جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری تمدن 10 هزار ساله در انتظار گردشگران- ایلام؛ مهد تاریخ شناسی

گردشگری

تمدن 10 هزار ساله در انتظار گردشگران- ایلام؛ مهد تاریخ شناسی

باز نرم نرمک هنگام سفر و گردش از راه می رسد و ایلام مهد تاریخ شناسی با قدمت 10 ساله و مملو از آثار تاریخی از دورانهای مختلف تاریخ در انتظار گردشگران به سر می برد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه سال نو بسیاری از مردم به سفر و گردش می پردازند و بیشتر هم به مکانهای تاریخی معروف کشور سفر می کنند ولی در این بین در استانهایی دوردست مثل ایلام آثار نهفته تاریخی وجود دارد که  گردشگران را به طرف خود می خواند.

بسیاری از کسانی که تاریخ را مطالعه کرده باشند با نام "ایلام (عیلام)" آشنا هستند ولی بهتراست برای اینکه گوشه ای از تاریخ عیلام را از نزدیک ببیند به استان ایلام سفر کنند.

ایلام کنونی جزئی از تمدن ایلام (عیلام) باستان بوده و هم اکنون آثار تاریخی با قدمت 10 هزار ساله در این استان وجود دارد که این را به اثبات رسانده است.

تپه "علی کش" قدمت 10 هزار ساله

این تپه باستانی در نزدیکی شهرستان دهلران از توابع استان قرار دارد و در آن سه دوره فرهنگی مشخص شده است و آنها را با نام‌های دوره بزمرده، دوره علی‌کش و دوره محمدجعفر شناسایی کرده اند.

در هرکدام از این دوره‌ها می‌توان نوع خاصی از معماری را مشاهده کرد و در این منطقه بیش از 30 هزار قطعه سفال به دست آمده است که آنها را در هفت گروه طبقه‌بندی کرده‌اند.

کتاب تپه‌ علی‌کش (بزمرده) با عنوان "تپه ‌علی‌کش، 10‌هزار سال زندگی" که در ایلام تالیف شده به خوبی قدمت واقعی این تپه را با کارهای کارشناسی باستان شناسان به اثبات رسانده است.

این تپه به خوبی قدمت 10 هزار ساله استان ایلام را ثابت کرده است هر چند در آثار تاریخی که در دوره عیلامی در چغازنبیل و هفت تپه وجود دارد به روشنی در مورد تاریخ عیلام اظهار نظر شده است.

علاوه بر تاریخی بودن خود ایلام، طی دورانهای مختلف آثار تاریخی متعددی در این استان به جای مانده است که نشان می دهد تاریخ در ایلام از دو لحاظ قابل بررسی است یک اینکه عیلام به خودی خود، تاریخ است و دوم آثار موجود تاریخی در استان است.

تنگه بهرام چوبین

 تنگه بهرام چوبین از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام است که  مربوط به دوره ساسانی است که در شهرستان دره شهر استان واقع شده است.

این تنگه عظیم با صخره های بلند و ضخیم در دامنه کبیرکوه در شهر دره شهر قرار دارد که به اسم "تنگه بهرام چوبین" لقب گرفته است.

تنگه بهرام چوبین یکی از مهمترین دره های کم عرض و بسیار مرتفع و استراتژیک در ضلع غربی جاده دره شهر به  سمت پل دختر است.

این تنگه طبق روایتی مربوط به بهرام چوبینه در دوره ساسانی است و علاوه بر زیبایی های طبیعی آثار تاریخی نیز در آن وجود دارد.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور

شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهر بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور محسوب می شود و نمادی بارز از تمدن ایلام است.

این اثر تاریخی که بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام است بیش از 120 هکتار مساحت دارد و جزو اولین آثار ملی استان و کشور محسوب می شود.

شهر تاریخی سیمره که دره شهر نیز نامیده می شود طبق مطالعات و کاوشهای صورت گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

 شهر تاریخی سیمره دارای مسجد تاریخی، خانه اربابی و حتی طبق گفته کارشناسان دار ای بازار محلی است. این آثار هم اکنون در شهر تاریخی موجود هستند که از قدمت و عظمت این شهر تاریخی حکایت دارد.

پشت قلعه آبدانان

پشت قلعه در فاصله پنج کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان و در شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه‌ای بلند قرار دارد که رودخانه دویرج از پای آن می‌گذرد.

این اثر یکی از آثار دوره ساسانی است که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده و یکی از آثار مورد بازدید گردشگران در فواصل مختلف است.

 در پایین دست این قلعه تاریخی که در ارتفاع قرار گرفته، زمینهای کشاورزی قرار دارند که مربوط به اهالی روستای پشت قلعه است.

روستای پشت قلعه بنا به موقعیت کوهپایه‏ای و همجواری با رودخانه‏های پرآب، مناظر بسیار زیبا، جالب توجه و شگفت‏انگیزی دارد.

تپه ای که قلعه بر روی آن قرار گرفته مشرف به روستا و مناطق و چشم اندازهای مختلف است که رودخانه دویرج در پایین آن جریان دارد.

پل تاریخی گاومیشان

پل تاریخی گاومیشان بر روی رودخانه سیمره در شهرستان دره شهر در منطقه موسوم به گاومیشان بنا شده است و در سال 1377 به شماره 2222 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در آثار ملی کشور به اسم استان ایلام ثبت شده است.

رودخانه سیمره و چشم اندازهای زیبا در کنار پل تاریخی گاومیشان باعث شده این محل یکی از تفرجگاه های گردشگری مردم استان و دیگر استانهای کشور باشد.

پل تاریخی گاومیشان از پنج چشمه بزرگ به طول 175 متر و عرض گذر 8.20 سانتی متر با استفاده از قلوه سنگ و آجر و ملات و گچ نیم کوب ساخته شده است و در حال حاضر فقط یکی از این چشمه ها سالم است و ارتباط چشمه ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز است.

به اعتقاد مورخان این پل در سال 1334 هجری قمری بر اثر زلزله از بین رفته است اما در حال حاضر روز به روز با تخریب آن به هویت این پل آسیب جدی وارد می شود.

در گزارش های بعدی به بخشهای مختلف گردشگری در استان ایلام پرداخته می شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید