضمن اشاره به مسایل گوناگون، خستو شده است ( اعتراف کرده است ) که رای مثبت وی در سال 2003 درسنای آمریکا به اقدام نظامی این کشور علیه عراق، اشتباه بوده است
وزیر امور خارجه‌ی پیشین آمریکا می‌افزاید که به خاطر دادن این رای پشیمان است. وی می‌نویسد : ‌«من تنها کسی نبودم که این اشتباه را مرتکب شدم. آن زمان گمان می‌کردم که نیت من خیر است و بهترین تصمیم را گرفته ام».
می‌دانیم که آمریکا در سال 2003 میلادی به بهانه‌ی وجود جنگ‌افزارهای کشتارجمعی در عراق، این کشور را مورد تهاجم نظامی گسترده قرار داد که بر اثر آن ده‌ها هزارتن کشته شدند و میلیون‌‌‌‌‌ها تن آواره گردیدند و کشور به ویرانه‌ای تبدیل گردید. هم‌امروز نیز پس از گذشت بیش از دهسال از یورش نظامی آمریکا، مردم این سرزمین از پی‌امدهای این جنگ رنج می‌برند و کشور در این       یازده سال، لحظه‌ای روی آرامش به خود ندیده است و هنوز نیز جوی خون در این سرزمین جاری است.
‌هم‌زمان با انتشار زندگی نامه‌ی بانو هیلاری کلینتون، خانم سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک حسین اوباما رییس جمهور آمریکا اعلام کرد : «آمریکا حمایت های خود را از مخالفان در سوریه بیش‌تر کرده است و جنگ آفزارهای کشنده و غیر کشنده به آنان ارائه می‌دهد». وی در پاسخ به گونه‌ی جنگ‌افزارها گفت : «‌ما در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که بتوانیم تمام کمک‌های خود را تشریح کنیم ؛ اما همان گونه که در گذشته نیز گفته بودیم، ما کمک های نظامی و غیر نظامی به مخالفان سوری ارائه می‌دهیم».
بر پایه‌ی آگاهی‌های موجود، تا کنون بیش از 170 هزارتن در درگیری های انجام شده از سوی مزدوران مورد حمایت آمریکا ( و نیز چاکران آمریکا : اعضای اتحادیه‌ی ناتو، کشورهای عرب زبان و ترکیه )‌ در این سرزمین کشته شده اند و نیمی از کشور،  به تمامی ویران گردیده است و چند میلیون تن، ناچار از ترک سرزمین پدری خود شده اند.
شاید چند سال بعد نیز خانم سوزان رایس هم زیر بار «نیش وجدان»‌ به جنایت های خود اعتراف کند ؛ اما پرسش این جاست که به جنایت‌های این دو بانو و دیگر سران کشوری و لشگری آمریکا و چاکران غربی ـ عربی وی ونیر اعضای سازمان «خون و جنایت» ناتو و... کی و کجا رسیدگی خواهد شد.
به امید روزی که سرود «آشتی» جایگزین «‌مرغوای جغد جنگ»‌ گردد و ملت‌های جهان بتوانند با نابود سازی جنگ افزارهای کشتارجمعی و به محاکمه کشاندن و پادافره دادن جنایت‌کاران جنگی و نیز عاملان جنایت علیه بشریت، صلح و آشتی را جایگزین جنگ و کشتار نمایند. ایدون باد.

یک‌شنبه، هژدهم خردادماه 1393
 هوشنگ طالع 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید