دوشنبه, 28ام آبان

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت فروزش فروزش 4

فروزش 4

چکامه - فروزش شماره چهارم - پاییز 1388

آثاری از: محمدعلی سجادیه، سیمین رهنمایی، طاهره پرنیان، سهراب ستوده، مژگان دلپذیر، سیدمحمود سجادی و شادروان حسین گل‌گلاب.

بخش ایران‌شهر - فصل‌نامۀ فروزش شماره چهارم - پاییز 1388

احمد بن یحیی بلاذری در فتوح‌البلدان گفته‌ای از هرمزان خطاب به «عمر بن خطّاب»، در هنگامه‌ی تازش تازیان به ایران، دارد که بسیار تأمّل‌برانگیز است. بلاذری می‌نویسد: «عمر بن‌ خطاب با هرمزان مشورت کرد و پرسید، از اسپهان باید آغاز کرد یا از آذربایجان؟

بخش جهان ایرانی - فصل‌نامۀ فروزش شماره چهارم - پاییز 1388

میراث هزاره‌های ایرانی در گستره‌ی جهانِ ایرانی و ایرانِ فرهنگی طی کمتر از دو سده به پاره‌های به‌ظاهر پراکنده‌ای بدل شد به‌گونه‌ای که در این سال‌های مهجوری طمع برخی قدرت‌های نوظهور را برانگیخته است.

بخش کتاب‌شناخت - فصل‌نامۀ فروزش شماره چهارم - پاییز 1388

فروزش در کنار کار اصلی خود که انتشار نوشتارها در زمینه‌ی تاریخ و فرهنگ ایران است می‌کوشد کتاب‌ها و گاه‌نامه‌هایی را که هم‌سو با خط‌مشی‌اش هستند و از سطح علمی مناسبی برخوردارند معرفی کند.

بخش تاریخ و فرهنگ - فصل‌نامۀ فروزش شماره چهارم - پاییز 1388

ایران‌زمین سپهری است رنگارنگ و سرزمینی است جامعِ شرایط گوناگون. شاید از این‌روست که چیرگی نیروهای بیگانه بر آن چنین دشوار و ناپایدار، و پویایی درونی نیروهای محلی آن، بدین‌پایه پیچیده و سیال بوده است.

زبان و مُدرنیّت

اندیشیدن به معنا و ماهیّتِ مدرنیت از سویی، و گرفتاریِ ما در چنبره‌ي رابطه با آن از دگر سو، ذهن و ضمیر بسیاری از روشن‌فكرانِ ما را به خود مشغول کرده است. یکی از این روشن‌فكران داریوش آشوری‌ است که تأثير چند دهه‌ای حضور او در فضایِ روشن‌فكری ایران غیرقابل انکار است.

زبان دیرین آذربایجان

بحث ما برای نفی و اثبات نظریه‌ی خاصی نیست، بلکه تشریحی است علمی و مستند برای کسانی که می‌خواهند تاریخ و پیشینه‌ی زبان و گویش مردم آذربایجان را بشناسند، و درسی است برای آنان که پندارهای نادرست درباره‌ی زبان آذربایجان دارند و ریشه‌ی تاریخی و اصل دیرین زبان ایرانی این سرزمین را با تردید تلقی می‌کنند.

روایت عاشقی

تخت‌سلیمان در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و در دره‌ای مرتفع و سرسبز واقع شده است. این محوطه‌ سرشار از جاذبه‌های کم‌نظیر طبیعی- تاریخی است، به‌ویژه ویرانه‌های به‌جامانده از آتش‌کده‌ی آذرگُشنَسب (آتش‌کده‌ی پادشاهان و جنگاوران) یا آن‌گونه که ابن‌خردادبه می‌گوید «آذرجشنس»، که می‌تواند همان آتش‌کده‌ای باشد که یاقوت به نقل از مؤلفی دیگر «ناردرخشِ (آذردرخش) شیز» می‌نامد؛ آن هم پیرامون دریاچه‌ای همیشه جوشان و بر روی صخره‌ای سنگی که ناشی از رسوبات آهکی دریاچه است.

در همین زمینه