پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست خانه تازه‌ها نگاه روز فروپاشی «یورو» شتاب بیشتری می‌گیرد

فروپاشی «یورو» شتاب بیشتری می‌گیرد

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 75، فروردین و اردیبهشت 1392، صفحه 29

بحران مالی قبرس به عنوان یکی دیگر از اعضای بحران‌زدهٔ اتحادیهٔ پولی «یورو» بر ژرفای گرفتاری‌های غیر قابل حل این اتحادیه؛ و در نتیجه اتحادیهٔ اروپا افزود.

در آغاز بحران‌های مالی قبرس، گمان‌ها بر این بود  که با مبلغ کمی می‌توان بر این بحران فایق آمد. اما سپس نشان داده شد که قبرس برای رهایی از بحران به میلیاردها دلار دیگر نیازمند است.

مساله مهم در بحران مالی قبرس، نقض امنیت سپرده‌های بانکی است. چند سالی است که تبلیغات گسترده که درباره سرمایه‌گذاری در این جزیره و در نتیجه راهیابی به اتحادیهٔ پولی «یورو» و اتحادیهٔ اروپا در جریان بود، میلیاردها دلار پول، به ویژه از سوی پولدارهای روسیه به بانکهای این کشور سرازیر شد. البته سهم خروج سرمایه از ایران به گونه خرید خانه و آپارتمان و نیز سپرده‌گذاری در بانکهای این کشور، بسیار چشمگیر است. صاحبان سرمایه در ایران که باید آنان را به جای سرمایه‌دار «سرمایه‌خوار» نامید با درآمدهای نامشروع از دلالی و شرکت در معاملات نامشروع و نیز گرفتن وام از بانکها به بهانهٔ سرمایه‌گذاری‌های عمرانی پس از ناکامی در امارات و از دست دادن بخشی از دارایی‌های خود، متوجه قبرس شدند. در این میان حتا افراد طبقهٔ متوسط که دستی بر آتش درآمدهای نامشروع داشتند و دارند، اقدام به خرید کاشانه (آپارتمان) و گشایش حساب سپرده بانکی در جزیرهٔ قبرس کردند.

در این میان بستن مالیات سنگین به سپرده‌های بالای یک صدهزار یورو، افزون بر آن که بخشی از دارایی‌های غارت‌شده را نصیب حکومت و بانکهای قبرس کرد، امنیت سپرده‌گذاری در اتحادیهٔ پولی «یورو» را سخت به خطر انداخت. این امر باعث شد که بسیاری از صاحبان سرمایه به فکر بیرون کشیدن سپرده‌های خود از اتحادیه یورو افتادند که نتایج قابل دیدی نیز به‌جای گذارد و خواهد گذارد.

بر اثر برنامه‌های مالیاتی دولت سوسیالیست فرانسه، بسیاری از سرمایه‌داران، به تابعیت کشورهای دیگر به ویژه فدراسیون روسیه در آمدند و اقدام اخیر دولت قبرس در راستای بستن مالیات سنگین بر سپرده‌های بانکی از یک صدهزار یورو به بالا ، این روند را تقویت کرد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر ، اعلام موجودیت حزب مخالف واحد پولی یورو  در آلمان، نشانهٔ دیگری از روند شتاب‌آمیز فروپاشی اتحادیه یورو می‌باشد. حزب نوبنیاد گزینهٔ دیگر برای آلمان (AFD Alternative Fuer Deutechland) شعار خود را بازگشت به پول ملی پیشین آلمان یعنی « دویچ مارک» قرار داده است.

بحران مالی بیسر و صدای هلند که تا چندی پیش در کنار آلمان به عنوان موتور محرکهٔ اتحادیه یورو به شمار می‌رفت، بر ژرفای بحران این اتحادیه افزوده است. بحران هلند با سقوط شدید بهای ملک و در نتیجه رکود صنعت ساختمان خود را نشان داد. امروزه در هلند به هر کجا نگاه کنید، تابلوی« به فروش میرسد» به چشم می‌خورد، از خانه و مغازه گرفته تا کارگاه و مزرعه .

انتخابات پیش روی آلمان می‌تواند فضای اتحادیه یورو و در نتیجه اتحادیهٔ اروپا را تیره‌تر کند. در صورت سقوط حکومت دراز مدت «آنجلا مرکل» که مدافع سرسخت اتحادیهٔ پولی یورو به شمار می‌رود، ابعاد بحران افزایش می‌یابد و روند فروپاشی اتحادیهٔ پولی یورو را شتاب خواهد یافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید