جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری شهرستان دره شهر و آثار پنهان تاریخی - زوایای شهر تاریخی سیمره

گردشگری

شهرستان دره شهر و آثار پنهان تاریخی - زوایای شهر تاریخی سیمره

خبرگزاری مهر: شهرستان دره شهر به عنوان اولین شهر ساسانی دارای آثار متعدد تاریخی است که در این بین شهر تاریخی سیمره به دلیل زوایای پنهان از اهمیت خاصی برخوردار است.به گزارش خبرنگار مهر، استان سرسبز و کوهستانی و تاریخی ایلام همچون نگینی در صدف در دل کوه ‌های سر به فلک کشیده و همیشه استوار زاگرس جای گرفته و دارای جاذبه ‌های فراوانی برای جذب گردشگران است.

shock drop air force 1 full uv reactive | EdifactoryShops - best nike shoe in the world store location - Where to cop: Nike Air Force 1 '07 LX 'Lucky Charms'

ایلام اگرچه جزو کوچک ترین استان های کشور محسوب می‌ شود اما دارای تنوع جالب توجهی اعم از تاریخی و طبیعی است، تا حدی که می ‌توان به راحتی چهار فصل را در آن حس کرد، فاصله کوهستان های برف پوش تا دشت های گرم و بلوط های کهنسال تا نخل های سر برافراشته تنها چند کیلومتر است.

شهرستان دره شهر از جمله مناطق زیبا و دیدنی استان ایلام است که با دارا بودن ویژگی ها برجسته گردشگری از جمله 430 اثر تاریخی و دهها جاذبه طبیعی گسترده جایگاه ویژه ای برای جذب مسافران و گردشگران دارد.

این شهر در آبرفت های سیمره و در کنار ویرانه های شهر تاریخی سیمره و در دو سوی مسیر رودخانه دره شهر، جایی که تپه ماهورهای دامنه شمالی کبیر کوه خاتمه می یابد، قرار دارد.

باستان شناسان، دره شهر را پایتخت تابستانی عیلامی ها می دانند که تا دوره ساسانی و درکش و قوس های انتقال قدرت همچنان نفوذ و اهمیت خود را حفظ کرده است و نشانه و نمادهای بیشماری تاکنون از دل تاریخ به دست آمده است که می توان با بازدید از موزه تاریخی این شهر بر حقیقت سخن باستان شناسان مهر تایید زد.

شهر تاریخی سیمره اوج هنر و تاریخ در شهرستان دره شهر

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر به باستان شناسی شهر تاریخی سیمره اشاره کرد و گفت: با وجود 9 فصل کاوش هنوز زوایای پنهان شهر تاریخی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی استان کشف نشده است.

یونس احمدی افزود: شهر تاریخی سیمره در حاشیه شهرستان دره شهرواقع شده است و براساس مطالعات انجام شده مربوط به قرون اولیه اسلامی با حدود 1200 سال قدمت است.

وی اضافه کرد: این شهر تاریخی به خاطر قرار گرفتن در مسیر راه بغداد به طرف خراسان منطقه اقتصادی وتجاری مهمی بوده است و ما دراین شهر تاریخی 9 فصل را کاوش انجام داده ایم که از جمله این کاوش ها یکی کاوش خانه اربابی، بنای مسجد که کچ بری های بسیار زیبایی دارد، بنای کاروانسرا و خانه های محقر حاشیه نشین بوده است.

احمدی اظهار داشت: شهر باستانی سیمره جزو 20 اثری بوده که در سال 1310 درآثار ملی کشور و در فهرست اولین آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان داشت: در شهر تاریخی سیمره دو بار زلزله رخ داده است یکی در سال 257 هجری قمری که شهر نیمه تخریب شده و مجددا ساخت و ساز درآن انجام گرفته است و زلزله بزرگ دیگری در سال 334 هجری قمری رخ داده که طبق گزارشات که در متون تاریخی آمده در این  شهر بعد از  زلزله نزدیک به هزار نفر کشته شده است.

علاوه بر این وجود آثار متعدد دوره ساسانیان اعم از آتشکده، قلعه ها، دژهای نظامی و پل های تاریخی چون پل گاومیشان نشان می دهد که به گفته مورخان دره شهر اولین شهر تاریخی دوره ساسانی است و اهمیت ویژه ای در مسیر رفت و آمد به تیسفون داشته است.

می توان با فراهم کردن امکانات لازم و ساماندهی آثار تاریخی چرخ صنعت گردشگری و جذب توریست در استان ایلام و شهرستان دره شهر به گردش درآید تا هم قسمتی از اقتصاد مملکت تامین شود و هم اینکه هویت ایران و ایرانی برای همگان به نمایش گذاشته شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید