سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری آشنایی با غار دربند - سمنان

گردشگری

آشنایی با غار دربند - سمنان

برگرفته از همشهری آنلاین

غار دربند مهدیشهر جاذبه‌ای گردشگری با قدمتی معادل ۱۲۰ میلیون سال متعلق به دوره کرتاسه از دوران سوم زمین شناسی سوم،‌ جزء غارهای آهکی با توده‌ای سفید خاکستری چرکدار و با شکل عمومی بیضوی است.
غار دربند یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است که در ۲ کیلومتری شمال منطقه گردشگری دربند واقع در شهر مهدیشهر، مرکز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان قرار گرفته‌است.

غار دربند مهدیشهر به علت نزدیکی به مهدیشهر و قریه دربند محل سکونت و اختفا بوده و افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری پیرامون طول غار، کشف آثار قدیمی و نوع تشکیل غار در بین بومیان منطقه رواج دارد.

تنها آثار به دست آمده مورد تائید تکه‌های شکسته ظروف سفالی است که قدیمی‌ترین آن‌ها متعلق به هزاره اول و طی گمانه زنی‌های باستان شناسان در سال 90 درون غار به دست آمده است.

این غار در دامنه جنوبی کوه لهرد در ارتفاع دو هزار و 58 متری از سطح دریا واقع شده است، طول غار 114 متر و عرض آن از 2.20 تا 30.58 متر متفاوت است. ارتفاع سقت تا کف در کمترین نقطه برابر 2.40 و در بلندترین نقطه برابر 25 متر است.

برای دسترسی به این غار زیبا تنها یک راه وجود دارد. بعد از عبور از مهدیشهر و سپری کردن حدود دو کیلومتر به سمت شهمیرزاد در سمت چپ جاده ای به سمت شمال کوهی وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی غار تاریخی دربند خودنمایی می کند.

پس از طی کردن جاده خاکی که به سمت شمال در دامنه کوه ایجاد شده است باید از پله ها بالا بروید تا به دهانه ورودی غار برسید. در ابتدا دالان ورودی است که 14 متر طول دارد و سپس به درب ورودی می رسید. فاصله انتهای غار از درب حدود 100 متر و عرض آن هفت تا 30 متر و ارتفاع آن از دو تا 25 متر متغیر است.

 

چکیده‌های عظیم در ردیف های منظم پشت سر یکدیگر قرار گرفته‌اند و ارتفاع هر کدام از آن ها از چهار تا 14 متر متغیر است. پس از طی حدود 70 متر روبروی شما یکی از بلندترین چکیده های غار با ارتفاعی برابر 14.48 متر قرار دارد. روبروی شما نیز دیواری آهکی قرار دارد که طول آن ده متر، ضخامت آن 75 سانتی متر تا 1.5 متر و ارتفاع از هفت تا 10 متر متغیر است.

این دیورا که به سمت چپ غار تمایل دارد را ادامه دهید از حاشیه حوضچه آب می گذرید تا به قسمت خشک و مسطح انتهای غار می رسید. سطح انتهایی غار کمی لغزنده و کف آن از خاک پوشیده شده است. این غار به علت ستون‌های آهکی عظیم و همچنین سهولت دسترسی پیمایشی یکی از غارهای دیدنی استان سمنان به شمار می‌رود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید