پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری شهرهای تاریخی ایلام؛ یادگاری از تاریخ کهن ایران

گردشگری

شهرهای تاریخی ایلام؛ یادگاری از تاریخ کهن ایران

خبرگزاری مهر: وجود شهرهای تاریخی متعدد در استان ایلام باعث شده این استان یکی از تمدنهای ایران زمین باشد که جاذبه های فراوانی را برای گردشگران به همراه دارد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | nike sb koston dunk low blue grey hair images - Compra Jordan AIR JORDAN XXXV - 004 - CQ4227

به گزارش خبرنگار مهر، وجود شهرهای تاریخی از تمدنهای ایران باستان در استان ایلام اوج تمدن را در این استان نشان می دهد.

با توجه به ایام نوروز خیلی از گردشگران از این شهرهای تاریخی که دارای جاذبه های متنوع تاریخی هستند بازدید می کنند.

شهر تاریخی جولیان

جولیان از جمله شهرهای تاریخی ایلام است که در 10 کیلومتری شهر آبدانان و در جنوب شرقی استان واقع شده است.

شهر جولیان در بخش سراب باغ در دامنه کبیرکوه واقع شده و محوطه باستانی آن یکی از زیباترین آثار به جای مانده از دوران پیش از اسلام است.

این شهر به سبب وجود آثار متعدد تاریخی یکی از بهترین مکانها برای بررسی سرگذشت دوران ساسانی در استان ایلام است.

این شهر تاریخی چنان دارای اهمیت است که طبق گفته کارشناسان در آن زمان از لوله کشی آب بهره مند بوده است و آب شهر توسط لوله های سفالی در یک مخزن که جنس آن از سنگ و ساروج بوده از یک چشمه آب که در تنگه شمال غربی این بنا واقع شده تامین می شده است.

شهر تاریخی دربند

منطقه دربند واقع در سه کیلومتری شهر بدره از توابع شهرستان دره شهر استان ایلام، منطفه ای زیبا و دلنشین و مملو از جاذبه های طبیعی است که هر سال عده زیادی گردشگر در ایام مختلف سال به دلیل زیبا بودن به این منطقه سفر می کنند.

دربند ایلام با داشتن جنگلها، آبشار و آثار تاریخی محیطی کاملا توریستی برای علاقمندان به گردشگری است.

اما در کنار این جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و در کنار صخره های بلند و مرتفع مجموع آثار تاریخی مربوط به دوران ساسانی، اسلامی یا احتمالا هخامنشی وجود دارد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

البته هنوز مطالعات دقیق و روشنی از این آثار تاریخی در این منطقه صورت نگرفته است ولی مجموع آثار تاریخی در کنار هم نشان می دهد که روزگاری این محل، شهر تاریخی بوده است.

مساحت مجموع این آثار تاریخی بیش از 30 هکتار اعلام شده است ولی آثار و بقایای این آثار نشان از عظمت این شهر تاریخی می دهد به خصوص اینکه این آثار در کنار صخره های مرتفع و بلند ساخته شده اند.

شهر تاریخی سیمره بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور

شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهر بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور محسوب می شود و نمادی بارز از تمدن ایلام است.

این اثر تاریخی که بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام است بیش از 120 هکتار مساحت دارد و جزو اولین آثار ملی استان و کشور محسوب می شود.

شهر تاریخی سیمره که دره شهر نیز نامیده می شود طبق مطالعات و کاوشهای صورت گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

 شهر تاریخی سیمره دارای مسجد تاریخی، خانه اربابی و حتی طبق گفته کارشناسان دارای بازار محلی است. این آثار هم اکنون در شهر تاریخی موجود هستند که از قدمت و عظمت این شهر تاریخی حکایت دارد.

شهر تاریخی سیروان نمونه بارزی از تاریخ کهن ایلام

 شهر تاریخی سیروان (شیروان) در حوزه شمالی استان ایلام و شمال شرقی شهر ایلام در دامنه های اطراف و لایه های زیرین سراب کلان واقع در شهرستان شیروان چرداول به صورت نیمه مدفون با بقایای آثار معماری ارزشمند قرار دارد.

این شهر از جمله مراکز زیست محیطی باستانی است که در دوره های میانکوهی زاگرس واقع شده است.

وجود آب فراوان و چشمه های جوشان و رودخانه خروشان در این شهر یادآور همزادی توأم آب و آبادی در ایران و تلفیق معماری خاص و باشکوه با آب مظهر پاکی و زایش و زندگی است.

آنگونه که در فیروزآباد فارس و طاق بستان کرمانشاه و تخت سلیمان در آذربایجان غربی نیز دیده می شود، سنت استفاده از سنگ و ملات، ساروج و گچ طبیعی یادآور شیوه های معماری قلعه دختر فارس و شهر تاریخی سیمره در دره شهر است.

این امر به قول دمرگان باستان شناس فرانسوی مبنایی بر ساسانی بودن این شهر است سنتی که تا سده های سوم و چهارم قرون اولیه اسلامی در دره های میانکوهی زاگرس حفظ شده است.

این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت "ماسبذان" از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پلهای و راه ها و محوطه ها و قلاع و سکونتگاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

بر اساس گزارشها و آثار مکتوب از جغرافیای نویسان اسلامی و خاورشناسان، سیروان شهری مهم و معتبر بود و در عصر ساسانیان رونق بیشتری داشت و موقعیت خود را تقریباً تا قرن چهارم هجری حفظ کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید