جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست گردشگری دشت گندم بریان شهداد، یکی از نقاط گرم جهان

گردشگری

دشت گندم بریان شهداد، یکی از نقاط گرم جهان

در 90 کیلومتری شهر کرمان در بیابانی در جنوب شرقی ایران، پست‌ترین نقطه دشت لوت در مشرق معدن نمک، یکی از گرمترین نقاط جهان وجود دارد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دمای هوا در اینجا به بیش از 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، اکثر درختان سوخته‌اند، حجم قابل توجهی از باغ‌های مرکبات و نخلستانها طعمه حریق شده‌اند، تبخیر آب به بالاترین حد ممکن رسیده است، آب کشاورزی به شدت محدود شده و بسیاری از چاه‌های آب و چشمه‌ها و حتی قنات‌ها خشک شده‌اند، میزان آب به یک بیستم قبل تقلیل یافته، امکان کشاورزی وجود ندارد و روستا از سکنه خالی شده‌اند.

اینجا شهداد است، مردمش زندگی شبانه دارند چراکه تنها در ساعات شب می‌توانند از خانه خارج شوند، حتی با استفاده از کولرهای آبی امکان تحمل گرما وجود ندارد، پس از باز کردن شیرآب باید حداقل 20 دقیقه برای متعادل شدن آب صبر کرد در غیر این صورت به دلیلی داغی آب نمی‌توان از آب شرب استفاده کرد.

شهداد در فاصله 90 کیلومتری مرکز استان کرمان واقع شده و طبق نظر کارشناسان به عنوان گودترین نقطه ایران و از گرمترین نقاط کره‌زمین محسوب می‌شود.

بخشدار شهداد به خبرنگار ایسنا منطقه کویر می‌گوید: 97 درصد باغ‌های شهداد نابود شده است، دو سوم خرمای مضافتی شهداد در آستانه برداشت روی درختان خرما خشکیده است و این مسئله در خصوص خرمای شیرکی هم صدق می‌کند، عملا دو سوم محصول خشک شده امسال، صرف خوراک دام خواهد شد.

مومنی می‌افزاید: مرکبات شهداد که زمانی مورد توجه بسیار عام و خاص بود، نابود شده‌، درختان مرکبات صد درصد سوخته و تنها در بخش‌های پائینی درختان برگ سبز وجود دارد و متاسفانه این در حالیست که مهم‌ترین شغل مردم شهداد کشاورزی است.

وی ادامه می‌دهد : بسیاری از دام‌های منطقه نیز در این گرمای شدید تلف شده‌اند که میزان تلفات درحال بررسی است و بزودی اعلام می‌شود.

بخشدار شهداد با بیان این مطلب که میزان خسارت وارده در حال بررسی است، اظهار داشت: به دلیل گرم شدن هوا و به دنبال خشکسالی و کاهش آب کشاورزی، برخی مردم این بخش به روستاهای ییلاقی سیرچ و برخی نیز به مرکز استان مهاجرت موقت داشته‌اند.

توجه خاص مسوولان را می‌خواهیم

یکی از اهالی روستای اندوهجرد شهداد می‌گوید: دمای هوا در برخی ساعات در شهر شهداد به 52 درجه سانتیگراد و در منطقه گندم بریان به 56 درجه سانتیگراد نیز رسیده است و دستگاه‌های هواشناسی این دما را به صورت رسمی ثبت کرده‌اند.

ابراهیمی‌نژاد ادامه می‌دهد: با این خشکسالی می‌توان گفت کشاورزی در حال نابود شدن است، به این دلیل که آب به وسیله کانال به شهداد منتقل می‌شود و تبخیر آب در مسیر انتقال، میزان آب شرب شهر شهداد به یک دهم گذشته رسیده است و با مشکل جدی مواجه شده‌ایم.

وی اظهار می‌کند: روستاها که قبلا یکی از مناطق خوش آب و هوا و قطب‌های کشاورزی منطقه بودند به دلیل قطع کامل جریان آب کشاورزی خالی از سکنه شده‌اند و مهاجرت از این روستاها در حال انجام است.

ابراهیمی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: نصب یک کولر آبی به هیچ وجه نمی‌تواند دمای خانه را در حد معمول 35 درجه هم کاهش دهد و اجبارا باید از چندین سیستم سرمایشی استفاده کنیم اما به دلیل متناسب نبودن تعرفه‌ها با شرایط آب و هوایی در آینده با مشکل قبض‌های سنگین نیز مواجه خواهیم شد.

وی در خاتمه از مسوولان تقاضا می‌کند که نگاه خاص و ویژه‌ای به این مناطق داشته باشند.

تولید داروهای جدید مقاوم به حرارت در گندم بریان شهداد

دمای هوای ثبت شده در منطقه گندم بریان 70.7 درجه سانتیگراد بوده، گروه تحقیقاتی از دانشگاه شیراز در طول شب در حال انجام کار تحقیقاتی در این منطقه هستند و بعد از آن به سرعت گندم بریان را ترک می‌کنند.

این پژوهشگران در کویر لوت و منطقه گندم بریان شهداد به دنبال کشف میکروب‌های مقاوم به حرارت برای تولید داروهای جدید هستند.

برای نخستین بار گونه جانوری «آگامای سر وزغی» در منطقه گرم و خشک بیابان لوت دیده شد

دکتر شکرفروش، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با اشاره به تحقیقات برای تولید داروهای جدید مقاوم به حرارت در گندم بریان شهداد می‌گوید: این طرح پژوهشی در سه نقطه دشت شیلی، لیبی و منطقه گندم بریان شهداد به عنوان مناطق گرم دنیا در حال اجراست.

وی ادامه می‌دهد: این طرح پژوهشی با همکاری دانشگاه‌های نیوکاسل انگلیس و دامپزشکی شیراز انجام می‌شود.

شکرفروش بیان می‌کند: در این طرح وضعیت میکروب‌های مقاوم به حرارت بررسی و ویژگی‌های خاص آنها در تولید دارو لحاظ خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که در راستای این تحقیقات برای نخستین بار، گونه‌ جانوری نادر در منطقه گندم بریان مشاهده شد، ادامه می‌دهد: برای نخستین بار گونه جانوری «آگامای سر وزغی» در منطقه گرم و خشک بیابان لوت و کلوت‌های بابک در شش کیلومتری جنوب گندم بریان دیده شد.

بهمن ایزدی، محقق و کارشناس محیط زیست می‌گوید: تا قبل از این اعلام شده بود در منطقه گندم بریان هیچ‌گونه حیات گیاهی و جانوری وجود ندارد که در تحقیقات انجام شده از سال 86 مشخص شد، چرخه اکولوژی در بیابان لوت فعال است و در ادامه بررسی‌ها چهار چشمه و یک رودخانه شش کیلومتری نیز در چاله مرکزی لوت کشف شد.

وی ادامه می‌دهد: با دیده شدن این گونه جانوری منحصر به فرد در لوت این باور تقویت شد که سیستم اکولوژی در لوت به صورت فعال و در حد اعلا در این منطقه وجود دارد.

وی می‌گوید: به غیر از این گونه، حشراتی مانند بید، پروانه و عنکبوت نیز در تمام فصول سال و در دمای بالای این منطقه فعالیت دارند.

ایزدی بیان می‌کند: دو آگامای منحصر به فرد یافت شده در این منطقه تحویل محققان محیط زیست شده که پس از انجام مراحل تحقیقاتی به اکوسیستم خود در کلوت‌های بابک منطقه گندم بریان بازمی‌گردند.

وی در پایان ابراز امیدواری می‌کند که با شناسایی این گونه‌ها در منطقه گندم بریان حساسیت محققان سایر رشته‌ها نظیر اکولوژیست‌ها‌، بیولوژیست‌ها و ژئومورفولوژیست‌ها برانگیخته شود و نسبت به مطالعات علمی خود در بیابان لوت اقدام بیشتری کنند.

گزارش از فرزانه لشکری خبرنگار ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه