سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری جلوه ای از بهشت در دشت‌های شقایق کالپوش/منطقه ای مستعد برای توسعه همه جانبه

گردشگری

جلوه ای از بهشت در دشت‌های شقایق کالپوش/منطقه ای مستعد برای توسعه همه جانبه

خبرگزاری مهر: جلوه ای بهشت گونه از طبیعت سرخ و آتشین مملو از شقایق هایی که چشم هر بیننده ای را محصور خود می کند، یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی شهرستان میامی در منطقۀ کالپوش است که همه ساله در اردیبهشت ماه رُخ می نماید.

nike air force 1 low uv | adidas jumpsuit womens wide jeans - H02579 - Buy now adidas Y - 3 Y - 3 YOHJI STAR

به گزارش خبرگزاری مهر، دشت شقایق های کالپوش در 140 کیلومتری شمال میامی قرار دارد. دسترسی به آن به گونه ای است که پس از طی 460 کیلومتر از مسیر تهران به مشهد با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جادۀ جاجرم) تغییر مسیر داده و به منطقۀ کالپوش منتهی می شود.

این منطقۀ سرسبز و جنگلی با 14 هزار هکتار جنگل، 30 هزار هکتار مرتع و 34 هزار هکتار مزارع زیر کِشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگلداری، در فصل بهار با دشت های مملو از گل های شقایق، در شهریور ماه با گل های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملّی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است

رویش شقایق ها در دشت های حاصلخیز این منطقه همه ساله هزاران بازدید کننده و تورهای طبیعت گرد را از مناطق مختلف کشور به ویژه تهران، مشهد، بجنورد و گرگان به سوی خود جلب می کند.

گياه شقايق از خانواده (Papaverasea) با گل هاي قرمز، گرز مركزي در گل ها و برگ هاي پهن كنگره دار كه ارتفاع آنها حدود 40 تا 50 سانتي متر خواهد رسيد، يكي از گياهان بسيار زيبا تلقي مي شود. گل هاي آن داراي عمري بسيار كوتاه و گلبرگ هاي آن پايداري كمي برروي كاسبرگ ها دارند. رنگ قرمز پررنگ و حساسيت زياد گلبرگ ها در پرپر شدن از مصاديق و اصطلاحات ادبي بوده كه در متون پارسیان و شعرهاي ايراني به فراواني از آن ذكر شده است.

                                         بیا کوچه را آب و جارو کنیم            کمی شعر تازه بیا رو کنیم
                             بیا تا شقایق در این دشت هست             تنِ زخمی عشق را بو کنیم ...

از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه زمین های زراعی و دامنۀ دشت های زیبای کالپوش به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل های شقایقی است که سرخی آن از دوردست ها قابل مشاهده است. گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل وا دارد.

این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود. واقع شدن در اقلیم نیمه مرطوب از یک سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیمزار) که با کشت گونه های گیاهی مشخص می شود سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه ای برخوردار باشد.

 

 

علاوه بر گونه های زراعی، انواعی از درختچه های جنگلی نیز در منطقه دیده می شود. در این میان دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری در آمده اند.

قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونۀ گردشگری استان در محدودۀ کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقۀ کالپوش و استعداد های بلقوه و خدادای این خطۀ زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.

آنچه این دشت را از دیگر نمونه های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی های بارز آن محسوب می شود، وجود آبشارها، چشمه ها، گونه های درختان جنگلی در این محدوده و نیز مناطق زیبای آبشار حسین آباد، قَشقَلَتِه، سردار بیک، آبشار زو (نام نیک) و غار خواجه قنبر (سُم) در پیرامون آن است که با احداث سد کالپوش در آینده نزدیک شهرت این منطقه را دوچندان خواهد نمود و در کنار هوای دل انگیزش به قطب گردشگری کشور مبدل خواهد ساخت.

رویش شقایق در دشت ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت محسوب می شود و سمپاشی های پی در پی در سال های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است. کمبود زیرساخت ها و تسهیلات رفاهی گردشگران از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر این جاذبۀ ارزشمند بوده که می بایست با معرفی بیشتر، نسبت به جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش نمود.

علاوه بر سفر به دشت شقایق ها، بازدید از کاروانسراهای تاریخی طی مسیر مانند کاروانسرای بدشت، میامی، سپنج (جهان آباد) و موزۀ میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود. می توانید به منظور ایجاد تنوّع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین- گردنۀ خوش ییلاق- شاهرود را انتخاب نمایید تا چشم انداز های زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره نمود و آن را به خاطرات خوب سفر افزود.

بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان العارفین، بایزید بسطامی می تواند از برنامه های سفر شما در بازگشت از منطقۀ کالپوش باشد و طبیعت گردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد.

جاجیم بافی، لاک تراشی، سوزن دوزی و دیگر دستبافته ها از جمله صنایع دستی منطقۀ کالپوش محسوب می شوند که در کنار فرآورده های لبنی و تخمۀ آفتابگردان سوغاتی است که می توان از کالپوش به ارمغان بُرد.

گزارش و عکس از علیرضا اسلام پناه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید